Eerste stap elektra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
Eerste stap elektra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
Hoi Allemaal, heb in April dit jaar een Jumper L4H2 uit 2015 gekocht en ben in de weekenden rustig bezig om deze om te bouwen tot camper.
Alleen nu het zomer is begon het toch te kriebelen, en ben ik gaan kijken of we ook met een 'stalen tent' op pad kunnen, nu het nog geen Camper mag heten
Ik heb inmiddels de vloer geïsoleerd, ramen & dak ventilator geplaatst, en een bed gemonteerd. dus als tent voldoet ie denk ik wel...
Maar nu wil ik graag ook een beetje stroom in de bus, al was het maar voor een koelkast en een paar lampjes.
De koelkast komt maandag (Dometic CRX110) en ik sta op het punt om een paar spullen te kopen voor de eerste fase van de electra, zodat ik het voorlopig even kan aansluiten. Uiteraard wordt in het najaar alles netjes verder uitgewerkt en definitief aangesloten, maar omdat we toch wat moeten fixen heb ik op het forum zitten lezen en een voorlopig schema uitgewerkt om te kijken wat ik NU nodig heb.
Zou er misschien iemand met ervaring bereid zijn om wat feedback te geven ?
Alvast veel dank ! Richard
Alleen nu het zomer is begon het toch te kriebelen, en ben ik gaan kijken of we ook met een 'stalen tent' op pad kunnen, nu het nog geen Camper mag heten
Ik heb inmiddels de vloer geïsoleerd, ramen & dak ventilator geplaatst, en een bed gemonteerd. dus als tent voldoet ie denk ik wel...
Maar nu wil ik graag ook een beetje stroom in de bus, al was het maar voor een koelkast en een paar lampjes.
De koelkast komt maandag (Dometic CRX110) en ik sta op het punt om een paar spullen te kopen voor de eerste fase van de electra, zodat ik het voorlopig even kan aansluiten. Uiteraard wordt in het najaar alles netjes verder uitgewerkt en definitief aangesloten, maar omdat we toch wat moeten fixen heb ik op het forum zitten lezen en een voorlopig schema uitgewerkt om te kijken wat ik NU nodig heb.
Zou er misschien iemand met ervaring bereid zijn om wat feedback te geven ?
Alvast veel dank ! Richard
- Bijlagen
-
- Jumper L4 Victron Multiplus opzet v1.png (93.34 KiB) 809 keer bekeken
Re: eerste stap electra opzet, zelfbouw Jumper L4
Strak plan
En gelijk ook een BMV-700 .
Het basisschema lijkt me op 't eerste zicht OK.
Enkel de uitbreiding met de MPPT zit een beetje fout.
1) De massa aansluiting van de MPPT naar de accu moet aan de andere kant van de shunt komen.
2) De schakelaar aan de MPPT moet aan de kant van de zonnepanelen zitten en niet tussen de MPPT en de accu.
Plaats de hoofdzekering zo dicht mogelijk bij de accu, da's altijd veiliger.
Klopt het dat je (nog) niet via de alternator gaat laden ?
Gebruik het chassis van het voertuig niet om je massa over te laten lopen. Leg voor elke massaverbinding ook een (bij voorkeur zwarte) draad naar het massaverdeelpunt (nabij de accu alweer). Je mag wel het voertuig aarden natuurlijk (zoals je ook getekend hebt). Voorzie je ook een differentieelschakelaar waar de 230 volt binnenkomt ?
Succes met de ijzeren tent
En gelijk ook een BMV-700 .
Het basisschema lijkt me op 't eerste zicht OK.
Enkel de uitbreiding met de MPPT zit een beetje fout.
1) De massa aansluiting van de MPPT naar de accu moet aan de andere kant van de shunt komen.
2) De schakelaar aan de MPPT moet aan de kant van de zonnepanelen zitten en niet tussen de MPPT en de accu.
Plaats de hoofdzekering zo dicht mogelijk bij de accu, da's altijd veiliger.
Klopt het dat je (nog) niet via de alternator gaat laden ?
Gebruik het chassis van het voertuig niet om je massa over te laten lopen. Leg voor elke massaverbinding ook een (bij voorkeur zwarte) draad naar het massaverdeelpunt (nabij de accu alweer). Je mag wel het voertuig aarden natuurlijk (zoals je ook getekend hebt). Voorzie je ook een differentieelschakelaar waar de 230 volt binnenkomt ?
Succes met de ijzeren tent
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: eerste stap electra opzet, zelfbouw Jumper L4
Hoi Peter, dank je wel voor je snelle reactie. Fijn dat het basis-schema een beetje klopt
Voor wat betreft je opmerkingen ; Massa van de MPPT na de shunt, check!, had ik niet goed gezien.
Schakelaar van de MPPT aan de paneel kant, argh.. dat zit idd. thuis ook zo. check!
Hoofdzekering dicht bij de accu, yep, zat de 30cm niet halen denk ik.
Opladen via de alternator, nog niet, eerst ff kijken of met toevoeging van Solar voldoende is. Vermoed dat we, op aandringen van mrs wat vaker aan de 230 paal zullen staan.
Overal eigen massa draden, dat was ik idd van plan, uiteraard zwart, 12VDC rood, en bruin/blauw/geel-groen voor de 230V (geen schakeldraden van plan)
Differentieelschakelaar...ehh... bedoel je daar de 'Aardlek' schakelaar mee ? die staat n.l. al wel in de tekening.
Nogmaals bedankt voor je feedback ! Richard
Voor wat betreft je opmerkingen ; Massa van de MPPT na de shunt, check!, had ik niet goed gezien.
Schakelaar van de MPPT aan de paneel kant, argh.. dat zit idd. thuis ook zo. check!
Hoofdzekering dicht bij de accu, yep, zat de 30cm niet halen denk ik.
Opladen via de alternator, nog niet, eerst ff kijken of met toevoeging van Solar voldoende is. Vermoed dat we, op aandringen van mrs wat vaker aan de 230 paal zullen staan.
Overal eigen massa draden, dat was ik idd van plan, uiteraard zwart, 12VDC rood, en bruin/blauw/geel-groen voor de 230V (geen schakeldraden van plan)
Differentieelschakelaar...ehh... bedoel je daar de 'Aardlek' schakelaar mee ? die staat n.l. al wel in de tekening.
Nogmaals bedankt voor je feedback ! Richard
Re: eerste stap electra opzet, zelfbouw Jumper L4
Aardlek, inderdaad
Komt helemaal goed zo
Komt helemaal goed zo
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: eerste stap electra opzet, zelfbouw Jumper L4
ik zou voor draden van accu naar omvormer, zwaarder dan 16mm2 gaan, naar 35mm2,
1200 watt omvormer trekt toch zo,n 110 ampere max, dat geeft bij 1 meter lengte en een 16mm2 draad al meer dan 0,25 volt spanningsval, en 35mm2 maar 0,11volt.
voor de rest , en mooi getekent
jos
1200 watt omvormer trekt toch zo,n 110 ampere max, dat geeft bij 1 meter lengte en een 16mm2 draad al meer dan 0,25 volt spanningsval, en 35mm2 maar 0,11volt.
voor de rest , en mooi getekent
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: eerste stap electra opzet, zelfbouw Jumper L4
Mooi schema !
Nog wat aanvulling.
Ik zou zowel voor als na de solar MPPT een 50A hoofdschakelaar zetten.
Het blijkt dat je die toch meer gebruikt als gedacht.
Zoals getekend staat die wel juist maar zet er 2.
Gebruik je geen afstandsbediening op de Multiplus ?
En ja voorzie meteen de verbinding met de startaccu via een Cyrix relais.
Ik zie daarbij enkel winst.
Hoeveel A is je dynamo ?
Nog wat aanvulling.
Ik zou zowel voor als na de solar MPPT een 50A hoofdschakelaar zetten.
Het blijkt dat je die toch meer gebruikt als gedacht.
Zoals getekend staat die wel juist maar zet er 2.
Gebruik je geen afstandsbediening op de Multiplus ?
En ja voorzie meteen de verbinding met de startaccu via een Cyrix relais.
Ik zie daarbij enkel winst.
Hoeveel A is je dynamo ?
Groeten Kampo
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
@Jos : dank je wel voor je aanvulling, de 35mm2 is inmiddels in de tekening verwerkt. Vanaf de accu dan ook nog een 16mm2 voor de verbruikers, toch ?
---
@kampo : een 50A schakelaar voor, én na de MPPT omdat "blijkt dat je die toch meer gebruikt als gedacht.." ... Kun je dat eens toelichten ? Waarom gebruik je die dan, anders dan in geval van nood ?
---
Verder idd, nog vergeten de Bluetooth dongle aan de Multiplus, ga ik er nu gelijk intekenen, als ik niet uit mijn zolderkamer weg drijf van de hitte.
---
Enneh, die start accu koppeling via Cyrix : zie ik idd. in veel schema's terugkomen, daar ga ik even naar kijken. Wat ik me wel afvraag is : je krijgt dan mogelijk meerdere aanbieders tegelijk om de accu op te laden (tijdens rijden dynamo + solar, tijdens camping walstroom + solar) en ik begreep dat zo'n AGM accu goed opladen een nauwkeurige klus in met meerdere oplaad stappen : wie is er dan eigenlijk de 'baas' in dat proces ? MPPT ? Multiplus ? Cyrix ?
Dank voor alle input overigens ; ik ga nu i.i.g. de Victron Multiplus, kabels, zekeringen, schakelaar enzo bestellen
---
@kampo : een 50A schakelaar voor, én na de MPPT omdat "blijkt dat je die toch meer gebruikt als gedacht.." ... Kun je dat eens toelichten ? Waarom gebruik je die dan, anders dan in geval van nood ?
---
Verder idd, nog vergeten de Bluetooth dongle aan de Multiplus, ga ik er nu gelijk intekenen, als ik niet uit mijn zolderkamer weg drijf van de hitte.
---
Enneh, die start accu koppeling via Cyrix : zie ik idd. in veel schema's terugkomen, daar ga ik even naar kijken. Wat ik me wel afvraag is : je krijgt dan mogelijk meerdere aanbieders tegelijk om de accu op te laden (tijdens rijden dynamo + solar, tijdens camping walstroom + solar) en ik begreep dat zo'n AGM accu goed opladen een nauwkeurige klus in met meerdere oplaad stappen : wie is er dan eigenlijk de 'baas' in dat proces ? MPPT ? Multiplus ? Cyrix ?
Dank voor alle input overigens ; ik ga nu i.i.g. de Victron Multiplus, kabels, zekeringen, schakelaar enzo bestellen
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
een handig hupmiddel om snel en goed de div kabeldoorsnedes te bepalen:
http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos
http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
Thx, Jos ... erg handig.
Even denkend aan de koelkast (Dometic CRX110) die heeft een stroomverbruik van 1,8AH maar de opstartstroom zal wel wat hoger zijn, kan alleen dat niet direct in de specs zien staan. Als ik gok dan denk ik aan een opstartstroom van 5/6A > kies voor 6A en een kabel lengte van ongeveer 5m, dan zegt de tabel 'Groen vanaf 4mm2 maar wel met 2,23% verlies ... dus als ik nou eens kies voor 10mm2 (op z'n eigen kabel direct vanaf de 35mm2 op een klein 'verdeelblok') dan is het verlies 0,89%
Zoiets ? Richard
Even denkend aan de koelkast (Dometic CRX110) die heeft een stroomverbruik van 1,8AH maar de opstartstroom zal wel wat hoger zijn, kan alleen dat niet direct in de specs zien staan. Als ik gok dan denk ik aan een opstartstroom van 5/6A > kies voor 6A en een kabel lengte van ongeveer 5m, dan zegt de tabel 'Groen vanaf 4mm2 maar wel met 2,23% verlies ... dus als ik nou eens kies voor 10mm2 (op z'n eigen kabel direct vanaf de 35mm2 op een klein 'verdeelblok') dan is het verlies 0,89%
Zoiets ? Richard
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
zo zou ik het ook doen, want zo,n kk heeft een vrij hoge (reken maar op >6x nominaal) opstartstroom, en 5 meter is best lang, en beter veel te dik dan een ietse pietsie te dun , en achteraf vervangen is dubbele kosten ,maar erger, ook 2x dubbel werk.
dometic zelf geeft bij een lengte van 5 meter en 12 volt een doorsnede op van 8mm2, bladz 8 handleiding.
jos
dometic zelf geeft bij een lengte van 5 meter en 12 volt een doorsnede op van 8mm2, bladz 8 handleiding.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
Ok, nog eentje dan
In de tekening staat ; Aardlekschakelaar in de bus, aarde monteren aan het chassis.
Uit de Multiplus 12/1200 komt een 230VAC aansluiting voor (huishoudelijke) verbruikers.
Ik dacht er aan (zie tekening) om daar nog een zekering tussen te zetten, zo'n standaard groepenkast automaat, alleen hoe zwaar ?
De Multiplus geeft 1200W als maximaal 'vermogen' dus ik denk ; 230VAC x 5A zekering = 1150W en daarmee aan de veilige kant denk ik.
https://www.amazon.de/gp/offer-listing/ ... dition=new
Kan mooi samen met de Aardlek in een klein kastje agreed ?
In de tekening staat ; Aardlekschakelaar in de bus, aarde monteren aan het chassis.
Uit de Multiplus 12/1200 komt een 230VAC aansluiting voor (huishoudelijke) verbruikers.
Ik dacht er aan (zie tekening) om daar nog een zekering tussen te zetten, zo'n standaard groepenkast automaat, alleen hoe zwaar ?
De Multiplus geeft 1200W als maximaal 'vermogen' dus ik denk ; 230VAC x 5A zekering = 1150W en daarmee aan de veilige kant denk ik.
https://www.amazon.de/gp/offer-listing/ ... dition=new
Kan mooi samen met de Aardlek in een klein kastje agreed ?
Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
Dat stroomverbruik van 1.8 Ampère, geen Ah, is een gemiddeld verbruik bij een omgevingstemperatuur van 20 graden.vtriet schreef:Thx, Jos ... erg handig.
Even denkend aan de koelkast (Dometic CRX110) die heeft een stroomverbruik van 1,8AH maar de opstartstroom zal wel wat hoger zijn, kan alleen dat niet direct in de specs zien staan. Als ik gok dan denk ik aan een opstartstroom van 5/6A > kies voor 6A en een kabel lengte van ongeveer 5m, dan zegt de tabel 'Groen vanaf 4mm2 maar wel met 2,23% verlies ... dus als ik nou eens kies voor 10mm2 (op z'n eigen kabel direct vanaf de 35mm2 op een klein 'verdeelblok') dan is het verlies 0,89%
Zoiets ? Richard
Indien de compressor draait is het verbruik ongeveer 45 watt dus de aanloopstroom is veel hoger.
Voor de kabeldikte staat in de handleiding een schema.
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
1. Ik schreef afstandsbediening op de multiplus. Dat ding heet Digital Multi Control 200
2. Inderdaad 2 hoofdschakelaars op de MPPT, ervoor en erna.
Die erna heb je juist getekend en dient om je voertuig buiten te stallen met afgeschakelde accu hoofdschakelaar. Dan staan alle verbruikers af maar zal de zon de accu's (ja zowel HH als start) voorzien van een onderhoudslading. Je kan zelf beslissen in welke situatie je hem openzet.
Die 50A hoofdschakelaar voor de MPPT is om aan je dakpanelen of solar circuit te kunnen werken.
Maar ik gebruik hem ook regelmatig om een verbruiks meting te doen.
Daarbij wil je meestal de zon even uitschakelen.
Hier zie je 2 van zulke 50A schakelaars. Het formaat is compact, vandaar. Maar je kan ook een ander soort stevige schakelaar gebruiken.
