Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Dik en overdreven isoleren is nergens voor nodig. Doe als de Amerikanen die in hun camper wonen. Die rijden in de winter naar het zuiden en in de zomer andersom. Dat een camper 10 jaar meegaat slaat werkelijk nergens op, dat kan makkelijk 40jaar of meer zijn. Er rijden heel wat nog oudere campers rond.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door kampo »

Een goede camper gaat inderdaad langer als 10 jaar mee.
Ik schrijf wat anders.
Dat je de waarde die je investeert (zeker bij een ouder voertuig) beter over (maximaal) 10 jaar kan afschrijven.
Als je geluk hebt dan is er daarna nog een restwaarde.
Er is tenslotte een serieuze waardevermindering bij een camper.
Die is niet uit steen en hangt niet vast aan een lap grond
Anders reken je je misschien rijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Hoofdnoorman »

de Jonckheer schreef:
vr 23 aug 2019, 10:40
Dik en overdreven isoleren is nergens voor nodig. Doe als de Amerikanen die in hun camper wonen. Die rijden in de winter naar het zuiden en in de zomer andersom. Dat een camper 10 jaar meegaat slaat werkelijk nergens op, dat kan makkelijk 40jaar of meer zijn. Er rijden heel wat nog oudere campers rond.
Ja, zo lust ik er nog wel eentje.

Dan is het verhaal erg eenvoudig voor TS. Gewoon pendelen met het seizoen mee. In de winter lekker in Zuid Afrika gaan staan en in de zomer richting Marokko. Gaat goed komen Nico. TS kan doen en laten wat hij wil en heeft aan pakweg 600 Wp op het dak meer als voldoende.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

ik heb een kleine camper (burstner A570), en heb daar 3 panelen op van 275Wp, maat per paneel ,165 x99,5 cm, die passen makkelijk op mijn dak, er zijn panelen van 330 Wp die passen kwa maat ook nog wel, dan zit je aan bijna 1000Wp, komt aardig in de buurt, wel goed plannen met dakluik e.d, ik heb achter keuken, 1 dakluik boven de keuken, en boven toilet ook achterin ook een klein luik, voorste paneel ligt helemaal voor op de alkoof, de beluchtingspaddestoel zit onder het voorste paneel.

viewtopic.php?f=10&t=8465546&p=1765359& ... p#p1765359

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Aloys »

Zo, mooi Jos! Ik voel me opeens een beetje "lullig" met mijn 2 x 100Wp... :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

niet nodig hoor, ik vind het gewoon leuk en nuttig knutselen, en sta ik thuis stil heb ik er nog steeds wat aan, levert dan terug aan het net.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Duco »

Heb je daar speciale panelen voor nodig om terug te kunnen leveren aan het net?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door JoopBrekken »

Nee, maar wel een speciale omvormer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

een z.g grid tie inverter (netgekoppelde omvormer) ik had op ebay een kapotte voor weinig gevonden, nieuwe condensatoren erin, en hij werkt weer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

en dan tegen de zelfde kwh prijs als die ze zelf rekenen, ja goed idee :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Ik weet dat TS het allemaal electra wil hebben maar dat word heel moeilijk om te doen, ik gaf gewoon mijn mening na er een paar daagjes over na te hebben gedacht. Ik weet dat meningen hier niet altijd goed worden geaccepteerd (zoals meerdere forums) maar dat heeft mij nooit gestopt!!! Ik zie dit soort topics meer om informatie te kunnen krijgen/ geven en als het kan iemand te helpen. Denk toch dat ik meer zal gaan lezen in plaats van meningen geven.

