Scheidingsrelais: hoeveel Amperes?
Re: Scheidingsrelais
Je vergeet erbij te zetten hoe zwaar je dynamo is. Die is bepalend voor de keuze van je Cyrix relais.
Zo heb je op een recente bus vaak een 180A dynamo. Dan kan je beter een 230A Cyrix gebruiken, zeker in combinatie met een groot accupack.
Het is niet te bedoeling van alles te onder dimensioneren.
Maar vermoedelijk staat er een kleine dynamo op je T5 dan is een 120A Cyrix voldoende.
Op een 120A Cyrix relais kan je een zekering gebruiken van 100 of 120A.
Zo heb je op een recente bus vaak een 180A dynamo. Dan kan je beter een 230A Cyrix gebruiken, zeker in combinatie met een groot accupack.
Het is niet te bedoeling van alles te onder dimensioneren.
Maar vermoedelijk staat er een kleine dynamo op je T5 dan is een 120A Cyrix voldoende.
Op een 120A Cyrix relais kan je een zekering gebruiken van 100 of 120A.
Groeten Kampo
Re: Scheidingsrelais
Een dynamo levert wat het systeem aankan.
Dus als je 16mm2 kabels gebruikt op 3 meter heb je in principe hier al de bottle-neck.
Ik zou voor 35 gaan, prijsverschil totaal is misschien 10 euro, als je goed en goedkoop wil, gebruik dan laskabel
Dus als je 16mm2 kabels gebruikt op 3 meter heb je in principe hier al de bottle-neck.
Ik zou voor 35 gaan, prijsverschil totaal is misschien 10 euro, als je goed en goedkoop wil, gebruik dan laskabel
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Scheidingsrelais
Men gaat er maar van uit dat een "zware' dynamo altijd zijn volle vermogen gaat leveren.
De dynamo doet dat niet. Die levert wat gevraagd wordt. EN KAN LEVEREN TOT wat op het typeplaatje staat.
En het maakt hem niet uit aan wie!
Lampen, accu's, cirix enz.
De afnemers bepalen dan de opgenomen stroom.
Hoewel een dikkere kabel geen probleem oplevert hoef je toch niet zwaarder te gaan, dan de accu opneemt en de lengte toelaat.
De dynamo doet dat niet. Die levert wat gevraagd wordt. EN KAN LEVEREN TOT wat op het typeplaatje staat.
En het maakt hem niet uit aan wie!
Lampen, accu's, cirix enz.
De afnemers bepalen dan de opgenomen stroom.
Hoewel een dikkere kabel geen probleem oplevert hoef je toch niet zwaarder te gaan, dan de accu opneemt en de lengte toelaat.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Scheidingsrelais
@Jansloos
Ik denk dat je niet beseft hoe groot de dynamo's op de huidige voertuigen en bestelwagens wel kunnen zijn.
Hetzelfde voor de accupack. Niet iedereen heeft een 70A dynamo met een 120Ah accu uit de tijd van toen.
Standaard !s vandaag 150 en 180A voor bestelwagens. In optie gaat het tot 250A.
Kom hier trouwens HH accupacks tegen van 500Ah AGM en 200Ah LFP.
Dan heb je een probleem met een Cyrix van 120A en een kabeltje van 16mm²
Ik denk dat je niet beseft hoe groot de dynamo's op de huidige voertuigen en bestelwagens wel kunnen zijn.
Hetzelfde voor de accupack. Niet iedereen heeft een 70A dynamo met een 120Ah accu uit de tijd van toen.
Standaard !s vandaag 150 en 180A voor bestelwagens. In optie gaat het tot 250A.
Kom hier trouwens HH accupacks tegen van 500Ah AGM en 200Ah LFP.
Dan heb je een probleem met een Cyrix van 120A en een kabeltje van 16mm²
Groeten Kampo
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Scheidingsrelais
Daar heb ik wel een voorstelling van.
Net zoals van de energiecentrale hier in de stad.
Die wacht netjes tot er iemand een lichtje opsteekt en levert dan zijn energie. Misschien maar 100Watt
Of nog minder met de LEDs nu.
Terwijl hij waarschijnlijk enige Megawatt kan leveren.
Het principe blijft gelijk.
Die kabeldikte heeft te maken met de stroom OPGENOMEN door de accu. Niet voor wat de dynamo kan leveren.
Bij een zo zware accu hoort dan ook een andere cirix
Net zoals van de energiecentrale hier in de stad.
Die wacht netjes tot er iemand een lichtje opsteekt en levert dan zijn energie. Misschien maar 100Watt
Of nog minder met de LEDs nu.
Terwijl hij waarschijnlijk enige Megawatt kan leveren.
Het principe blijft gelijk.
Die kabeldikte heeft te maken met de stroom OPGENOMEN door de accu. Niet voor wat de dynamo kan leveren.
