Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door pwhooftman »

Noodzakelijk Online schreef:
di 27 aug 2019, 23:28

Ik zal de laatste zijn die gaat ontkennen dat mijn elektra kennis beperkt is. Dat was vroeger al zo, natuurkunde was één van mijn slechtste cijfers stelselmatig. Daarom ben ik hier op het forum en consulteer ik mensen die wel elektra begrijpen om uit te vogelen wat er wel kan.
Maar vervolgens wil je niet naar ze luisteren :bang:

Maar geeft niet, je bent koppig, en dat geldt voor meer mensen hier :-B . Ik vind het wel leuk om dit draadje te volgen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door kampo »

Inderdaad het is een leuk draadje om te volgen :thumbup:
Niet omdat TS koppig is, maar omdat hij terecht opmerkt dat het eigenlijk wel kan om autark te zijn.
Bovendien heeft hij leuke en concrete ideeën.
Laten we daarbij niet vergeten dat wij dat ook willen. Wat het spannend maakt.

Waar TS duidelijk minder kennis van heeft is van de praktijk.
Dat is normaal en mag/zal niemand hem kwalijk kunnen nemen. Onze kennis is ook beperkt.

Eigenlijk kan ik met mijn ervaring zo, uit de losse pols, een volledig autark systeem samen schrijven.
Er zijn genoeg voorbeelden van campers of Tiny house die zo iets aan boord hebben. Inderdaad, geef toe, niet op dit forum.

Autark gaat wat centen kosten. Dat mag, zoals bekend, niet op dit forum.
En wat plaats en gewicht. Niet realistisch om dit te installeren op een oud en klein voertuig.
Ook niet goedkoper als op hotel gaan wonen of andere woon/werk alternatieven.
En daar zit hem de fout in het uitgangspunt van TS. Hij schrijft daar niets over.

@Noodzakelijke online
Heb je een budget voor een kampeervoertuig van >100.000 € ?
Zie je het zitten om je rijbewijs C te halen ?
Kan je het lang genoeg volhouden in zo een klein campertje om de investering af te schrijven ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door javanes »

Noodzakelijk Online schreef:
di 27 aug 2019, 23:28
En wat betreft mijn zekering 12V vraagje. Beetje flauw maar ik wist idd het verschil nog niet :-B . Maargoed, nu weet ik het wel :thumbup: .
En dan, nu je het weet, maar niet meer de moeite nemen om in dat topic over je kapotte zekering te reageren. :bang:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door henk en lila »

Citaat: Om even terug te komen op het project van HyET solar. De 7% is voor de niet HE variant, de HE variant is 12%. Hoewel lager dan de 18,35% die een regulier zonnepaneel: https://www.janseninstalshop.n...RXSs-1_Q2DjWLh7pxoCx9AQAvD_BwE weegt het ding 18.2 (Ik kan daarvan 6 op het dak kwijt met eenvoud). Als ik het hele dak vol leg met deze HyET HE variant ben ik met 1.3 kilo klaar (Bijna 120 kilo of 1,3 op het dak voor een verschil van 6% rendement, nou dan weet ik het wel."

Even na rekenen. Verschil in opbrengst is 30%.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door EasyBee »

Nog even geduld, maar het zonnepaneel dat waterstof maakt, komt er aan.
https://www.installatiejournaal.nl/ener ... -cookies=1
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

de Jonckheer schreef:
wo 28 aug 2019, 7:33
Je kunt ook een zwaardere dynamo monteren. Ik heb vroeger geleerd dat een snellader zorgt voor een aanzienlijke verkorting van de accu levensduur. 20% van de accu capaciteit is wel het maximum. Met lithium moet je trouwens uitkijken, zo af en toe ontploft er een Tesla en gaat er een elektrische bus in vlammen op. Kennelijk nog allemaal niet doorontwikkeld dus.
Waarom ik denk dat het niet kan wat jij wilt? Simpel. Omdat er veel knappere koppen dan jij of ik daar allang achter gekomen zijn en omdat er hier al vaker van jouw soort idealisten (niet negatief bedoelt) voorbij gekomen zijn, vol met grootse plannen maar waar je later nooit meer iets van hoort.
Bovendien begint langzaam bij veel deskundigen het idee in te dalen dat niet de accu auto maar de waterstof auto de toekomst heeft. He he, eindelijk zou ik willen zeggen. Je moet dus wachten. Wachten op een betaalbare waterstof oplossing want dan heb je geen windmolen en panelen rommel meer nodig. Dat die oplossing komt is zeker. Wanneer is onzeker. In de tussentijd zou ik het mezelf niet al te moeilijk maken. Maar goed, je hebt jezelf voorgenomen om dat wél te doen dus we gaan zien waar het schip strand.
Goed dat je het zegt, niet te snel opladen inderdaad. Dan heeft een dikke alternator of zwaardere dynamo geen zin als het de oplaadcapaciteit van de lithium batterijen overschrijdt.