Zo zijn we allebij stil......... :shh: :shh: :shh:

Beco
Ik kan je geen ongelijk geven. Wat ons maakt tot mens is dat we sommige meningen blind accepteren en andere meningen compleet naar het leven staan. Ook al ben ik het met meningen van anderen eens wil ik wel mijn waardering uitspreken dat men haar best doet om alle kanten van het verhaal te laten zien. Ook jij Beco waarvoor mijn oprechte dank :).
Hoeveel mag de camper trekken? Wellicht is een energieaanhanger nog een optie.
Een gesloten aanhanger geeft extra dakoppervlak voor zonnepanelen en ook lekker wat ruimte voor een paar flinke accu's.

viewtopic.php?f=10&t=8445799

Misschien zelfs een houtvergasser er in? Dan hoeft er niet fossiel gestookt te worden... :idea:
Toen ik het zag ben ik gelijk gaan kijken. Het is een ludiek idee al is het niet bruikbaar voor mij. Ik heb maar 55PK in de wagen zitten, dat trekt zonder een turbo erin te zetten geen energie aanhanger erbij.
Je berekent de kosten om dagelijks stroom te tappen maar met voldoende accu’s hoeft dit maar 1xpw. Daarnaast kun je, je huidige cee kabel eenvoudig verlengen met een 2e. Gewoon 1000amp lithium en een goede lader.
Dit is inderdaad ook een optie die ik overweeg. Mocht ik de gasfles wegkrijgen dan is er ruimte zat voor een 2e CEE kabel van 30+ meter.
ga eerst maar eens bepalen wat voor dingen je absoluut nodig hebt, dan kijken hoeveel stroom je daarvoor nodig hebt, dan gaan bepalen wat daar voor nodig is, dan kijken wat het allemaal gaat kosten, bepalen is dit haalbaar kwa kosten, en kwa draagvermogen camper, en dan word het plaatje voor jezelf en voor anderen veel duidelijker, nu heeft ieder een ander beeld van wat er gaat/moet gebeuren, terwijl jij de enige bent die dat kan bepalen, en in je portemonnee kan kijken.
Jep! Dat is de volgorde waar ik ook achter ben gekomen. Ik ben bezig om een opsommingkje te schrijven.
:eh:
En je begint met als basis een oude Ducato die geen milieuzone in mag. Of hij nou op diesel of op benzine of op LPG loopt, maakt niet uit.
al haal je de motor eruit, en douw je hem de millieu zone in, dan krijg je een bekeuring, want op kenteken staat ie als ouwe vervuiler te boek..
Al ben ik nog niet direct van plan om de motor om te zetten tot electrisch ben ik wel eventjes geinteresseerd geraakt in jullie reacties. Stel je hebt het omgebouwd, ik neem aan dat het dan gekeurd moet worden door de RDW en als het goed wordt bevonden dan wordt dat toch veranderd op het nummerplaatje? Of is de RDW een gevalletje van éénmaal diesel, altijd diesel' ongeacht of je het omgebouwd tot electriciteit (en er dus geen druppel diesel in je camper te vinden is)
De Duitse milieu zones mag je wel degelijk in op LPG. Dus dat zou ik zeker doen. Is ook nog eens goedkoop rijden en milieuvriendelijker krijg je zoiets oud zeker niet.

Ik vind het verder een nobel streven om alles elektrisch te gaan doen, maar elektrisch verwarmen op accu's is bijna onmogelijk en zeker onbetaalbaar als je er het hele jaar in zou willen wonen. Het standaard elektrische systeem autark maken voor gebruik het hele jaar door is tegen hoge maar weliswaar nog acceptabele kosten goed te doen . Elektrisch verwarmen met walstroom zou wel gaan maar dan schiet je je doel weer voorbij. De beste optie voor verwarming zou denk ik een gaskachel op LPG zijn met een grote dampgastank met buitenvuller. Gewoon te vullen bij een tankstation en dan langere tijd onafhankelijk van alles. Koken op inductie zou je kunnen overwegen maar of dat opweegt tegen de extra accu's (ook weer milieubelasting en natuurlijk extra kosten) die je nodig hebt?

Het zou een mooi systeem zijn wanneer je waterstofgas zou kunnen maken met je overtollige zonne-energie in de zomer en die opslaan voor de winter en daar dan op stoken. Ergens in Nederland draait een proef met zo'n systeem in een flat. Dit in een camper passend en bruikbaar krijgen zie ik op korte termijn echter niet gebeuren.

