Eerste stap elektra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door jansloos »

Houdt er rekening mee, dat de bovenste zekering een thermische zekering is.
Deze schakelt trager af dan een "gewone' smeltzekering.

Ik had er twee besteld in Ch, en wilde toch weten wat er in zit. (zoals meerdere hier :-B)
En dat... Is niet bepaald high tech.

Van zo'n zekeringen blok, vraag ik mij ook altijd af, wat de max stroomsterkte kan zijn, gezien de dunne aansluitingen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

@Jansloos : dank je wel voor je input. Vandaag heb ik de offerte binnen van de Bluepowershop en heb ik met de technische dienst gesproken over mijn eerste opzet. Daar kwam o.a. het advies uit om de Multiplus direct op de accu te zetten, zonder hoofdschakelaar én zekering (de Multiplus schijnt intern gezekerd te zijn aan de DC output kant) ... verder was het advies om de BVM712 monitor te kiezen i.p.v. de BMV702 en de relay uitgang van de 712 te gebruiken om de BP65 Smart Battery protect te bedienen.
Verder nog even gesproken over de Victron Digital Multicontrol ; maar als ik het goed begrepen heb dan kan ik die bedienings opties ook via de App (Victron Connect) doen, waardoor het paneel 'overbodig' wordt. Aldus het schema ge-update naar versie 0.8

Die 100A zekering, daar moeten we dan nog even naar kijken want een thermische zekering voelt i.d.d. wat aan de trage kant.
Wort vervolgd ! Richard
Bijlagen
Jumper L4 12V+230V schema v0.8.png
Jumper L4 12V+230V schema v0.8.png (104.07 KiB) 526 keer bekeken
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

even updaten... vanavond de Multiplus 12/1200 + VE.bus Smart dongle, BP65 Smart Battery Protect en de BMV 712 Smart accu monitor gekocht.
35mm2 kabels, 16mm2, 10mm2 (voor kk) en een rol 4mm2 + 2,5mm2 gekocht, plus natuurlijk de nodige pluggen, tang, verdeeldoos met zekeringen, hoofdschakelaars, aardlek en 16A groepzekering, en vast nog meer wat ik nu vergeet te noemen.
-
Onbreekt alleen nog de accu(s) ;-) daar ben ik nog aan het puzzelen, voorlopig denk ik 2 stuks Beaut AGM van 200AH parallel bij elkaar.
Grootste verbruikers zijn denk ik de Koelkast (Dometic CRX110 = ±50AH/dag gok ik) en de MaxxFan Deluxe = ±25AH/dag hoop ik)
Nog geen idee hoelang we daarmee zonder opladen kunnen staan, maar ook nog geen idee hoelang we dat zouden willen, en als ik Nicole mag geloven wordt dat niet al te lang ;-)

Dus je mag 1 keer raden wat er dit weekend op het programma staat !
Cheers ! Richard
p.s. : iedereen natuurlijk erg bedankt voor alle feedback !!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door kampo »

Het mag maar waarom die BP65 hier nodig is snap ik niet goed.

De hoofdschakelaar staat verkeerd.
En zeker aan de verkeerde kant van de Battery Protect module.
Zet die toch gewoon op de accu waarom wil je stroom laten staan op de kring van de multiplus?
Nu de solar installatie weg is, is het nog eenvoudiger te tekenen.

Ik had je een Digital Multi Control bediening aangeraden.
Dat je een Bluetooth module kan aansluiten als bediening van een Multiplus is nieuw voor mij.
Waar staat dat ?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door myway »

Mochten het Beaut accu’s worden heb je met die 200 Ah in iedergeval meer capaciteit dan je denkt.
Die 200 Ah wordt aangegeven in c10
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door myway »

kampo schreef:
Ik had je een Digital Multi Control bediening aangeraden.
Dat je een Bluetooth module kan aansluiten als bediening van een Multiplus is nieuw voor mij.
Waar staat dat ?
Dat kan idd.
Kijk maar even in de app bij instellingen.
Het gaat wat makkelijker via het paneel.
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