Dat lithium accu's soms nog wel eens in de fik vliegen heb ik gehoord maar nog nooit van dichtbij meegemaakt. Bovendien zitten in veel dagelijkse spullen lithium accu's. Mijn accu van de electrische fiets is ook van lithium. Mijn smartphone ook en die in mijn chromebook ook. Ik probeer het niet recht te praten, het is meer dat deze 'kansje van in de fik vliegen' niet opweegt tegen haar voordelen (diepe ontlading zonder schade + laag gewicht)

Doe mij a.u.b. een lijstje met namen van die knappere koppen dan ik en ik ga het navragen. Ik wil wel eens weten wat precies het is waardoor ze er van af zien. Idealisten krijgen vaker dit soort opmerkingen naar hun hoofd geslingerd. De aanhouder wint en daarvoor dien je koppig te zijn :-B .
pwhooftman schreef:
wo 28 aug 2019, 8:42
Noodzakelijk Online schreef:
di 27 aug 2019, 23:28

Ik zal de laatste zijn die gaat ontkennen dat mijn elektra kennis beperkt is. Dat was vroeger al zo, natuurkunde was één van mijn slechtste cijfers stelselmatig. Daarom ben ik hier op het forum en consulteer ik mensen die wel elektra begrijpen om uit te vogelen wat er wel kan.
Maar vervolgens wil je niet naar ze luisteren :bang:

Maar geeft niet, je bent koppig, en dat geldt voor meer mensen hier :-B . Ik vind het wel leuk om dit draadje te volgen.
Omdat het zou betekenen dat we dit experiment niet kunnen proberen. Op dit moment heeft niemand de wijsheid in pacht en ik heb ook nog geen overweldigend bewijs gezine dat wat ik wil absoluut niet kan. Waar het op gebasseerd is dat een grote groep mensen op het forum een bepaalde denkrichting is aangedaan en van het collectieve mening een feit geproduceerd :-B . Dat is niet erg alleen ervaar ik wel 'verdrukking' en dat is niet zo leuk. Laten we eerlijk zijn, stel wat ik voor elkaar zou wel werken en ik haal er een goed rendement op, dan slaan jullie jezelf toch voor de kop dat ik een beter rendement heb :mrgreen: ?
kampo schreef:
wo 28 aug 2019, 9:30
Inderdaad het is een leuk draadje om te volgen :thumbup:
Niet omdat TS koppig is, maar omdat hij terecht opmerkt dat het eigenlijk wel kan om autark te zijn.
Bovendien heeft hij leuke en concrete ideeën.
Laten we daarbij niet vergeten dat wij dat ook willen. Wat het spannend maakt.

Waar TS duidelijk minder kennis van heeft is van de praktijk.
Dat is normaal en mag/zal niemand hem kwalijk kunnen nemen. Onze kennis is ook beperkt.

Eigenlijk kan ik met mijn ervaring zo, uit de losse pols, een volledig autark systeem samen schrijven.
Er zijn genoeg voorbeelden van campers of Tiny house die zo iets aan boord hebben. Inderdaad, geef toe, niet op dit forum.

Autark gaat wat centen kosten. Dat mag, zoals bekend, niet op dit forum.
En wat plaats en gewicht. Niet realistisch om dit te installeren op een oud en klein voertuig.
Ook niet goedkoper als op hotel gaan wonen of andere woon/werk alternatieven.
En daar zit hem de fout in het uitgangspunt van TS. Hij schrijft daar niets over.

@Noodzakelijke online
Heb je een budget voor een kampeervoertuig van >100.000 € ?
Zie je het zitten om je rijbewijs C te halen ?
Kan je het lang genoeg volhouden in zo een klein campertje om de investering af te schrijven ?
Kampo, je slaat de spijker best wel op zijn kop. Wel ga ik even in op de 'fout in het uitgangspunt'.

Plaatsing op de camper: Het dak is uiteraard vanzelfsprekend, de zijkanten minder. Toch ben ik er van overtuigd dat opgaande en ondergaande zon heel wat uren zon vertegenwoordigen (Tussen 06:00 - 11:30 aan de ene zijkant, 12:30 - 20:00 de andere kant). Niet met diezelfde intensiteit, maar toch, 5,5 + 7,5 = 13 uur). Ook leveren zonnepanelen energie op bij bewolkte dagen, al is dat significant minder uiteraard.

