Scheidingsrelais: hoeveel Amperes?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Scheidingsrelais: hoeveel Amperes?



Bericht door Brian »

Goedemiddag,

volgende stap op mijn T5 verlanglijstje is het inbouwen van een scheidingsrelais.

Hoe bepaal ik welk ampèrage ik nodig heb voor het relais? Klopt het dat dit afhangt van de dynamo in de wagen (en neem aan dat dit te vinden is op de autopapieren?)?

Is het installeren te doen voor iemand zonder grondige elektrische kennis?

Bedankt
Brian
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Scheidingsrelais



Bericht door jansloos »

Als ik je eerste vraag bekijk, zou ik op de tweede , met JA antwoorden.

Maar niet geschoten is altijd.....

Dus het antwoord op vraag 1:

Dat hangt alleen maar af van je accu. Hoe "zwaar" deze is, en of er een 12V koelkast tijdens het rijden aan staat bv.

Dit valt allemaal al weg tegen de meest gebruikte scheidingsrelais, die zijn meestal in de grootte van 125A.
Dat mag een gewoon relais zijn, wel van die sterkte, of een "slim" relais. Meestal Cirix genoemd.

Ik had eigenlijk met deze vraag moeten beginnen: "zit er niet al een relais in een T5. dat is toch een fabriekscamper?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Scheidingsrelais



Bericht door moosev »

Ik heb in mijn T5 een Victron Cyrix-ct relais 12/24V-120A geplaatst. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Zorg voor voldoende dikte van de gebruikte aders en overweeg een schakelaar in de min om de functie van het relais uit te kunnen schakelen.
De start assist functie beter niet gebruiken met de 120A versie.
gr
René
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

een gewoon scheidings relais heeft 4 aansluitingen, 2 kleine daarvan 1 naar massa en een naar de D+ draad van de dynamo(het dunste van de 2 draden achterop de dynamo).
van de 2 overige dikke aansluitingen op het relais gaat er een naar de plus van de startaccu, en een naar de plus van de hhaccu, neem draden met voldoende dikte i.c.m. de lengte, en een zekering in beide draden Vlak bij de accu,s.
het vermogen voor het relais wat je nodig hebt is afhankelijk van het dynamo vermogen.

eenn cyrix is iets duurder maar simpeler te installeren, geen D+ draad nodig en de rest blijft hetzelfde vwb het aansluiten, cyrix heeft wel bepaalde voordelen maar die haal je wel uit de beschrijvingen op het www.

succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toxiq
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 22:39
Locatie: Limburg

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Toxiq »

Waarom niet een Ardofet ? ze zijn iets duurder maar geen kans op een plakkend relais en kans op dat de ene accu de andere leeg trekt (heb ik zelf al eens gehad op mijn boot, een maatje onlangs ook...)

De standaard cyrix zijn over het algemeen genoeg (100a) het zou me verbazen als je daar niet genoeg aan hebt, weet je hoeveel vermogen je dynamo max kan leveren ?

Het installeren is prima te doen, ook zonder grondige kennis van... (althans, dat is mijn mening)
Met een hamer past alles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

geef dan ook de juiste benaming :argofet (victron, b.v.stroomwinkel), anders zoekt iemand zich een slag in de rondte.

en als een relais vastbrand en blijft plakken is het te licht bemeten geweest voor de optredende stroomsterkte.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

Zou eigenlijk niet weten wat het vermogen van mijn dynamo is (waar vind je dat ergens?)... Betreft een T5 1.9 uit 2006, 77kW

Heb verder een 100Ah AGM huishoudaccu.

Zal alvast even rondzoeken op Cyrix, dus ik mag ervan uitgaan dat 120A genoeg zou moeten zijn?
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Scheidingsrelais



Bericht door jansloos »

Als ze 125A hebben, neem die dan.
Je dynamo kan er zeker niet stuk door gaan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

Bedankt allen. Heb jullie advies gevolgd en besloten voor de Victron Cyrix-ct scheidingsrelais van 120A te gaan.

Om al even op de zaken vooruit te lopen, als ik het goed begrijp moet ik drie verbindingen maken:

1 kabel naar de massa
1 kabel richting HH accu, 1 kabel richting startaccu

Zo dicht mogelijk tegen de accu's plaats ik een zekering.

Zit ik met kabels van 35mm2 goed? Afgezekerd met 120A?

Hoe dik moet de massakabel zijn? En kan deze naar gelijk welk massapunt (dus vb ook naar de minpool van de HH accu?)

Bedankt nogmaals!
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais



Bericht door myway »

Hoe lang is de kabel tussen de accu’s?
Massa kabeltje voor het relais is 2.5mm2 al meer dan voldoende.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

Afstand zou maximaal 3m mogen zijn, zeker niet meer.

OK voor de massa - deze kan naar de min pool van de HH accu of moet deze absoluut op chassis?

Bedankt!!!
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais



Bericht door myway »

Voor de drie meter voldoet ook 16 mm2
Massa breng ik liever terug naar de accu.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

OK bedankt! Dan volstaat een 80A zekering?

Bedankt
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais



Bericht door myway »

Zeker niet zwaarder.
Plaats reactie