@myway : thx. voor de opmerking over de accu capaciteit, voorlopig ga ik uit van die 2x 200AH parallel ; zou op 70% ontlading 280AH samen moeten leveren als ik goed reken. Alles wat daar door de temp bij komt is mooi meegenomen.
De bediening vande Multiplus via Bluetooth/App kwam van de technicus van bluepowershop. functioneel hetzelfde als via het paneel. En omdat het niet alleen een mobiele App is, maar ook een Mac OS app heb ik daarvoor gekozen. Er zit straks n.l. een Mac mini in de Camper voor diverse taken :wink:

@Kampo : Wat die BP-65 betreft : misschien is het nog gebrek aan (mijn) kennis maar ik was voornamelijk bezorgd om de accu's niet te diep te ontladen, dus zocht ik naar een manier om de belasting af te schakelen als ik in de buurt kom van die 70% ontlading (uitgaande van Beaut Accu's)
Op zich zou (indien goed begrepen) de BP-65 op basis van een spanningswaarde kunnen afschakelen, maar de Accu monitor BMV-712 kan ook via de relais uitgang op o.a. verbruikte AH de BP-65 laten uitschakelen. De extra kosten voor een 712 t.o.v. een 702 vond ik daarbij niet bezwaarlijk.

Mocht er een betere manier zijn om te voorkomen dat de Accu's te diep worden ontladen dan ben ik daar zeker nieuwsgierig naar en heb ik in het 'ergste' geval 73,81 euro te veel uitgegeven aan een BP-65. let me know !

Je opmerking t.a.v. de hoofdschakelaar snap ik, ga ik direct aanpassen en direct na de Accu plaatsen, waarvoor dank.
Voor wat betreft de Solar installatie ; deze is zeker niet 'weg' maar komt bij de verdere afbouw van de Camper weer op de agenda, zodra ik de Camper ga schorsen en bij mij voor de deur zet (eigen oprit) dan heb ik n.l. de hele herfst en winter om het binnenwerk in elkaar te timmeren en de technische installaties netjes op te bouwen incl. zonnepanelen.

Voorlopig dus even het schema zoals nu in de tekening, straks eerst maar eens een gat in de zijkant zagen voor de 230VAC invoer :-)

Voor nu uiteraard weer bedankt voor het meedenken ! Richard
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door myway »

Die accu’s zeker niet meer als 50% ontladen.
Anders is het snel over en uit met deze accu’s
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

@myway : hoe kijk jij dan aan tegen die vermelding dat "...Deze AGM accu's zijn tevens tot 70% ontlaadbaar zonder schade te berokkenen aan de accu..." op deze website https://www.amperewinkel.nl/camper-cara ... cycle-accu
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51292
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door Kroppie »

ik denk dat daar een hoop ervaring met die accu,s een rol speelt, er zijn hier ook ervaringen gemeld welke niet met de gegevens uit de advertentie overeen kwamen :silent:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

Hoi Jos, het zal zeker niet de eerste keer zijn dat een advertentie meer beloofd dan de werkelijkheid, maar bij het maken van een keuze die 700+ euro gaat kosten is het wel vervelend. Ook Victron geeft bij de eigen AGM accu's op dat er dieper ontladen kan worden, maar misschien mogen we dat toch ook niet als waarheid aannemen. Lastig dus... Ik nog even doorsnuffelen en dan moet ik de knoop maar doorhakken vrees ik.
Thx ! Richard
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

Ok, knoop (voorlopig) doorgehakt ... net een Beaut 260AH accu besteld. wordt morgen geleverd. :-)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door myway »

vtriet schreef:@myway : hoe kijk jij dan aan tegen die vermelding dat "...Deze AGM accu's zijn tevens tot 70% ontlaadbaar zonder schade te berokkenen aan de accu..." op deze website https://www.amperewinkel.nl/camper-cara ... cycle-accu
Hoe zij aan die gegevens komen geen idee.
In ieder geval niet van de importeur.
Gebruikersavatar
vtriet
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 0:20
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Re: Eerste stap electra opzet zelfbouw Citroën Jumper L4



Bericht door vtriet »

@myway : thanks ! ik kan dat idd. op het specblad ook niet vinden. Heb nu wel de 260AH gekocht en houdt me even vast aan jouw bevinden van 50%.
Plaats reactie