Vanwaar die afkeer van verwarmen op gas? In Nederland is het niet sexy nu, maar gas is zeer schoon en als het (lpg) niet verkocht wordt, fakkelen ze het als bijproduct van oliewinning gewoon af... over verspilling gesproken. Dat je op Diesel niet wilt verwarmen als je milieubewust bezig bent snap ik wel.
Ik kwam er achter dat er camper kacheltjes bestaan die ongeveer 400w max. trekken. Dat is toch wel een tikkeltje 6x beter dan die 2.4kw. die ik heb. Ik ga er vanuit dat camper varianten op huishoudelijke apparatuur verhoudingsgewijs een stuk zuiniger met electriciteit omspringt (wasmachine die op 180w draait al gezien)

De afkeer op gas is niet zo zeer om milleuredenen maar meer dat het een separaat systeem is. Daarnaast is het niet herwinbaar, althans ik heb geen gas opwek installatie. Ik investeer liever in producten die mijn maandelijkse kosten omlaag brengen, ook al is er verhoudingsgewijs meer nodig om hetzelfde resultaat te bereiken zoals met gas of LPG. Mijn streven is dat ik op ongeveer 300 euro p.m. kan leven incl. voedsel excl. brandstof.
Zit ik zo maar te denken aan een brandstof cel.
Geen idee of het bestaat maar lijkt mij wel wat.
Zo’n klein atoom energie opwekkertje.
Doe je ook lekker lang me
Efoy
Ik heb idd hier even opgezocht en het is een zeer interessant product. Ik ben er nog niet over uit hoe productief het is, het heeft vrij hoge maandelijkse kosten.
Ik redeneer altijd graag vanuit de mogelijkheden en stem daar de behoeften op af. Dus met de rolmaat aan de gang. Hoeveel M2 zonnepaneel kan er op en er tegen aan. Dan op onderstaande site een jaaropbrengst uitrekenen. En dan aan de veilige kant gaan zitten met je wensen qua verbruiken de apparaten. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Hartelijk dank voor de link. Ook een nieuw woord geleerd 'Azimuth'.
Trouwens iemand dit al eens gezien? Volgens mij redelijk wat te wil.
https://www.routedelsol.com/
Yes, een medestander haha! Idd redelijk wat ik wil. Het enige verschil is dat ik niet zo'n uitklapbaar zonnescherm wil, het moet echt op de camper zelf blijven zitten.
Ik heb eens even de moeite genomen dit topic geheel door te lezen.

Er vraagt iemand om een geheel autark systeem en is van plan dit te verwezenlijken. Of dat lukken zal is een tweede maar om het te kunnen bereiken zal je verder moeten kijken dan je neus lang is. Je zult het zelfs moeten zoeken in minder voor de hand liggende zaken. Soms wat wollig uitgedrukt maar meestal niet minder waar.

Zelf heb ik 690 Wp op het dak en alles gaat bij mij elektrisch. Ik gebruik ondersteuning met LPG voor verwarming, koken en koelkast. Maar, de meest belangrijke vraag is, is dit alles wel nodig?

Het hele verhaal zal moeten beginnen met de vraag of TS claustrofobisch is of niet. Is hij alleen in de camper? Er is dus al heel wat aan te pakken. We moeten wel er van uit gaan dat het allergrootste probleem in de winter ontstaat.

Allereerst de isolatie van de camper. Neem een ruime camper. Breed, hoog en lang. Alle dakluiken er uit en vol met panelen. Wil je toch nog een dakluik, zorg dan dat het paneel daarboven gewoon mee openklapt. Ga isoleren. en niet met die dunne wandjes rijden. Goede 15 cm dikke isolatie en als het lukt en spouw inbouwen.Ook kun je Aerogel isolatie gebruiken, dan houd je iets meer binnenruimte over. Doe ook de vloer en het dak. Met een beetje geluk houd je goede staruimte over.(ligt aan het soort camper).
Als je alleen bent, maak een scheiding van de slaapruimte en leefruimte. isoleer deze. Slaapruimte behoeft niet verwarmt te worden, zorg dus ook dat daar geen warmte heen gaat. Zorg dat de cabine en alle ruimtes die je niet gebruikt om te leven, goed geïsoleerd zijn en dat daar de warmte niet weg kan. Als het nog even mogelijk is, maak dan ook een portaaltje voor de ingangsdeur. De ramen. Dat is ook een lachertje. Zorg dat je goed geïsoleerde ramen hebt, daar waar je ze nodig vindt en houd ze zo klein mogelijk. Het mooiste zou zijn dat je hier Aerogel platen voor zou kunnen gebruiken. Het zal niet goedkoop zijn.

Nadat je dit hebt gedaan, houd je een "leefruimte" over. Wat zal het zijn? 5 m²?
Zelf ben je één persoon. Jouw afgestane lichaamswarmte is reeds genoeg om 1 à 1,5 m² te verwarmen. Het restant zal vanuit elektrisch moeten komen. Als je niet overdag veel in de camper bent, hoef je niet te verwarmen. Zorg dat je 's avonds warm eet. De warmte van het koken is genoeg om de rest van de leefruimte op te warmen. Wordt het te warm, dan kun je het overschot transporteren naar de doucheruimte. Voor je gaat slapen, kun je je dan lekker wassen in een goede omgeving en dan het frisse bed in.

Koelkast. Natuurlijk ook op elektrisch.Kijk of je een ladekoelkast kunt vinden waar de koelte in blijft. Houdt het grootste deel van de koelkast buiten de "Leefzone". Eventueel de achterzijde uit laten komen in de slaapcabine om daar de ergste koude weg te halen.

Ach, ik draaf door. Ik kan nog uren doorgaan met fantaseren, maar er zit wel een waarheid in. Neem mij dus maar niet kwalijk.
Terwijl ik dus enthousiast aan dit epistel begonnen ben, zit ik al schrijvende de oplossingen voor energieverlies te bedenken.
Nu kan ik natuurlijk ook nog gaan schrijven om een dynamo met trapas onder de tafel te maken en te fietsen als je elektra nog hebt. Helaas is de mens nogal een slechte motor. Dus moet je weer energie eten dan je kunt trappen. Alleen in dat licht bezien is een e-bike (mits geladen door Zonne-energie) al heel wat milieu/klimaat vriendelijker dan een normale trapversie.

Al met al ben ik dus nog niet zo zeker of het doel van TS niet zou kunnen slagen. Het vereist alleen wat offers en inventiviteit.
Om je vragen te beantwoorden:
- Ik ben niet claustrofobish
- Ik ben idd allen

De isolatie van deze camper laat idd te wensen over. Dankjewel voor de tips over aerogel, ik ga daar even naar kijken. De scheiding van mijn slaapruimte en cabine kan alleen met een gordijntje maar ik begrijp dat ik hier voor een heel 'dik' gordijntje moet gaan. Eventueel zelfs dubbele stof om een isolerende laag er tussen te hebben. Ik denk dat 5-6m2 aardig in de buurt komt.

Een ladekoelkast is inderdaad een goede suggestie! Dat zit er nu nog niet in. Mijn huidige koelkast zit in de achterzijde (de gehele keuken zit in de achterwand)

Leuk begin van het epistel hoor, ik lees dit graag want het zijn goede suggesties :)!
Klinkt als wat ik noem een 'woonhuis' :-B
alleen de fundering is anders.
en ik denk dat je dan ook aan een ander voertuig kan/moet gaan denken dan aan een ducato.
Klinkt inderdaad als een woonhuis.

Eigenlijk bedoel ik ook zoiets.
Alles wat wij nu doen is een transportmiddel aanpassen aan een ander gebruik als waar hij voor bedoeld is. Je moet al meteen andersom denken.

