Dat klopt niet.
Accu's en andere delen met een beperkte levensduur of onderhevig aan normale slijtage kunnen hiervan uitgesloten zijn.
Is ook zo voor de accu van een GSM of Laptop. Vaak beperkt tot 1 jaar.
Maar het is aan een fabrikant wel toegestaan om 2, 3 jaar of langere garantie te geven.
In sommige gevallen biedt men ook langere garantie aan tegen betaling.
Laten we niet vergeten dat je een accu zodanig kan mishandelen dat die al na een paar weken stuk is.
Bovendien heb je na de eerste 6 maanden in veel gevallen een probleem:
Eerste 6 maanden: geen bewijs te leveren!
Tijdens de eerste periode van 6 maanden wordt ervan uitgegaan dat de klant-consument het steeds bij het rechte eind heeft wanneer hij beweert dat er iets mis is met het gekochte goed. Met andere woorden: de klant hoeft dat niet te bewijzen!
Tijdens de eerste zes maanden na de aankoop moet u als koper enkel aantonen dat er een gebrek aan overeenstemming is en niet dat het gebrek al bij de levering bestond, want dat wordt automatisch vermoed.
De garantie speelt dus het sterkst de eerste zes maanden. Daar houdt u het best rekening mee. Alleen als de verkoper kan aantonen dat u het product verkeerd gebruikt hebt of dat het gaat om normale slijtage, kan hij onder de garantie uitkomen.
Vanaf de 7de tot de 24ste maand: bewijzen!
Na de periode van de eerste zes maanden kan de verkoper dwars gaan liggen en vragen dat ú als klant bewijst dat u het product niet verkeerd gebruikt hebt. U zult dan het gebrek moeten bewijzen én aantonen dat dit gebrek reeds van bij het begin bestond. Begin daar maar eens aan...
De consument heeft in geen geval verhaal tegen de verkoper als het normale slijtage betreft, of slecht onderhoud van het product, of als hij het product bijvoorbeeld heeft laten vallen.