Bij een zo zware accu hoort dan ook een andere cirix
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Scheidingsrelais
@Jansloos; ik volg je wel maar als die accu nu eens erg leeg is, dan gaat die dynamo wel een keer volgas. Daarom misschien toch dimensioneren richting het maximum van de dynamo.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Scheidingsrelais
Ik volg het niet meer...
Je kan ook wachten tot de 120A cyrix oprookt, en dan alsnog een ArgoFET plaatsen
Je kan ook wachten tot de 120A cyrix oprookt, en dan alsnog een ArgoFET plaatsen
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Scheidingsrelais
Helaas Henk. Geen rokende dynamo of accu
Als de accu helemaal echt helemaal leeg is, dan is de inwendige weerstand hoog. Waardoor de stroom terugloopt en de dynamo steeds minder te doen heeft.
En stel je van die weerstand niks voor hoor.
Bij een volle 70Ah accu meet ik rond 7mOHm
Bij een lege rond 30mOHM.
Ik schrijf een kleine m. Inderdaad milli Ohm.
Want zou het Mega zijn, is de Accu echt dood.
Als de accu helemaal echt helemaal leeg is, dan is de inwendige weerstand hoog. Waardoor de stroom terugloopt en de dynamo steeds minder te doen heeft.
En stel je van die weerstand niks voor hoor.
Bij een volle 70Ah accu meet ik rond 7mOHm
Bij een lege rond 30mOHM.
Ik schrijf een kleine m. Inderdaad milli Ohm.
Want zou het Mega zijn, is de Accu echt dood.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Scheidingsrelais
aangezien volgens de wet van meneer oom volt gedeeld door weerstand, amperes zijn, kom ik bij een laadspanning van 14 volt en een weerstand van 30mohm, op een theoretisch bereikbaar amperage van 14 gedeeld door 0,030 = 466 ampere, wat zou gaan lopen als de dynamo dat zou kunnen leveren.
Jan ik denk dat je iets nog maar eens na moet rekenen
jos
Jan ik denk dat je iets nog maar eens na moet rekenen
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 12 jul 2019, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Scheidingsrelais
Jos.. Je bekijkt 't van de verkeerde kant.
Of eigenlijk toch wel goed. Altams die berekening.
Wat jij uitrekent, is de CCA. Dus de startsttoom die hij KAN opbrengen.
Weer die wet van Ohm. Die startmotor is bijna kortsluiting.
En waar we het over eens zijn, bepaalt de afnemer de stroomsterkte.
Ik zie het. De laadspanning. Ga me beraden
Of eigenlijk toch wel goed. Altams die berekening.
Wat jij uitrekent, is de CCA. Dus de startsttoom die hij KAN opbrengen.
Weer die wet van Ohm. Die startmotor is bijna kortsluiting.
En waar we het over eens zijn, bepaalt de afnemer de stroomsterkte.
Ik zie het. De laadspanning. Ga me beraden
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Scheidingsrelais
Jan, je hebt helemaal gelijk met je uitleg. Zelf wordt ik wel eens moe van steeds weer uitleggen en op het forum houd ik mij er een beetje buiten, bang om betweterig over te komen.
Bij een accu mag je de inwendige weerstand niet zo maar gebruiken om de stroom te berekenen, dit zit ietwat ingewikkelder in elkaar.
Een te krappe dimensionering is nooit goed voor een component, Cyrix/relais, dus ga een beetje ruim zitten. De zekering, die is primair bedoeld als kortsluitbeveiliging, mag ook best wat ruim gedimensioneerd worden.
//Kees.
Bij een accu mag je de inwendige weerstand niet zo maar gebruiken om de stroom te berekenen, dit zit ietwat ingewikkelder in elkaar.
Een te krappe dimensionering is nooit goed voor een component, Cyrix/relais, dus ga een beetje ruim zitten. De zekering, die is primair bedoeld als kortsluitbeveiliging, mag ook best wat ruim gedimensioneerd worden.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Scheidingsrelais
Als ik eerlijk moet zijn, zijn de laatste reacties mij iets te complex voor mijn zeer beperkte basiskennis.
Zit ik met 120A definitief goed (gezien afnemer stroomsterkte bepaalt?) of zal ik voor alle zekerheid de zwaarte van mijn dynamo opzoeken? Indien ja, enig idee waar dit te vinden is?
Nogmaals bedankt (betweterig komt trouwens niemand over, ik ben eindeloos dankbaar voor alle hulp die ik al van dit forum ontvangen heb)
Zit ik met 120A definitief goed (gezien afnemer stroomsterkte bepaalt?) of zal ik voor alle zekerheid de zwaarte van mijn dynamo opzoeken? Indien ja, enig idee waar dit te vinden is?
Nogmaals bedankt (betweterig komt trouwens niemand over, ik ben eindeloos dankbaar voor alle hulp die ik al van dit forum ontvangen heb)
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Scheidingsrelais
120A is meer dan voldoende.
De laadstroom komt hier niet eens in de buurt.
De laadstroom komt hier niet eens in de buurt.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258