Zo was ik eens in een woning dat alleen maar schuifdeuren had. Scheelt schijnbaar veel ruimte maar, ook drukverschillen door openen en sluiten werden minder. Tevens konden ze brede doorlaat hebben voor de elektrische rolstoel terwijl ze voor een valide persoon helemaal niet ver open hoefden.
Idd mag je mijn camper als een 'woonhuis' beschouwen.
TS zou eens heel anders tegen zijn uitdaging moeten aankijken. Die oude Ducato (of wat voor voertuig dan ook) kan eigenlijk nooit goed voldoen aan de gestelde wensen en eisen. Te weinig draagvermogen om de gewenste accucapaciteit en zonnenpanelen of zelfs windturbines te kunnen dragen, laat staan dat je voldoende isolatie mogelijkheden hebt om nog "comfortabel" te kunnen leven.
Denk een aan een tiny house. Velen zijn verplaatsbaar als je wilt "verhuizen" en bieden de ruimte voor dit soort energie wensen/eisen.
Een voorbeeld https://youtu.be/LvGXer4NsEw
En leven in een "busje" heeft zijn nadelen : https://youtu.be/llaSTuA-MA4
Ik had helaas geen andere keuze dan deze oude Ducato dus ik moet het hiermee doen. Ik moet idd een beetje letten op de kilo's maar het moet te doen zijn. Het moet gewoon haha...

En laat me raden. Die link over de nadelen is van een camperaar stel die 9 nadelen opsomt. Ik ga nu die link kijken om te zien of ik gelijk had.
Edit: Haha jep! Ik had gelijk, deze had ik al gezien. Het zijn terecht nadelen maar niks is perfect.
Centen zullen altijd een probleem blijven. Vermogend ben je meestal niet na een huisuitzetting.

Maar het goede nieuws is dat wonen in een camper altijd veel goedkoper zal zijn als in een woning.
Tenminste als je het over langere termijn bekijkt. Belastingen, onderhoud, enz een vaste woning is duurder.

Het slechte nieuws is dat een camperwoning een beperkte levensduur heeft.
Eigenlijk moet je een camperwoning afschrijven op een 10 tal jaar.
Natuurlijk kan je wat rekken maar vroeg of laat is die investering waardeloos, wat niet het geval is bij een stenen gebouw.

Het nog grotere probleem is de mens. Ik ken eigenlijk niemand die het jarenlang heeft volgehouden. Een paar jaar permanent wonen in een camper ?
Dat blijkt heavy te zijn. Isolatie, verwarming en stroom zijn nog het kleine probleem. Je moet een beetje als zigeuner geboren zijn.

Ik heb verschillende vrienden die lange reizen maken met campers. Momenteel onderweg op andere continenten. Ze leggen veel kilometers af, hun campers zijn duur en volledig aangepast. Die blogs en avonturen kan je volgen. Gemiddeld in stukken van 6 maand, dan thuis even terug op adem komen.
Geen één doet het omwille van de goedkoop.
Ik ben altijd al gewend om alleen te zijn. Ik speelde vroeger alleen, ik fietste altijd alleen naar school en terug. Het klinkt heel zielig maar voor een persoon met autisme is dit vaak de werkelijkheid. Kortom een beetje zigeuner zijn past wel bij me.
Ik ken wel mensen, die permanent in hun camper wonen hoor.
Waarvan sommigen al vele jaren.
Ik denk, dat het meer een kwestie van instelling is.
Zo van "er zijn geen problemen, alleen uitdagingen".
Niks mis mee, lijkt mij.

Maar wat me steeds duidelijker wordt (ook hier): je moet niet je kop boven het maaiveld uitsteken.
Als er iemand een nog nooit vertoond idee heeft, wordt er alleen maar verteld, waarom het níet zou werken.
Maar zoals een wijs man eens heeft gezegd:
I didn't fail. I just found 2,000 ways not to make a lightbulb; I only needed to find one way to make it work.
Thomas Edison -

