Zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Roadrunner777
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 15:15

Zonnepaneel



Bericht door Roadrunner777 »

Hallo,
Even een kort vraagje,heb een mono zonnepaneel aangekocht van 175w voor mijn camper,bijgeleverd is een mppt controller van victron 75/15...is deze krachtig genoeg?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ja, zonder meer.
de 75/15 kan 15 ampere verdragen en een 175 Wp paneel levert maximaal 175 watt , dat is gedeeld door een gemiddelde werkspanning van een paneel van 17 a 18 volt is maximaal +- 10ampere, en de max zal een paneel op een camperdak nooit leveren, dus geen zorg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Roadrunner777
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 15:15

Re: Zonnepaneel



Bericht door Roadrunner777 »

Bedankt,mss nog een plaatsings vraag,ik heb een itineo sb740,deze heeft een woonbatterij in het motorcompartiment,en de zekeringen zitten allemaal in de achterkant (koffer ruimte) waar plaats ik mijn mppt controller en zonnepaneel?
dank
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

op de plek die jou het beste uitkomt!, en voor het paneel zorg dat er zo min mogelijk schaduw op kan komen, zelfs een dun streepje van een antenne , of vlek van het schoorsteentje b.v. geeft al flink verlies.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel



Bericht door myway »

Omdat in de regelaar een temperatuursensor is geplaatst wordt er aangeraden om de regelaar in de buurt van de accu te plaatsen, zodat hij de zelfde temperatuur registreert als de accu.
In jou situatie is dat misschien wat onhandig.
Hoeveel watt paneel op de regelaar mag staat in de datasheet van de regelaar en is 220 watt.
Hij is dus meer als voldoende voor het 175 watt paneel, zeker als die plat op het dak is gemonteerd haalt hij die 175 watt niet.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Zonnepaneel



Bericht door FkoNL »

Het gaat vooral om het voltage in mijn ervaring. De 75/15 mag tot 75v. Daar zul je met een enkel paneel niet aan komen. Dus zoals hierboven gezegd zit je goed.

Zelf heb ik een 250w zonnepaneel op een 75/15. Dat gaat al tijden goed :). De laadregelaar komt tot max 220w. Genoeg om de accu binnen redelijke tijd op te laden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

zowel voor het voltage als het amperage is het belangrijk om niet boven de aangegeven waarden te komen, bij de 75/15 is het amperage boven de 15 weliswaar tot op zekere hoogte begrensd , maar beter is om deze niet te overschrijden.
bij een te hoog voltage kon het wel eens snel gebeurt zijn met de regelaar.
te hoog voltage kan hoofdzakelijk voor komen bij 2 in serie geschakelde (24) volt panelen(72 cellen), of meerdere 12 volt panelen (36 cellen) in serie

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Zonnepaneel



Bericht door myway »

Het voltage moet dan gekeken worden naar de VOC.
Amperage is vaak geen probleem ik heb wel panelen geplaatst die 270 watt hadden.
Er is nu een 100/20 voor niet al te veel meer en dat heeft wel de voorkeur.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: Zonnepaneel



Bericht door FkoNL »

Het fijne van een groot zonnepaneel is dat je relatief veel opbrengst hebt onder mindere condities. In mijn geval dat je er weinig om hoeft te denken en ook op plekken met (half) schaduw kan gaan staan. Hoewel 170w daar natuurlijk ook wel redelijk aan voldoet afhankelijk van je verbruik.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

dat voordeel is er ook met meerdere kleinere, is geen specifiek voordeel van een groot paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Zonnepaneel



Bericht door 309T16 »

De 100/30 zonder ingebouwde Bluetooth is ook fiks afgeprijsd inmiddels.
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Zonnepaneel



Bericht door timmermc »

Grootste nadeel is altijd dat de 75/15 slechts in werking treed wanneer het paneel 5Vdc hoger in spanning komt dan het voltage van de batterij. Dus moet de zon al enigzins wat kracht geven voor het laden begint wanneer het een 12Vdc paneel betreft. Ik weet niet welke specificaties de TS zijn paneel hier heeft maar ik hoop dat het een 24Vdc type is wat toch heel wat efficienter is bij minder zonlicht en wat later doorwerkt in de namiddag uiteraard.

Waarom niet meteen een Smart Battery Sense mee plaatsen op de batterij, heb dit onlangs op Amazon gezien voor nauwelijks 30€. Maak een Bluetooth netwerkje aan en die 75/15 houd rekening met de laadefficiëntie, wat nogal kan verschillen met een batterij die bijna buiten de wagen (motorruimte) is geplaatst.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepaneel



Bericht door blizard »

Als je nou zou zeggen: de MPPT in vergelijking met PWM wordt pas efficient bij 5v boven de accuspanning, dan had je gelijk.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie