Accu laden tijdens rijden
Accu laden tijdens rijden
Even een vraagje : vanmorgen reden we weg en de accu was toe 84%
Na 2 uur rijden was die 91%
Het is een 220Ah accu
Is dat goed zo ?
Spanning tijdens het rijden was 13,6v
Is dat niet te laag ? Moet dat niet 14,4 zijn
Op de scheidingsrelais meet ik als die stationair draait op beiden aansluitingen ruim 13v
Klopt dat ?
Na 2 uur stilstaan op een CP is de spanning op de BMV opgelopen naar 14,05v en is de accu 97,3% en word er met 5,21A geladen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Na 2 uur rijden was die 91%
Het is een 220Ah accu
Is dat goed zo ?
Spanning tijdens het rijden was 13,6v
Is dat niet te laag ? Moet dat niet 14,4 zijn
Op de scheidingsrelais meet ik als die stationair draait op beiden aansluitingen ruim 13v
Klopt dat ?
Na 2 uur stilstaan op een CP is de spanning op de BMV opgelopen naar 14,05v en is de accu 97,3% en word er met 5,21A geladen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
Lijkt me niet helemaal goed. Met volle accu’s zou je 13,8 kunnen meten, dan hoeft de dynamo niet te laden, maar aangezien je accu’s nog niet vol waren, zou je een laadspanning van ongeveer 14,2 moeten meten. Beeld klopt wel met wat je ziet als je aan de paal staat, dan wordt er verder doorgeladen. Denk dus dynamo laten controleren.
Re: Accu laden tijdens rijden
Staat de koelkast aan op 12V als de motor draait?
Zet die en de rest van de 12V verbruikers eens uit en meet dan nog eens.
Zet die en de rest van de 12V verbruikers eens uit en meet dan nog eens.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Accu laden tijdens rijden
Welke Euro milieu classificatie heeft je camper?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Accu laden tijdens rijden
Hij is nu 13,12v en 99,8% geladen
We staan niet aan de paal
Hebben wel een kompressor koelkast
Het viel alleen op dat die zo weinig laad na 2 uur rijden vandaar mijn vraag of dat wel klopt.
Dat is 7% in 2 uur dus 3,5% per uur is toch 7,7A laden
Zonpaneel levert meer zag ik vanmiddag zo'n 10A
Ik zal de huishoudaccu morgen eens afsluiten en dan stationair meten hoeveel spanning ik op het scheidingsrelais heb
Euroklasse R heb ik
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We staan niet aan de paal
Hebben wel een kompressor koelkast
Het viel alleen op dat die zo weinig laad na 2 uur rijden vandaar mijn vraag of dat wel klopt.
Dat is 7% in 2 uur dus 3,5% per uur is toch 7,7A laden
Zonpaneel levert meer zag ik vanmiddag zo'n 10A
Ik zal de huishoudaccu morgen eens afsluiten en dan stationair meten hoeveel spanning ik op het scheidingsrelais heb
Euroklasse R heb ik
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
een goede lader heeft minstens 3 fasen van opladen
1 de bulkfase (tot +- 80% vol )daarin word de accu geladen met constante stroom en oplopende spanning TOTDAT de max ingestelde spanning(14,4v) bereikt is, dan naar 2
2 de absorptie periode daarin word met gelijke spanning (14,4v)en afnemende stroom de accu volgeladen, en op die stand gedurende een bepaalde tijds periode vastgehouden(voor natte meestal 2 uur, kan bij gel en agm tot wel meer dan 6 uur zijn)
3 de float(druppelstand) daar word de accu met een constante lagere spanning op de volstand gehouden
jos
1 de bulkfase (tot +- 80% vol )daarin word de accu geladen met constante stroom en oplopende spanning TOTDAT de max ingestelde spanning(14,4v) bereikt is, dan naar 2
2 de absorptie periode daarin word met gelijke spanning (14,4v)en afnemende stroom de accu volgeladen, en op die stand gedurende een bepaalde tijds periode vastgehouden(voor natte meestal 2 uur, kan bij gel en agm tot wel meer dan 6 uur zijn)
3 de float(druppelstand) daar word de accu met een constante lagere spanning op de volstand gehouden
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Klopt Jos maar met het paneel laden icm de 75/15 doet het goed
Ik vond alleen dat het laden tijdens het rijden tegenviel maar misschien is het wel goed
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vond alleen dat het laden tijdens het rijden tegenviel maar misschien is het wel goed
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
meet de laadspanning van de dynamo eens zonder aangekoppelde hh accu , bij een motor toerental van +_1500 omw/min, die zou dan =-14,4 volt moeten zijn.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Ga ik morgen of overmorgen doen
Ik kan dan toch de hoofdschakelaar van de hhaccu uit zetten en op de kabel die van de startaccu op de scheidingsrelais komt meten ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik kan dan toch de hoofdschakelaar van de hhaccu uit zetten en op de kabel die van de startaccu op de scheidingsrelais komt meten ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
ik zou beginnen met meten onder de motorkap, bij de startaccu, en als ie daar te laag is, bij/op de dynamo meten, is ie daar goed, en dan stap voor stap verder.
meet dan alles goed?, dan een vrij grote belasting(b.v. halflege accu aansluiten en dan alle stapjes terug nog eens meten, zodat je alle plekken waar een overgangs weerstand kan zitten nog eens meet.
meet je onbelast bij/op de dynamo al te laag, dan is ws de regelaar in de dynamo aan vervanging toe.
jos
meet dan alles goed?, dan een vrij grote belasting(b.v. halflege accu aansluiten en dan alle stapjes terug nog eens meten, zodat je alle plekken waar een overgangs weerstand kan zitten nog eens meet.
meet je onbelast bij/op de dynamo al te laag, dan is ws de regelaar in de dynamo aan vervanging toe.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Ok maar dan doe ik het later en niet nu tijdens mijn trip in Zweden
Als indicatie meet ik het op de accu onder de stoel van de Ducato
Dat is makkelijk te doen en meet ik daar echt minder dan ga ik later thuis zoeken en meten zoals je het beschreven heb
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als indicatie meet ik het op de accu onder de stoel van de Ducato
Dat is makkelijk te doen en meet ik daar echt minder dan ga ik later thuis zoeken en meten zoals je het beschreven heb
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
groot gelijk (accu is toch bijna vol), en succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Accu laden tijdens rijden
Bedankt alvast voor je hulp
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu laden tijdens rijden
graag gedaan een kleine moeite
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything