Accu laden tijdens rijden
Re: Accu laden tijdens rijden
een schottky diode heeft een lagere voorwaartse spanningsval dan een gewone diode meestal rond de 0,3 volt (even de div tabellen bestuderen)
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Bedankt voor de tip maar wat ik je al eens eerder heb gezegd heb ik daar geen verstand van dus moet ik het overlaten aan de garage waar ik het zal melden maat het zou ook afhangen van het type dynamo dus dat moet ik eerst weten.
Ik ben eerlijk gezegd handig genoeg om het zelf te doen maar dan moet ik wel weten hoe en wat met die diode
In het volgende topic lees ik dat het niet goed is om met een diode de spanning omhoog te halen omdat die dan ook zo hoog blijft
https://nl.sport.varen.narkive.com/F4Xe ... g-verhogen
Wat is hier waar van en dan praten ze zeker niet over de schottsky diode want die gaat zoals jij schrijft maar met 0,3V omhoog en dat zou perfect zijn, van 14V naar 14,3V
Ik ben eerlijk gezegd handig genoeg om het zelf te doen maar dan moet ik wel weten hoe en wat met die diode
In het volgende topic lees ik dat het niet goed is om met een diode de spanning omhoog te halen omdat die dan ook zo hoog blijft
https://nl.sport.varen.narkive.com/F4Xe ... g-verhogen
Wat is hier waar van en dan praten ze zeker niet over de schottsky diode want die gaat zoals jij schrijft maar met 0,3V omhoog en dat zou perfect zijn, van 14V naar 14,3V
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
Is er ook op de dynamo zelf gemeten?
Spanning op de accu kan gerust wat lager liggen op het moment dat de accu stevig geladen wordt door de dynamo.
Re: Accu laden tijdens rijden
Nee niet op de dynamo want ik kan nog niet onder de auto komen maar de accu was toen wel bijna vol volgens de BMV
Ook onder het rijden van Zweden naar Flensburg gaf de display 14,04V aan
Ook onder het rijden van Zweden naar Flensburg gaf de display 14,04V aan
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
voorbeeld van een geschikte diode
https://www.reichelt.nl/schottky-diode- ... stct=pol_4
kijk naar de voorwaartse spanningsval de Uf waarde, belastbaarheid is de If.
jos
https://www.reichelt.nl/schottky-diode- ... stct=pol_4
kijk naar de voorwaartse spanningsval de Uf waarde, belastbaarheid is de If.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Zie dat de Uf erg afhankelijk is van de If.
De Uf bepaalt de toename van de dynamo spanning.
De diode wordt aangesloten tussen de + dynamo wikkeling en de + van de regelaar.
Hoeveel stroom (If) loopt er door de regelaar ?
De Uf bepaalt de toename van de dynamo spanning.
De diode wordt aangesloten tussen de + dynamo wikkeling en de + van de regelaar.
Hoeveel stroom (If) loopt er door de regelaar ?
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Accu laden tijdens rijden
De veldstroom is afhankelijk van het vermogen van de dynamo ongeveer 2 tot 3 A.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op vr 06 sep 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Accu laden tijdens rijden
gemiddeld een ampere of 3
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Als If=3A is de Vf=0.31V voor de aangegeven shottky diode van Jos volgens de datasheet.
De laadspanning zal dan met 0.31V stijgen met gebruik van deze diode in serie met de veldwikkeling.
Wel goed op de correcte polariteit van de diode letten!
De laadspanning zal dan met 0.31V stijgen met gebruik van deze diode in serie met de veldwikkeling.
Wel goed op de correcte polariteit van de diode letten!
Re: Accu laden tijdens rijden
Is dat zelf op de openbare weg te doen want ik heb geen garage of zo iets.
Moet je de dynamo daarvoor er uit halen ?
Moet je de dynamo daarvoor er uit halen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
daarvoor moet de dynamo eruit, en ws uitelkaar, de tegenwoordige dynamo,s hebben de regelaar meestal IN de dynamo, vroeger zat de regelaar(incl koolborstels) er met 2 schroefjes vast buiten op.
maar wat is het probleem van dat de accu niet helemaal 100% vol is voor een tijdje, of wil je hem gewoon helemaal 100% vol hebben?
jos
maar wat is het probleem van dat de accu niet helemaal 100% vol is voor een tijdje, of wil je hem gewoon helemaal 100% vol hebben?
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Ok dus garage werk maar als die er helemaal uit moet dan laat ik hem eerst testen bij het revisie bedrijf in Breukelen
Helaas halen die hem er niet uit.
Bedankt
Helaas halen die hem er niet uit.
Bedankt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
Mijn garage haalt die de dynamo er uit maar hij opperde om gelijk een gereviseerde dynamo er in te zetten ?
Nu heb ik op kenteken gekeken bij Winparts en daar staan alleen maar 14V dynamo´s en geen 14,4 wat dan inhoud dat mijn dynamo goed zou zijn.
Toch krijgt die de HHaccu niet 100% vol, ook geeft de BMV niet aan dat die in druppelfase staat.
Zou het nut hebben om een zwaardere 14V dynamo er in te zetten ?
Ik zie 140 - 150 en 180A dynamo´s staan maar allemaal 14V
Nu heb ik op kenteken gekeken bij Winparts en daar staan alleen maar 14V dynamo´s en geen 14,4 wat dan inhoud dat mijn dynamo goed zou zijn.
Toch krijgt die de HHaccu niet 100% vol, ook geeft de BMV niet aan dat die in druppelfase staat.
Zou het nut hebben om een zwaardere 14V dynamo er in te zetten ?
Ik zie 140 - 150 en 180A dynamo´s staan maar allemaal 14V
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Peter LMC
- Berichten: 10157
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Accu laden tijdens rijden
Een zwaardere (Amp) dynamo heeft geen nut.
Maar een spanningsregelaar die net iets hoger afregelt wel.
En die zijn er in verschillende spanningen.
Bij mijn Camper heb ik er een van 14.4 volt ingezet.
Zoek even onder spanningsregelaar bij ;
https://www.auto-onderdelen24.nl/merced ... ]=288&rp=1
https://www.lima-shop.de/site/index.php ... b284bff923
Maar een spanningsregelaar die net iets hoger afregelt wel.
En die zijn er in verschillende spanningen.
Bij mijn Camper heb ik er een van 14.4 volt ingezet.
Zoek even onder spanningsregelaar bij ;
https://www.auto-onderdelen24.nl/merced ... ]=288&rp=1
https://www.lima-shop.de/site/index.php ... b284bff923