3.Je 1200VA Multiplus kan tot 16A/230V doorschakelen dus als je de volledige functionaliteit wenst zal je een 16A zekering automaat moeten gebruiken.
10A is een goed compromis.
2. Inderdaad 2 hoofdschakelaars op de MPPT, ervoor en erna.
Die erna heb je juist getekend en dient om je voertuig buiten te stallen met afgeschakelde accu hoofdschakelaar. Dan staan alle verbruikers af maar zal de zon de accu's (ja zowel HH als start) voorzien van een onderhoudslading. Je kan zelf beslissen in welke situatie je hem openzet.
Die 50A hoofdschakelaar voor de MPPT is om aan je dakpanelen of solar circuit te kunnen werken.
Maar ik gebruik hem ook regelmatig om een verbruiks meting te doen.
Daarbij wil je meestal de zon even uitschakelen.
Hier zie je 2 van zulke 50A schakelaars. Het formaat is compact, vandaar. Maar je kan ook een ander soort stevige schakelaar gebruiken.
3.Je 1200VA Multiplus kan tot 16A/230V doorschakelen dus als je de volledige functionaliteit wenst zal je een 16A zekering automaat moeten gebruiken.
10A is een goed compromis.
Groeten Kampo
Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4
@Myway : dank je wel voor je reactie. 45W bij 12VDC als verbruik geeft ±4A ... dan zou de aanloopstroom idd. hoger uitkomen denk ik, maar m.b.v. de eerder genoemde rekentool lijkt 10mm2 dan nog steeds een veilige keuze. Morgen wil ik gaan kijken en een def. keuze maken t.a.v. de kabeldiktes en waar te kopen ; i.i.g. 35mm2 vanaf accu > schakelaar > 100A zekering > Multiplus. 10mm2 voor de wat meer reguliere gebruikers zoals Led verlichting (1 kabel naar keuken en daar ±3 ledspotsjes op verdelen met 4mm2 of 1,5mm2) ... misschien voor de koelkast er tussenin, 16mm2 ?
@Kampo ; die 'Digital Mulicontrol 200' had ik al eens eerder ergens gezien en ge-book-marked, leek me wel en tof idee, zit inmiddels in het schema
Ik heb (toevallig) precies dié hoofdschakelaars gekocht via Amazon.de ... dinsdag binnen, samen met een 100A zekering en 12V zekering verdeelblok.(zie afbeelding). Morgen via Bluepowershop de Victron spullen samenstellen en kopen. 230VAC invoer al via Schijndel.
Die 16A groepszekering, daar twijfel ik nog een beetje over ; vraag me af of de Multiplus zelf al niet beveiligd is tegen overbelasting. Ruimte genoeg in het DIN rail kastje hoor maar als het niks toevoegd....
Thanks. voor alle reacties weer, morgen gaat de bouw verder want over 2 weken op. pad met de stalen tent !
@Kampo ; die 'Digital Mulicontrol 200' had ik al eens eerder ergens gezien en ge-book-marked, leek me wel en tof idee, zit inmiddels in het schema
Ik heb (toevallig) precies dié hoofdschakelaars gekocht via Amazon.de ... dinsdag binnen, samen met een 100A zekering en 12V zekering verdeelblok.(zie afbeelding). Morgen via Bluepowershop de Victron spullen samenstellen en kopen. 230VAC invoer al via Schijndel.
Die 16A groepszekering, daar twijfel ik nog een beetje over ; vraag me af of de Multiplus zelf al niet beveiligd is tegen overbelasting. Ruimte genoeg in het DIN rail kastje hoor maar als het niks toevoegd....
Thanks. voor alle reacties weer, morgen gaat de bouw verder want over 2 weken op. pad met de stalen tent !
- Bijlagen
-
- Jumper L4 12V+230V schema v0.7.png (95.51 KiB) 587 keer bekeken
-
- 100A zekering.png (568.61 KiB) 587 keer bekeken
-
- 12VDC zekeringen.png (728.41 KiB) 587 keer bekeken