Er staan maar een paar reacties van mensen, die positief opbouwend meedenken.
Jammer, want ik denk dat iedereen hier best wel iets van zou kunnen opsteken.
Maar iemand helpen om zijn wens, of droom of idee te bewerkstelligen zit er kennelijk niet in hier.
Want als het niet "realistisch" is, moet hij/zij het maar vergeten...
Dankjewel voor je support. Het zit in een mens om het onbekende automatisch met argusogen aan te kijken. Maar wanneer ik het weet te realiseren draait iedereen wel bij. Als uitvinder maak ik dit dagelijks mee en onuitputtelijke hoeveelheden motivatie is het enige wat er voor zorgt dat je dit doorstaat haha.
Dik en overdreven isoleren is nergens voor nodig. Doe als de Amerikanen die in hun camper wonen. Die rijden in de winter naar het zuiden en in de zomer andersom. Dat een camper 10 jaar meegaat slaat werkelijk nergens op, dat kan makkelijk 40jaar of meer zijn. Er rijden heel wat nog oudere campers rond.
Alhoewel ik niet heel eenvoudig langdurig in het buitenland kan zitten is dit zeker een goed idee. Vakantie!
Een goede camper gaat inderdaad langer als 10 jaar mee.
Ik schrijf wat anders.
Dat je de waarde die je investeert (zeker bij een ouder voertuig) beter over (maximaal) 10 jaar kan afschrijven.
Als je geluk hebt dan is er daarna nog een restwaarde.
Er is tenslotte een serieuze waardevermindering bij een camper.
Die is niet uit steen en hangt niet vast aan een lap grond
Anders reken je je misschien rijk.
Ik hou er ook rekening mee dat dit het geval bij mij zou zijn. Desondanks blijft het zoeken tot je een koper hebt gevonden die wilt betalen wat je vraagt.
Verrek, dat is misschien wel een verdienmodel :shock: :idea: :
Ga met een camper volgelegd met zonnepanelen, lekker in het zonnetje op de oprit staan en voedt via een buitenstopcontact op hun stroomnet in.
Laat je in de avond erna belonen voor de geleverde stroom :thumbup:

Campers in het dorp zijn ineens geen plaag meer, maar worden met open armen ontvangen...
Haha ik moest hartelijk lachen toen ik dit zag. Bij wijze van spreke dat je de lokale supermarket van wat stroom voorziet en in ruil daarvoor voor 5 minuten gratis mag winkelen xD.

Wel interessant zo'n grid tie inverter.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Goed ik heb een eerste opzetje gemaakt.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Ongetwijfeld ben ik wat vergeten of kunnen dingen beter.

Een paar dingen:
1. Niet alle apparatuur staat tegelijkertijd aan uiteraard. Bijvoorbeeld de washmachine en de inductieplaat staan nooit tegelijkertijd aan. Op de koelkast en de wifi router / laptops staat niks continue aan. Omgekeerd geldt het ook. De watt's op sommige apparaten apparaten is hoog maar zijn veelal kortstondig (koken, half uurtje max, zal ook nooit op volvermogen zijn. wasmachine, 15 minuten per wasbeurt, 2 wasjes per week max.).

2. Opwekken van energie kan nog uitgebreid worden. Mijn dak is 10,5 m2 en als ik de zijkanten er ook nog bij neem dan kan ik dat uitbreiden tot 20m2. Dat is natuurlijk geen 16Kwh, eerder 11kwh maar wel nagenoeg continue. Ook kan ik nog een tweede windturbine plaatsen. Uiteraard leveren die geen 1500w maar eerder tegen de 1000w op een flink windering momentje.

Desondanks heb ik ook zonder de uitbreidingen al ruim aan opwek capaciteit te over. Grofweg het dubbele als ik bij zowel mijn verbruik als bij het opleveren van het maximale watt uitga.

Nou, ik zie morgen wel de vloedgolf aan reacties :cheers:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door javanes »

Begin eens met het maken van een energiebalans.
https://www.nkc.nl/media/144749/energiebalans_nkc.xls

Of kijk eens op de site van forumlid Mickel Moen.
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... 2v-dc.html

Daar kun je ook genoeg vinden.
Laatst gewijzigd door javanes op ma 26 aug 2019, 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie