de Jonckheer schreef: ↑wo 28 aug 2019, 7:33
Je kunt ook een zwaardere dynamo monteren. Ik heb vroeger geleerd dat een snellader zorgt voor een aanzienlijke verkorting van de accu levensduur. 20% van de accu capaciteit is wel het maximum. Met lithium moet je trouwens uitkijken, zo af en toe ontploft er een Tesla en gaat er een elektrische bus in vlammen op. Kennelijk nog allemaal niet doorontwikkeld dus.
Waarom ik denk dat het niet kan wat jij wilt? Simpel. Omdat er veel knappere koppen dan jij of ik daar allang achter gekomen zijn en omdat er hier al vaker van jouw soort idealisten (niet negatief bedoelt) voorbij gekomen zijn, vol met grootse plannen maar waar je later nooit meer iets van hoort.
Bovendien begint langzaam bij veel deskundigen het idee in te dalen dat niet de accu auto maar de waterstof auto de toekomst heeft. He he, eindelijk zou ik willen zeggen. Je moet dus wachten. Wachten op een betaalbare waterstof oplossing want dan heb je geen windmolen en panelen rommel meer nodig. Dat die oplossing komt is zeker. Wanneer is onzeker. In de tussentijd zou ik het mezelf niet al te moeilijk maken. Maar goed, je hebt jezelf voorgenomen om dat wél te doen dus we gaan zien waar het schip strand.
Goed dat je het zegt, niet te snel opladen inderdaad. Dan heeft een dikke alternator of zwaardere dynamo geen zin als het de oplaadcapaciteit van de lithium batterijen overschrijdt.
Dat lithium accu's soms nog wel eens in de fik vliegen heb ik gehoord maar nog nooit van dichtbij meegemaakt. Bovendien zitten in veel dagelijkse spullen lithium accu's. Mijn accu van de electrische fiets is ook van lithium. Mijn smartphone ook en die in mijn chromebook ook. Ik probeer het niet recht te praten, het is meer dat deze 'kansje van in de fik vliegen' niet opweegt tegen haar voordelen (diepe ontlading zonder schade + laag gewicht)
Doe mij a.u.b. een lijstje met namen van die knappere koppen dan ik en ik ga het navragen. Ik wil wel eens weten wat precies het is waardoor ze er van af zien. Idealisten krijgen vaker dit soort opmerkingen naar hun hoofd geslingerd. De aanhouder wint en daarvoor dien je koppig te zijn
.
pwhooftman schreef: ↑wo 28 aug 2019, 8:42
Noodzakelijk Online schreef: ↑di 27 aug 2019, 23:28
Ik zal de laatste zijn die gaat ontkennen dat mijn elektra kennis beperkt is. Dat was vroeger al zo, natuurkunde was één van mijn slechtste cijfers stelselmatig. Daarom ben ik hier op het forum en consulteer ik mensen die wel elektra begrijpen om uit te vogelen wat er wel kan.
Maar vervolgens wil je niet naar ze luisteren
Maar geeft niet, je bent koppig, en dat geldt voor meer mensen hier
. Ik vind het wel leuk om dit draadje te volgen.
Omdat het zou betekenen dat we dit experiment niet kunnen proberen. Op dit moment heeft niemand de wijsheid in pacht en ik heb ook nog geen overweldigend bewijs gezine dat wat ik wil absoluut niet kan. Waar het op gebasseerd is dat een grote groep mensen op het forum een bepaalde denkrichting is aangedaan en van het collectieve mening een feit geproduceerd
. Dat is niet erg alleen ervaar ik wel 'verdrukking' en dat is niet zo leuk. Laten we eerlijk zijn, stel wat ik voor elkaar zou wel werken en ik haal er een goed rendement op, dan slaan jullie jezelf toch voor de kop dat ik een beter rendement heb
?
kampo schreef: ↑wo 28 aug 2019, 9:30
Inderdaad het is een leuk draadje om te volgen
Niet omdat TS koppig is, maar omdat hij terecht opmerkt dat het eigenlijk wel kan om autark te zijn.
Bovendien heeft hij leuke en concrete ideeën.
Laten we daarbij niet vergeten dat wij dat ook willen. Wat het spannend maakt.
Waar TS duidelijk minder kennis van heeft is van de praktijk.
Dat is normaal en mag/zal niemand hem kwalijk kunnen nemen. Onze kennis is ook beperkt.
