Een 4G router?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Een 4G router?



Bericht door appellover »

Ik lees regelmatig over 4 G router. Wat is het voordeel t.o.v. thetering, hotspot van mijn telefoons.

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 4 G router



Bericht door VanDeStouwe »

Voordelen:
1. Net als thuis heeft iedereen een verbinding met de wifi in de camper
2. Het simkaartje in de router heeft een eigen nummer
3. Je kunt op de juiste router ook een buiten antenne voor 4G aansluiten. Daarmee verbeter je het bereik in afgelegen gebieden.

Er zijn nog meer voordelen maar dat hangt van de provider af. Onze provider kent een abonnement waarbij je nummers en de MB deelt. Ben je in de camper dan gaan de MB's automatisch naar het nummer van de camper.

Deze opzet heeft met name voordelen als je langere tijd in de camper bent en redelijk wat doet met het internet. Wij zijn zo'n vier of meer maanden weg en dan heeft het voor ons voordeel. Voor 1 of twee weken en/of weinig internet verkeer zou ik het niet doen.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 4G router?



Bericht door Aloys »

ad 1: dat heb ik nu ook, mijn telefoon is hotspot voor iedereen in de camper
ad 2: voordeel? Niemand belt die router, dat simmetje kost extra geld, dus eerder een nadeel :D

Lijkt mij lastig: mijn simmetje mét internet zit in mijn 4G-telefoon. Die is hotspot voor twee andere
telefoons, 2 tablets en een laptop. Het enige voordeel van de router lijkt mij dat je er een externe
antenne op kunt aansluiten, dat kan niet aan mijn telefoon (en soms heb ik slecht bereik...)
Femma heeft ook een telefoon met internet: als mijn GB'tjes minder worden gebruiken we in de camper
haar telefoon als hotspot.

Groot nadeel lijkt mij dat ik dan mijn simmetje in de router moet stoppen en niet meer telefonisch
bereikbaar ben op mijn eigen toestel. Of ik moet er weer een extra abonnement bij nemen, speciaal
voor de router.

Voor mij wegen (vooralsnog) de nadelen niet op tegen de voordelen. We zijn circa 3 a 4 maanden per jaar
van huis met de camper.
We hebben nu 15GB per maand, de totale kosten zijn € 22 + € 15 = € 37 per maand.
We doen veel met internet: forum modereren, (foto)blogs bijhouden op dagelijkse basis. Maar met 15GB
redden we het, anders kopen we er 5GB bij (is nog niet nodig geweest).
Wat we NIET doen met internet is TV/films kijken, Youtube etc. Dat doen we wel weer als we thuis zijn.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Een 4G router?



Bericht door DigiBoy »

Ik zie in onze 4G router alleen maar voordelen.

De extra simkaart in de 4G router staat op net dezelfde databundel van mijn abonnement geregistreerd.
Dit betekent dat ik perfect het dataverbruik kan monitoren, abonnement (data-volume gelijktijdig met de surfkaart tijdelijk kan wijzigen, enz..

Voorheen gebruikte we hiervoor een iPhone om als hotspot te fungeren, maar eens je een tijdje niets deed viel de verbinding weg en kon je weer helemaal opnieuw de verbinding opstellen. Bovendien vraagt een hotspot veel van je smartphone-accu.

Nu kunnen we via de 4G router met al onze apparaten (indien nodig gelijktijdig), waaronder laptop, smartphone, tablet onmiddellijk het internet op. Zonder dat ik of mijn partner steeds terug een hotspot tussen 2 apparaten dient op te stellen.

Aangezien onze camper uit een aluminium kooi bestaat hebben we voor het betere ontvangst een externe antenne gekocht. Wat een beter resultaat oplevert dan zonder. Zo zijn er wellicht nog enkele voordelen, waarop ik momenteel even niet kan opkomen.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Een 4G router?



