Accu laden tijdens rijden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door pauluzz »

Hoeveel mm2 en is de voedingskabel van start accu naar scheidingsrelais en hoeveel mm2 kabel van scheidingsrelais naar HH accu?
Als de kabel te dun is heb je teveel spannings verlies over de kabel
Hoe langer de kabel hoe dikker die moet zijn, zeker bij 12V
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

Gisterenochtend toen we vertrokken was die 84% vol en eind van de dag na 330km rijden was die 97% vol. :-?
Zojuist gekeken nadat die stil is blijven staan met zonnepaneel als lader en hij was 100% vol :thumbup:
Gelijk even een simpele meting gedaan en zowel start- als HHaccu waren 14,07v
Zonnepaneel afgesloten en de spanning daalt naar 13,68v
Auto gestart en spanning loopt bij ±3000rpm op naar 13,91v
Weer gedaan maar nu de HHaccu lost gekoppeld en geen verschil, maw de spanning van de dynamo komt niet op 14v of hoger.
Dit gemeten bij de scheidingsrelais en op de startaccu zelf.
Thuis maar eens kijken wat en waar de oorzaak zit want hij moet bij 3000rpm toch op de 14,4v kunnen komen.
Net wat Jos schrijft, eerst even meten op de dynamo zelf en is die daar al te laag dan de regelaar controleren

@Paul, kabel startaccu - scheidingsrelais is 2 meter en tussen scheidingsrelais - HHaccu is een halve meter en beiden zijn 35mm2
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door pauluzz »

gsm schreef:
ma 22 jul 2019, 13:50
@Paul, kabel startaccu - scheidingsrelais is 2 meter en tussen scheidingsrelais - HHaccu is een halve meter en beiden zijn 35mm2
dat moet goed zijn :thumbup:
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Als het laden onder het rijden een probleem is cq tegen valt.....is het probleem dan niet de intelligente dynamo Euro 5 of 6?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

Ik heb een milieuclassificatie R bus met een uitstoot van 0,004g/km dus geen euro 5 of 6 dus ook geen intelligente dynamo.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door WestfaliaCalifornia »

gsm schreef:
ma 22 jul 2019, 22:01
Ik heb een milieuclassificatie R bus met een uitstoot van 0,004g/km dus geen euro 5 of 6 dus ook geen intelligente dynamo.
Ff geen idee wat m.classificatie R inhoudt maar als je geen intelligente dynamo hebt kun je dat “probleem” ieder geval uitsluiten😏
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door kampo »

Het laden tijdens het rijden valt inderdaad wat tegen.
Dat had wat meer kunnen en mogen zijn.
Maar om nu meteen te zeggen dat er een probleem is met je dynamo of zijn regelaar is veel te vroeg.
Je zal ons nog wat meer diagnostische gegevens moeten bezorgen.

Het probleem is dat je veel dingen tegelijk doet
- laden met de dynamo
- Verbruiken met de koelkast
- Laden met de zon

Het verslag dat je doet is de som van die 3 en dat maakt het moeilijk om een eventueel probleem toe te wijzen.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

WestfaliaCalifornia schreef:
ma 22 jul 2019, 22:28
Ff geen idee wat m.classificatie R inhoudt maar als je geen intelligente dynamo hebt kun je dat “probleem” ieder geval uitsluiten😏
Tekst uit het RDW pdf file op pagina 6 https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/ ... en-v20.pdf :
De waarde R staat voor "uitstoot deeltjes" minder dan 0,005 g/km. Alleen van toepassing op een personenauto of bedrijfsauto met een dieselmotor die niet voldoet aan Euro 5 of hoger.

@Kampo, ik zeg niet dat er een probleem is met de dynamo of regelaar maar wel dat ik het ga nakijken want hoe dan ook vind ik het vreemd dat de Hhaccu niet vol komt na 330km rijden en als die stil staat voor de deur in enkele uren het zonnepaneel in de zon wel vol krijgt.
Daarbij komt dat de dynamo maar 13,9v geeft op ±3000rpm wat 14,4 zou moeten zijn
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door kampo »

gsm schreef:
ma 22 jul 2019, 22:52
...ook vind ik het vreemd dat de Hhaccu niet vol komt na 330km rijden en als die stil staat voor de deur in enkele uren het zonnepaneel in de zon wel vol krijgt.
Daarbij komt dat de dynamo maar 13,9v geeft op ±3000rpm wat 14,4 zou moeten zijn
Dat klopt niet.
Er zijn voldoende situaties denkbaar waarbij dit volkomen normaal kan zijn.
Bedenk dat je gecombineerd accupack redelijk vol kan zijn.
Of dat de zon schijnt.
Misschien is de bekabeling van de dynamo naar de accu's ook wat dun ? Of versleten ?
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door gsm »

We gaan het zien als ik thuis ben maar als mijn HHaccu 84% vol is en ik rij 330km dan verwacht ik dat die vol is maar hij was toen 97%
De meting van vandaag kan ik begrijpen want toen was de accu door het paneel 100% vol en dan zal de dynamo minder gaan leveren of te wel de spanning omlaag doen van 14,4v naar de gemeten 13,9v
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door henk en lila »

Hoi GSM,
Ik worstel al sinds onze bewolkte mei vakantie met precies dezelfde vraag. Zelfs bij een Bosch vestiging in Polen laten checken. 13,4 V vond hij niet verontrustend. Maar ik had 's morgens een traag startende auto.
Dus volgende week toch even op de brug bij mijn eigen garage en de dynamo kabels checken, met name de massa kabel.
Eén ding is zeker:
Systeem met Cyrix.
Mijn Smart Solar 100/20 heeft een hogere laadspanning dan mijn dynamo.
Kijk maar eens naar bijgevoegd plaatje.
Twee dagen lange ritten (die twee hoge balken) met meer dan 10 uur per dag in de volle zon.
Airco en koplampen aan en navigatie en soms muziek, dit alles op/via de startaccu.
Op de load hangt (bewust) alleen onze koellade (CD30).
Verder geen verbruikers in de camper tijdens deze lange ritten.
Duuussss.. is er van die gemiddeld 1,2 kWh ongeveer 1 kWh richting het autodeel en de startaccu gegaan.
Niet erg maar op dagen zonder zon zou ik graag meer spanning van de dynamo zien.
Dit is niet bedoeld als topic kapen maar vlgs mij een identieke ervaring.
Ik hou jullie op de hoogte.
dynamo1.jpg
dynamo1.jpg (43.04 KiB) 491 keer bekeken
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
plotterwelt
Berichten: 156
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
Locatie: Oss

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door plotterwelt »

Jouw dynamo regelt eerder af om de accu niet te overladen .
De regelaar van het zonnepaneel knalt hem vol , misschien iets teveel .
En of die China regelaar ook werkelijk 100% laad of al 105% ? , china mannen overdrijven graag met hun producten .
Ik heb liever die 97%
Daar leven accu,s veel langer mee.

Een overladen schaad elke soort accu , lipo,s vliegen daar door zelfs in brand.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

met het plaatsen van een diode kun je met de bestaande regelaar de spanning wat opkrikken, met de keuze van de diode , schottky of een gewone kun je zelfs nog kiezen hoeveel je omhoog wilt.

mijn antieke dynamo van de j5 heb ik ook opmoeten krikken wegens het plaatsen van een scheidingsdiode i.p.v een relais(gaf een spannings verlies van 0,6 volt), een diode tussen de + dynamo wikkeling, en de + regelaar, geeft een spannings verhoging van 0,3 tot 0,9 volt, hoeft geen zware diode te zijn , want de regelaar regelt enkel de ankerstroom.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
plotterwelt
Berichten: 156
Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
Locatie: Oss

Re: Accu laden tijdens rijden



Bericht door plotterwelt »

Ik ken alleen dioden die spanning om 0,7 V verlagen.
Gebruiken wij in de modelbouw wereld regel matig om ingang stroom te beperken .

Mvg Johan
Plaats reactie