Gewicht: Ik ga bewust voor de HE versie van Hyet. 10m2 voor 1,3 kg is onverslaanbaar laag gewicht in mijn boeken

Hotel: Is puur de prijs waarom ik het niet doe

Woon/werk alternatieven: zijn niet aan mij besteed. Ik vind het belangrijk om mijn eigen plekje te hebben en ik merk dat geisoleerd raak als ik stationair ben. Bovendien is het om medische redenen dat ik een camper heb gekozen. Ik moet kunnen rusten in mijn eigen plekkie ongeacht op welk moment van de dag om te kunnen ontprikkelen. Dat kan ik niet in openbaar vervoer en dan thuis. Het gaat soms net goed dat ik net krap an thuis haal. Dat wil ik niet meer en vraagt te veel van mijn hoofd en lichaam. Niet mijn lichaam moet zich aanpassen aan mijn handicap, maar mijn woonhuis 8-)

Budget: Zonder crowdfunding heb ik geen budget van 100.000 euro of meer. Ik kom niet eens verder dan 5% van dat.

Rijbewijs C: Ik sta er welwillend tegenover.

Wonen in camper: Ik heb geen keus dus ik zal wel moeten.
javanes schreef:
wo 28 aug 2019, 10:25
Noodzakelijk Online schreef:
di 27 aug 2019, 23:28
En wat betreft mijn zekering 12V vraagje. Beetje flauw maar ik wist idd het verschil nog niet :-B . Maargoed, nu weet ik het wel :thumbup: .
En dan, nu je het weet, maar niet meer de moeite nemen om in dat topic over je kapotte zekering te reageren. :bang:
Jawel. Ik was gisteren moe en niet helder genoeg meer om in dat topic te kunnen reageren.
henk en lila schreef:
wo 28 aug 2019, 17:23
Citaat: Om even terug te komen op het project van HyET solar. De 7% is voor de niet HE variant, de HE variant is 12%. Hoewel lager dan de 18,35% die een regulier zonnepaneel: https://www.janseninstalshop.n...RXSs-1_Q2DjWLh7pxoCx9AQAvD_BwE weegt het ding 18.2 (Ik kan daarvan 6 op het dak kwijt met eenvoud). Als ik het hele dak vol leg met deze HyET HE variant ben ik met 1.3 kilo klaar (Bijna 120 kilo of 1,3 op het dak voor een verschil van 6% rendement, nou dan weet ik het wel."

Even na rekenen. Verschil in opbrengst is 30%.

Groet, Henk
Nee, je kunt niet 6x 6% verschil doen want dan komt de calculatie niet uit. Het is 6% verschil per paneel. Of dat er nog 6 zijn of 18 maakt niet uit. Daar staat tegenover dat het gewicht verschil ... heel veel % is (ik kon het niet uitrekenen en de calculator hielp niet mee)
EasyBee schreef:
wo 28 aug 2019, 17:51
Nog even geduld, maar het zonnepaneel dat waterstof maakt, komt er aan.
https://www.installatiejournaal.nl/ener ... -cookies=1
Belgen goed bezig :clap:
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door pwhooftman »

Noodzakelijk Online schreef:
wo 28 aug 2019, 21:57
Nee, je kunt niet 6x 6% verschil doen want dan komt de calculatie niet uit. Het is 6% verschil per paneel. Of dat er nog 6 zijn of 18 maakt niet uit. Daar staat tegenover dat het gewicht verschil ... heel veel % is (ik kon het niet uitrekenen en de calculator hielp niet mee)
Als een regulier paneel 18,65% rendement haalt, en de HE 12%, dan is het verschil ongeveer 36%, de HE levert 36% minder dan een normaal paneel.

((18,65-12)/18,65 x 100%).

Maar ik ben het even kwijt na 13 pagina's berichten, als je 5000 euro te besteden hebt, waarom spendeer je dat niet aan het aan de paal staan op de camping?. Dat zal een paar euro per dag kosten, kun je 2500 dagen vooruit?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door EasyBee »

1000 wp op het dak, 300 Ah aan LiFePO4 accu's en het is nog niet genoeg.
https://youtu.be/U5_AZj1wrJ4
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

voor ietsie meer over lithium accu,s

https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door pwhooftman »

EasyBee schreef:
wo 28 aug 2019, 23:20
1000 wp op het dak, 300 Ah aan LiFePO4 accu's en het is nog niet genoeg.
https://youtu.be/U5_AZj1wrJ4
Verwarming en warm water op diesel is de manier om ook 's winters voldoende te hebben aan je solar en accu's, hoorde ik zeggen.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

"
Budget: Zonder crowdfunding heb ik geen budget van 100.000 euro of meer. Ik kom niet eens verder dan 5% van dat.