Bericht door Schovie »

Wij hebben een mifi router, maar gebruiken deze niet. Wij gebruiken altijd de hotspot op onze telefoon. Het is inderdaad een nadeel dat de batterij van de telefoon eerder leeg gaat, maar dat lost de usb lader weer op. Soms moet ik wel de telefoon buiten op de camper leggen om een beter ontvangst te krijgen. Per maand hebben we samen 160gb per maand tot onze beschikking. Bij dit abonnement (totaal 55,00 p.mnd.) kan ik echter geen extra sim kaart kopen en heb geen zin om de sim kaart uit de telefoon te malen en in de mifi router te stoppen.Tot nu bijna geen problemen met de ontvangst gehad en is het aantal gb voldoende als we op pad zijn. Zijn per jaar zo'n 6 á 7 maanden onderweg.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Een 4G router?



Bericht door appellover »

Net als Aloys zie ik geen voordeel in router,hotspot van de iPhone werkt naar de ipad prima ,we hebben beide telefoon met totaal 15 GB.
Maar in juli en augustus krijgen we ieder 60GB bonus ,hoewel dat uitsluitend te gebruiken is in ons thuisland Spanje.
Gebruik telefoon zelden om te bellen maar veel whatsapp .
En bij “geen service” wachten we gewoon ff,we zijn pensionada dus tijd genoeg.

Mvg
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 4G router?



Bericht door Aloys »

Over een paar van die nadelen: mijn telefoon hangt continu aan een usb-stopcontact in de camper, behalve wanneer
we de auto verlaten en ik 'm in de zak steek. De hotspot staat 24 uur per dag en 7 dagen in de week aan en hoeft
ook nooit opnieuw te worden ingesteld (misschien omdat ik geen iPhone heb? :D ).

Blijft over dat ik geen externe antenne kan aansluiten...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Een 4G router?



Bericht door jielus »

Ik zet de oude iPhone altijd in het raam, soms links en soms rechts. In het buitenland handmatig je provider kiezen kan ook een slok op een borrel schelen! TV, radio, PLEX en internet, nooit een probleem ondervonden.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Een 4G router?



Bericht door FJM »

Ik heb een zakelijk abonnement met 50 GB/mnd. Maak ik nooit op.
Daarnaast in de iPad Pro een sim naast de sim in de telefoon. OP hetzelfde abonnement, voor dezelfde prijs.
Het lijkt mij dus wel wat om de sim uit de iPad te halen en die in een 4G router te stoppen. Hoef ik niet moeilijk te doen over de hotspot instellingen.
Heeft iemand ervaring welke 4G router het beste is?

Gr. Frank
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Een 4G router?



Bericht door jielus »

Misschien is het gemakkelijkst een betere optie. De electronica zal niet veel verschillen maar wel de gebruikte software.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 07 aug 2019, 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Een 4G router?



Bericht door appellover »

Dat opnieuw wifi contact maken is beveiliging ,als je enige tijd geen wifi gebruikt schakelt de iPhone automatisch de wifi uit ter beveiliging voor “inbrekers” hoewel hij ook aangeeft hoeveel apparaten zijn aangesloten op de hotspot.
Is natuurlijk wel een ( theoretisch ) risico als je hotspot 24 uur aanstaat,hebben ze voldoende tijd om code te kraken .
Maar wel heel toevallig als je zo een nerd naast je hebt .

Heb nog twee van die (3G?);routers van Vodafone ,vroeger overwinterde we 6 maanden in Algarve en hadden dan abo voor internet .Heb er ook nog sociaalnummer in PT aan overgehouden en een bankrekeningnummer.



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
DigiBoy
Berichten: 277
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Een 4G router?



Bericht door DigiBoy »

Ik gebruik buiten het eerder genoemde de 4G router ook voor navigatie van de Zenec.

In het handschoenkastje heb ik op de USB van de Zenec permanent een goedkope Android smartphone zonder simkaart aangesloten. Deze smartphone dient enkel en alleen als navigatie voor Android Auto en maakt voor de navigatie via WiFi verbinding met de 4G-router. Bediening gebeurt nu via de Zenec.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Een 4G router?



Bericht door FJM »

Welke router heb je dan?!?
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Een 4G router?



Bericht door Kubo »

Ik heb bij Vodafone twee data sim’s gratis op het zelfde nummer.
Één in Ezwifi en de andere in de internet radio.
Dus nooit geen gewissel.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Plaats reactie