Deze accutester: heb ik daar iets aan? [Vervolg]
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Deze accutester: heb ik daar iets aan? [Vervolg]
Al weer een week in huis. De Ali accutester micro 100.
Klein handzaam metertje. Wat kan er mee? Kan ik BV de accucapaciteit van de te testen accu achterhalen?
Met capaciteit, bedoel ik dan; Hoelang kan ik TV kijken, blijft mn koelkast koud, (compressor) hou ik licht in de tent. (hoewel het een camper is)
Handig is, dat ik net mn HH accu heb vervangen(kostte wel 100 Euro) dus heb ik een gebruikte 90Ah accu staan.
Van de garage mocht ik een accu uit de bak meenemen om hun defecte acculader en tester te repareren en controleren. Maar daarover misschien later.
De tester op de accus aangesloten, gaf aan : -u raad het al bij oude accu's-: vervangen.'
De meter is op vele vlakken instelbaar: In de auto of er uit, Voor het laden, na het laden, Lood/zuur, Gel, AGM spiraal,AGM Flat plate?
Dan nog "Cranking Amps Standard. CCA, BCI, CA, DIN, SAE, en nog een paar. En deze zijn ook weer in te stellen op stroomsterkte. 100A, tot 570A.
En nu komt het bijzondere, afhankelijk van hoe je m instelt, kun je de accu weer gebruiken "GOOD BATTERY" of "REPLACE" weggooien dus.
Speurwerk -learnig on the internet- leert, dat de meter niet de resterende capaciteit aangeeft,-dus hoelang kan ik TV kijken- maar het vermogen om de startmotor rond te krijgen.
Hij meet dmv een hoogfrequent signaal de inwendige weerstand van de accu. en daaraan gekoppeld het plaatoppervlak.
Dat bepaalt het startvermogen.
Op de accu staat niet alleen de capaciteit in Ah, maar ook de maximale startstroom. 570 EN CCA.
Die CCA, is een van de normen bij o.a. welke temp de accu die startstroom levert. Stel ik de meter hierop in, is de accu inderdaad REPLACE.
Stel ik m op de laagste stand, 100A geeft hij aan GOOD BATTERY. Ik kan er dus nog een startstroom van 100A uithalen.
Maar beiden zegt nog niets over het aantal Ah die er nog inzitten.
Om te antwoorden op de vraag; heb ik wat aan?
Om de restcapaciteit te bepalen, nee.
Klein handzaam metertje. Wat kan er mee? Kan ik BV de accucapaciteit van de te testen accu achterhalen?
Met capaciteit, bedoel ik dan; Hoelang kan ik TV kijken, blijft mn koelkast koud, (compressor) hou ik licht in de tent. (hoewel het een camper is)
Handig is, dat ik net mn HH accu heb vervangen(kostte wel 100 Euro) dus heb ik een gebruikte 90Ah accu staan.
Van de garage mocht ik een accu uit de bak meenemen om hun defecte acculader en tester te repareren en controleren. Maar daarover misschien later.
De tester op de accus aangesloten, gaf aan : -u raad het al bij oude accu's-: vervangen.'
De meter is op vele vlakken instelbaar: In de auto of er uit, Voor het laden, na het laden, Lood/zuur, Gel, AGM spiraal,AGM Flat plate?
Dan nog "Cranking Amps Standard. CCA, BCI, CA, DIN, SAE, en nog een paar. En deze zijn ook weer in te stellen op stroomsterkte. 100A, tot 570A.
En nu komt het bijzondere, afhankelijk van hoe je m instelt, kun je de accu weer gebruiken "GOOD BATTERY" of "REPLACE" weggooien dus.
Speurwerk -learnig on the internet- leert, dat de meter niet de resterende capaciteit aangeeft,-dus hoelang kan ik TV kijken- maar het vermogen om de startmotor rond te krijgen.
Hij meet dmv een hoogfrequent signaal de inwendige weerstand van de accu. en daaraan gekoppeld het plaatoppervlak.
Dat bepaalt het startvermogen.
Op de accu staat niet alleen de capaciteit in Ah, maar ook de maximale startstroom. 570 EN CCA.
Die CCA, is een van de normen bij o.a. welke temp de accu die startstroom levert. Stel ik de meter hierop in, is de accu inderdaad REPLACE.
Stel ik m op de laagste stand, 100A geeft hij aan GOOD BATTERY. Ik kan er dus nog een startstroom van 100A uithalen.
Maar beiden zegt nog niets over het aantal Ah die er nog inzitten.
Om te antwoorden op de vraag; heb ik wat aan?
Om de restcapaciteit te bepalen, nee.
Laatst gewijzigd door jansloos op do 13 feb 2020, 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
de resterende Ah,s kan je alleen goed bepalen door met een bekende belastig het aantal uren meten tot het minimum voltage bereikt is.
1 of meerdere autolampen , een klok, en een voltmeter meer heb je niet nodig, ja toch, tijd.
jos
1 of meerdere autolampen , een klok, en een voltmeter meer heb je niet nodig, ja toch, tijd.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
Maar Jos, dan is hij leeg. Kan ik geen TV meer kijken met een koud....
Denk,dat ik dat voor een keer maar eens ga doen.
Iets met C20 ofzo.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
hoeleeg ie dan is bepaal je zelf door het instellen van het minimum voltage.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
Lijkt een startaccutester.
Voor HH accu's is de peukert coefficient nodig wil je de resterende prik kunnen voorspellen
Voor HH accu's is de peukert coefficient nodig wil je de resterende prik kunnen voorspellen
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
als je met een belasting en tijd meet heb je geen peukert nodig om de resterende prik te meten, hoe hoger de belasting hoe eerder de prik(minimale voltage bereikt is) op is, net als in het eggie.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
Ik heb ook nog ergens zo,n ding,geeft nu nog steeds aan ( groen) goede accu,....terwijl er maar 1 dag voldoende stroom op de accu blijft.,dus de accu maar vervangen,dit geeft weinig houvast,bij testen,gelukkig niet duur
Hans
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? voorlopig verslag.
Klopt. Ik gebruik daar vermogensweerstanden voor.
Heb trouwens een soortgelijk ding liggen een Besa 11 http://image.ec21.com/image/aetool8/oim ... ESA-11.jpg
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
Er zijn er hier dus wel meer, met zo,n " kan ik er mee starten" tester.
En alleen daar kun je m voor gebruiken.
En alleen daar kun je m voor gebruiken.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
ik kijk altijd met mijn contactsleutel of ie wil starten
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
@jansloos Als je wil kan ik je de uitgebreide handleing mailen
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
OK waarvoor dank.
Er zit wel een uitleg bij, maar summier, zoals gewoonlijk.
Ik stuur wel een pb met mijn mailadres.
Er zit wel een uitleg bij, maar summier, zoals gewoonlijk.
Ik stuur wel een pb met mijn mailadres.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
Leuk dat je het experiment doet en vaststelt wat iedere accu techneut al weet.jansloos schreef: ↑vr 05 jul 2019, 17:39Al weer een week in huis. De Ali accutester micro 100.
...
En nu komt het bijzondere, afhankelijk van hoe je m instelt, kun je de accu weer gebruiken "GOOD BATTERY" of "REPLACE" weggooien dus.
Speurwerk -learnig on the internet- leert, dat de meter niet de resterende capaciteit aangeeft,-dus hoelang kan ik TV kijken- maar het vermogen om de startmotor rond te krijgen.
Hij meet dmv een hoogfrequent signaal de inwendige weerstand van de accu. en daaraan gekoppeld het plaatoppervlak.
Dat bepaalt het startvermogen....
Als volgende ga je opmerken dat NIEUWE types AGM en GEL accu's zelfs met de juiste instellingen hele rare resultaten geven.
Bij de beroepslui kom je meestal de Midtronics toestellen tegen.
Kostprijs tot boven de 1000 €
Daarmee heb je dan dezelfde fenomenen. Maar betrouwbaar zijn ze wel.
Dus zoals altijd ligt het meetresultaat toch aan de kennis van de man/vrouw die er mee omgaat.
En of die dat meetresultaat kan interpreteren ?
Makkelijkste oplossing is de klant vertellen dat zijn accu's op en versleten zijn.
In de meeste gevallen is deze analyse dan nog juist ook. Want veel accu's gaan niet zo lang mee.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
Expirimenteren IS leuk. Ook al gaat het wel eens mis. Waar je soms om kunt lachen, en aaah zegt.
Als je dan maar door krijgt waardoor het mis ging
Je zegt, " de accuboer weet dat wel?? " Is dat zo? Of kijkt ook hij alleen maar naar dat wat de meter aanwijst.
" staat hij in het rood" is de accu defect.
Ondanks die kostprijs.
Tegenover de klant staat zo,n test geloofwaardig. En maakt indruk.
En je ziet je kunt de uitslag manipuleren, door de instelling verkeerd te zetten.
Dat is wat de klant niet weet, of doorheeft.
Voor mij gaat het er om inzicht in die accuwereld te krijgen. En dat schiet al aardig op
Ik kom via de site www.batteryuniversety.com op de site van " cadex" terecht. Ook zo,n " dure" apparatuurmaker.
Als je dan maar door krijgt waardoor het mis ging
Je zegt, " de accuboer weet dat wel?? " Is dat zo? Of kijkt ook hij alleen maar naar dat wat de meter aanwijst.
" staat hij in het rood" is de accu defect.
Ondanks die kostprijs.
Tegenover de klant staat zo,n test geloofwaardig. En maakt indruk.
En je ziet je kunt de uitslag manipuleren, door de instelling verkeerd te zetten.
Dat is wat de klant niet weet, of doorheeft.
Voor mij gaat het er om inzicht in die accuwereld te krijgen. En dat schiet al aardig op
Ik kom via de site www.batteryuniversety.com op de site van " cadex" terecht. Ook zo,n " dure" apparatuurmaker.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/