Rijbewijs C: Ik sta er welwillend tegenover.

Wonen in camper: Ik heb geen keus dus ik zal wel moeten. "


Ok, nu ben ik even wat kwijt........ 5% van 100K€ is volgens mij 5K€, lithium accu's die hier worden beschreven kosten al meer dan de helfd!! Daarbij krijg je nog een aantal zonnepanelen, installatie kosten, regelaars etc. etc. Is heel gauw je budget op. Hoe hoger je gaat in productie van electra via zon hoe meer het kost (kijk maar even naar de "geliefde" met kwaliteit merk van Victron).

Als je rijbewijs C neemt kan je een bus kopen en heb je veel plaats voor zonnepanelen, zit je niet aan passen en meten op een klijn oppervlak, ik had maar plaats voor twee 150W panelen maar had liever twee 275W gehad maar die passen niet.

Wonen in een camper is niet zoals in een huis wonen, je zal een hoop moeten aanpassen in je leven. Vooral het douchen (in een ducato is dat klijn), zwart water afvoer die gelimiteerd is op 12/14L, keuken die te klijn is etc. etc. Het is wel te doen maar (in mijn mening) zou ik toch voor een bus/vrachtwagen gaan. Maar ik hou van "space" en mijn Hymer met 7mtr vind ik toch (nog) te klijn met 2 mensen.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

heb je al een camper,?, zo ja ga het dan eerst eens proberen/ervaren, begin gewoon, dus niet eerst alles ombouwen en investeren, en kom er achter wat je echt nodig hebt, en dan kijken of dat met je budget haalbaar is.

door schade en schande word iedereen wijs, dus praktijk is de beste leermeester, zeker in dit soort dingen, in het ergste geval zit je ens een dag in de kou , en in donker, moet je in het plaatselijke zwembad/badhuis eens douchen en moet je ergens uit de muur eten, nou en!!.

en keulen en aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd, nou is een campertje wel een stuk kleiner, maar wat je wilt realiseren in en op een campertje is bijna net zo,n grote klus, dus vergt ook veel tijd om uit te vinden wat en hoe.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

pwhooftman schreef:
wo 28 aug 2019, 22:33
Noodzakelijk Online schreef:
wo 28 aug 2019, 21:57
Nee, je kunt niet 6x 6% verschil doen want dan komt de calculatie niet uit. Het is 6% verschil per paneel. Of dat er nog 6 zijn of 18 maakt niet uit. Daar staat tegenover dat het gewicht verschil ... heel veel % is (ik kon het niet uitrekenen en de calculator hielp niet mee)
Als een regulier paneel 18,65% rendement haalt, en de HE 12%, dan is het verschil ongeveer 36%, de HE levert 36% minder dan een normaal paneel.

((18,65-12)/18,65 x 100%).

Maar ik ben het even kwijt na 13 pagina's berichten, als je 5000 euro te besteden hebt, waarom spendeer je dat niet aan het aan de paal staan op de camping?. Dat zal een paar euro per dag kosten, kun je 2500 dagen vooruit?
Formule's waren nooit mijn ding. Allicht haalt het dan maar 36% minder, het is minder groot, lomp en zwaar om te installeren en ik kan het ook op de zijkanten plaatsen, in tegenstellingen tot de normale panelen. En die zijkanten betreffen ook nog een oppervlakte van ruim 5m2 per kant. Kortom dat overstijgt de 36% reductie met een verdubbeling van het oppervlakte.

Als jij een camping weet voor 2 euro per dag dan hoor ik dat graag. Ik vind het voorlopig niet erg om aan de paal te staan om aan mijn energie behoefte te voldoen.
EasyBee schreef:
wo 28 aug 2019, 23:20
1000 wp op het dak, 300 Ah aan LiFePO4 accu's en het is nog niet genoeg.
https://youtu.be/U5_AZj1wrJ4
Ik had ze al gezien in een andere video, leuke video :D !
Kroppie schreef:
do 29 aug 2019, 7:54
voor ietsie meer over lithium accu,s

https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html

jos
Dank u voor de link.
Becosemsaida schreef:
do 29 aug 2019, 11:23
"
Budget: Zonder crowdfunding heb ik geen budget van 100.000 euro of meer. Ik kom niet eens verder dan 5% van dat.

Rijbewijs C: Ik sta er welwillend tegenover.

Wonen in camper: Ik heb geen keus dus ik zal wel moeten. "


Ok, nu ben ik even wat kwijt........ 5% van 100K€ is volgens mij 5K€, lithium accu's die hier worden beschreven kosten al meer dan de helfd!! Daarbij krijg je nog een aantal zonnepanelen, installatie kosten, regelaars etc. etc. Is heel gauw je budget op. Hoe hoger je gaat in productie van electra via zon hoe meer het kost (kijk maar even naar de "geliefde" met kwaliteit merk van Victron).

Als je rijbewijs C neemt kan je een bus kopen en heb je veel plaats voor zonnepanelen, zit je niet aan passen en meten op een klijn oppervlak, ik had maar plaats voor twee 150W panelen maar had liever twee 275W gehad maar die passen niet.

Wonen in een camper is niet zoals in een huis wonen, je zal een hoop moeten aanpassen in je leven. Vooral het douchen (in een ducato is dat klijn), zwart water afvoer die gelimiteerd is op 12/14L, keuken die te klijn is etc. etc. Het is wel te doen maar (in mijn mening) zou ik toch voor een bus/vrachtwagen gaan. Maar ik hou van "space" en mijn Hymer met 7mtr vind ik toch (nog) te klijn met 2 mensen.

Beco
Dat is inderdaad ongeveer 5k euro's. Op dit moment heb ik niet meer. Ik zou graag willen werken om wat bij te verdienen maar vanwege verschillende redenen is me dat nog niet gelukt. Ik wil best uitschrijven waarom het nog niet is gelukt maar dat doe ik dan wel via PM als daar behoefte aan is.

De lithium accu's die hier worden beschreven kosten inderdaad een godsvermogen en als ik een beetje verder speur kom ik erachter uit welke fabriek ze in China komen en die bieden ze ook aan op Alibaba voor 25% van de prijs. Met alle respect maar ik zou toch wel knotsgek zijn als ik voor dure op laag gestapelde Nederlandse imports ga?

Rijbewijs C: Klopt, ik heb de man uit Amsterdam die het heeft omgebouwd gezien en ben onder de indruk :clap: . Hoewel ik ook van ruimte hou zie ik ook praktische nadelen. Zo wil ik staat blijven om op parkeerplaatsen te kunnen staan en met een bus kan dat gewoonweg niet overal.

Inderdaad is wonen in een camper kleiner. Maar ik ben in mijn eentje dus dat wil nog wel. Het is ook maar om te ervaren hoe het allemaal is.
Kroppie schreef:
do 29 aug 2019, 11:33
heb je al een camper,?, zo ja ga het dan eerst eens proberen/ervaren, begin gewoon, dus niet eerst alles ombouwen en investeren, en kom er achter wat je echt nodig hebt, en dan kijken of dat met je budget haalbaar is.

door schade en schande word iedereen wijs, dus praktijk is de beste leermeester, zeker in dit soort dingen, in het ergste geval zit je ens een dag in de kou , en in donker, moet je in het plaatselijke zwembad/badhuis eens douchen en moet je ergens uit de muur eten, nou en!!.

en keulen en aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd, nou is een campertje wel een stuk kleiner, maar wat je wilt realiseren in en op een campertje is bijna net zo,n grote klus, dus vergt ook veel tijd om uit te vinden wat en hoe.

jos
Jup, wie weet kunnen we er nog wat maken.
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door 280 »

Niet dat geld veel uitmaakt maar je stapelt behoorlijk wat financiële tegenstrijdigheden op elkaar.
Een beetje flauw en kinderachtig, niets mis met dromen maar je hebt nu 11 bladzijden met meedenkerij van anderen en je kan er dus niets mee, onzinnig maar zeer interessant.
Koop een kleine bestelauto, die zijn voor een persoon ideaal en ook qua budget kun je dat halen, ombouw kan desnoods op grijs kenteken particulier blijven zodat je alle regels kan overslaan (hoewel dat tussenschot blijft, of een half schot als dak een verhoging heeft van 25cm)

Niets wijst erop dat jij nu serieus kan denken aan een grote camper met alles erop en aan wat hiervoor is beschreven.
Succes, maar wees duidelijk in je mogelijkheden en houd de luchtkastelen op een poster aan de muur.

schade camper, kan maar geheel onpraktisch in jou situatie:
https://www.schadeautos.nl/nl/zoek/scha ... =1925-2019

kleine bedrijfswagen, deze kan zo 200k erbij
https://www.schadeautos.nl/nl/schade/be ... /o/1137977

Nou zo kunnen we nog 10 bladzijden verder gaan.
Plaats reactie