Eigenlijk kan ik met mijn ervaring zo, uit de losse pols, een volledig autark systeem samen schrijven.
Er zijn genoeg voorbeelden van campers of Tiny house die zo iets aan boord hebben. Inderdaad, geef toe, niet op dit forum.
Autark gaat wat centen kosten. Dat mag, zoals bekend, niet op dit forum.
En wat plaats en gewicht. Niet realistisch om dit te installeren op een oud en klein voertuig.
Ook niet goedkoper als op hotel gaan wonen of andere woon/werk alternatieven.
En daar zit hem de fout in het uitgangspunt van TS. Hij schrijft daar niets over.
@Noodzakelijke online
Heb je een budget voor een kampeervoertuig van >100.000 € ?
Zie je het zitten om je rijbewijs C te halen ?
Kan je het lang genoeg volhouden in zo een klein campertje om de investering af te schrijven ?
Kampo, je slaat de spijker best wel op zijn kop. Wel ga ik even in op de 'fout in het uitgangspunt'.
Plaatsing op de camper: Het dak is uiteraard vanzelfsprekend, de zijkanten minder. Toch ben ik er van overtuigd dat opgaande en ondergaande zon heel wat uren zon vertegenwoordigen (Tussen 06:00 - 11:30 aan de ene zijkant, 12:30 - 20:00 de andere kant). Niet met diezelfde intensiteit, maar toch, 5,5 + 7,5 = 13 uur). Ook leveren zonnepanelen energie op bij bewolkte dagen, al is dat significant minder uiteraard.
Gewicht: Ik ga bewust voor de HE versie van Hyet. 10m2 voor 1,3 kg is onverslaanbaar laag gewicht in mijn boeken
Hotel: Is puur de prijs waarom ik het niet doe
Woon/werk alternatieven: zijn niet aan mij besteed. Ik vind het belangrijk om mijn eigen plekje te hebben en ik merk dat geisoleerd raak als ik stationair ben. Bovendien is het om medische redenen dat ik een camper heb gekozen. Ik moet kunnen rusten in mijn eigen plekkie ongeacht op welk moment van de dag om te kunnen ontprikkelen. Dat kan ik niet in openbaar vervoer en dan thuis. Het gaat soms net goed dat ik net krap an thuis haal. Dat wil ik niet meer en vraagt te veel van mijn hoofd en lichaam. Niet mijn lichaam moet zich aanpassen aan mijn handicap, maar mijn woonhuis
Budget: Zonder crowdfunding heb ik geen budget van 100.000 euro of meer. Ik kom niet eens verder dan 5% van dat.
Rijbewijs C: Ik sta er welwillend tegenover.
Wonen in camper: Ik heb geen keus dus ik zal wel moeten.
javanes schreef: ↑wo 28 aug 2019, 10:25
Noodzakelijk Online schreef: ↑di 27 aug 2019, 23:28
En wat betreft mijn zekering 12V vraagje. Beetje flauw maar ik wist idd het verschil nog niet
. Maargoed, nu weet ik het wel
.
En dan, nu je het weet, maar niet meer de moeite nemen om in dat topic over je kapotte zekering te reageren.
Jawel. Ik was gisteren moe en niet helder genoeg meer om in dat topic te kunnen reageren.
henk en lila schreef: ↑wo 28 aug 2019, 17:23
Citaat: Om even terug te komen op het project van HyET solar. De 7% is voor de niet HE variant, de HE variant is 12%. Hoewel lager dan de 18,35% die een regulier zonnepaneel: https://www.janseninstalshop.n...RXSs-1_Q2DjWLh7pxoCx9AQAvD_BwE weegt het ding 18.2 (Ik kan daarvan 6 op het dak kwijt met eenvoud). Als ik het hele dak vol leg met deze HyET HE variant ben ik met 1.3 kilo klaar (Bijna 120 kilo of 1,3 op het dak voor een verschil van 6% rendement, nou dan weet ik het wel."
Even na rekenen. Verschil in opbrengst is 30%.
Groet, Henk
Nee, je kunt niet 6x 6% verschil doen want dan komt de calculatie niet uit. Het is 6% verschil per paneel. Of dat er nog 6 zijn of 18 maakt niet uit. Daar staat tegenover dat het gewicht verschil ... heel veel % is (ik kon het niet uitrekenen en de calculator hielp niet mee)
Belgen goed bezig