Inderdaad niet iedere zelfverklaarde accuboer met een tester heeft de kennis. Daar ben ik het mee eens.
Maar je zal na vele experimenten ook moeten toegeven dat het een ingewikkelde materie is.
De kostprijs van een accu ?
Dat is relatief. Want je krijgt er eigenlijk veel voor terug.
Weinig zorgen en veel comfort, dat is wat waard.
Slimme kamperaars vervangen accu's zelfs preventief. Dan moet je ze niet uitmeten
Deze accutester: heb ik daar iets aan? [Vervolg]
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
Je tweede regel klopt zeker: " ingewikkelde materie"
Verwarrend ook voor de meesten. Camperaars die dit soort berichten lezen zijn al een stuk op weg.
Want welke gemiddelde gebruiker weet dat je maar een gedeelte kan/ mag ontladen.
Opladen is ook zoiets. " dde accu is vol" is niet altijd waar. Een goede acculader door laten laden, tot hij uiteindelijk afslaat en 0,0A laadt. Dat is vol.
Maar ik studeer verder.
Verwarrend ook voor de meesten. Camperaars die dit soort berichten lezen zijn al een stuk op weg.
Want welke gemiddelde gebruiker weet dat je maar een gedeelte kan/ mag ontladen.
Opladen is ook zoiets. " dde accu is vol" is niet altijd waar. Een goede acculader door laten laden, tot hij uiteindelijk afslaat en 0,0A laadt. Dat is vol.
Maar ik studeer verder.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
In ieder geval, je leert er weer iets bij
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Voorlopig verslag
Yep.
Dank voor je pb. Is een uitgebreide handleiding, met veel uitleg.
Daar kan ik wel wat mee.
Dank voor je pb. Is een uitgebreide handleiding, met veel uitleg.
Daar kan ik wel wat mee.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Deze accutester, heb ik daar iets aan? Vervolg
Wegens een vermeend slechte startaccu, eerst maar eens de meter er op.
Meten is weten zegt men. Maar daaraan vast zit ook het omgekeerde:
Weten wat je meet.
De meter er op SoH 21% . Wat is SoH? ga ik uitleggen:
. .
De meter kent 2 beoordelingen: SoH en SoC. Plus nog wat andere; spanning, inwendige weerstand enz.
Op de accu staat, naast die C waarde waarover hier veel gesproken wordt, nog wat andere -voor nu- belangrijke aanduidingen. Bv: Din, En, CA, CCA, enz. Daarnaast kun je nog stroomsterktes instellen, lood/zuur, AGM, temp enz.
Maar goed de meter ingesteld op de waarde die op de accu vermeld staat en aangesloten.
SoC is niet zo spannnend. Staat voor State of Charge.
SoH heeft meer inhoud. Staat voor; State of Health. betekend zoveel als; hoe gezond is mijn accu.
Wat hij meet is hoeveel platen, of loodmassa nog actief deelneemt aan het proces. Bij deze dus maar 21%. 21% van een 74Ah accu blijft maar 15.54Ah over!! kleiner geworden accutje dus. Vandaar dat hij niet wilde starten.
Op naar de garage.
Metertje mee. Hebben vast meerdere accus staan, kan ik lekker oefenen.
Nieuwe accu, zo uit het rek, beetje stoffig, maar dat kan, daar waar gewerkt wordt.
Toch nieuwsgierig, meter er op en ????
Spanning is wel goed. Maar SoH? Die was maar 72% ?? 1/4 van een nieuwe accu dat nu al niet meewerkt??
Mag ik een andere?
Tussen de bedrijven door -de monteur hielp terwijl binnenkomende klanten- aan de slag met de andere accus in het rek. Verschillende merken. En ook allemaal verschillende waarden.
Sommige accus zijn goed, hoewel de "gezondheid" beter kan. Sommige moeten echter ook opgeladen worden.
De blauwe accus uit D, daar sturen ze je niet mee het Bosch in. Die scoorden stuk voor stuk gezond.
Monteur meldt zich weer. "Rij er maar ff mee, dan kijken we morgen wel verder."
"morgen"
Er was weinig veranderd in de SoH waarde die ochtend. Dat kan ook niet, want die loodplaten groeien niet aan in de nacht.
"Ik heb net een andere accu voor je laten komen." " daar staat ie. we zetten m er wel even in"
Zal ik eerst even meten?
OK 85% is geen 100 maar acceptabel.
En daar doen we het nu maar mee.
Moraal van dit verhaal; Die meter is achteraf zo gek nog niet.
Dan toch ook nieuwsgierig naar de waarden van de sinds juli nieuwe HH accu?
Alleen, omdat het geen startaccu is, staan er ook geen startwaarden op. CCA, DIN, EN.
Ingesteld op verschillende waarden om daar een gemiddelde uit te halen, leverde geen gemiddelde op.
De spanning was hoog genoeg. daar hoef je niets op in te stellen. gewoon spanning meten.
De 'gezondheids" waarden waren allemaal 100%. Een heel gezonde HH accu dus?
Beter als een heel laag getal.
Hieruit kun je ook opmaken dat de lijstjes met groen oranje rood en accuspanningen, die hier regelmatig verschijnen, niets zeggen over HOEVEEL energie er nog in de accu zit.
Immers mijn startaccu met nog maar 21% aan platen en 15Ah resterend geeft evengoed nog 12,6Volt aan.
Die lijstjes met spanningen geven alleen maar aan dat je moet laden. Je mogelijk veel kleiner geworden accu weer op spanning moet brengen.
Rijst de vraag: is hij dan ook snel "vol". op spanning dus. En wat doet dan een acculader? intelligent of niet?
Gewoon dat kleine stukje wat er nog over is weer op spanning brengen en opladen tot?? 15Ah?
Als dit ook voor HH accu geldt, en ik verwacht niet anders, wordt je door die spanninglijstjes wel op een dwaalspoor gezet.
Je verwacht een weer volle accu, maar hebt alleen het restant op spanning gebracht.
Zeker als er gebruik van een zware omvormer gemaakt wordt.
Dan gaat Peukert een nog grotere rol spelen.
Meten is weten zegt men. Maar daaraan vast zit ook het omgekeerde:
Weten wat je meet.
De meter er op SoH 21% . Wat is SoH? ga ik uitleggen:
. .
De meter kent 2 beoordelingen: SoH en SoC. Plus nog wat andere; spanning, inwendige weerstand enz.
Op de accu staat, naast die C waarde waarover hier veel gesproken wordt, nog wat andere -voor nu- belangrijke aanduidingen. Bv: Din, En, CA, CCA, enz. Daarnaast kun je nog stroomsterktes instellen, lood/zuur, AGM, temp enz.
Maar goed de meter ingesteld op de waarde die op de accu vermeld staat en aangesloten.
SoC is niet zo spannnend. Staat voor State of Charge.
SoH heeft meer inhoud. Staat voor; State of Health. betekend zoveel als; hoe gezond is mijn accu.
Wat hij meet is hoeveel platen, of loodmassa nog actief deelneemt aan het proces. Bij deze dus maar 21%. 21% van een 74Ah accu blijft maar 15.54Ah over!! kleiner geworden accutje dus. Vandaar dat hij niet wilde starten.
Op naar de garage.
Metertje mee. Hebben vast meerdere accus staan, kan ik lekker oefenen.
Nieuwe accu, zo uit het rek, beetje stoffig, maar dat kan, daar waar gewerkt wordt.
Toch nieuwsgierig, meter er op en ????
Spanning is wel goed. Maar SoH? Die was maar 72% ?? 1/4 van een nieuwe accu dat nu al niet meewerkt??
Mag ik een andere?
Tussen de bedrijven door -de monteur hielp terwijl binnenkomende klanten- aan de slag met de andere accus in het rek. Verschillende merken. En ook allemaal verschillende waarden.
Sommige accus zijn goed, hoewel de "gezondheid" beter kan. Sommige moeten echter ook opgeladen worden.
De blauwe accus uit D, daar sturen ze je niet mee het Bosch in. Die scoorden stuk voor stuk gezond.
Monteur meldt zich weer. "Rij er maar ff mee, dan kijken we morgen wel verder."
"morgen"
Er was weinig veranderd in de SoH waarde die ochtend. Dat kan ook niet, want die loodplaten groeien niet aan in de nacht.
"Ik heb net een andere accu voor je laten komen." " daar staat ie. we zetten m er wel even in"
Zal ik eerst even meten?
OK 85% is geen 100 maar acceptabel.
En daar doen we het nu maar mee.
Moraal van dit verhaal; Die meter is achteraf zo gek nog niet.
Dan toch ook nieuwsgierig naar de waarden van de sinds juli nieuwe HH accu?
Alleen, omdat het geen startaccu is, staan er ook geen startwaarden op. CCA, DIN, EN.
Ingesteld op verschillende waarden om daar een gemiddelde uit te halen, leverde geen gemiddelde op.
De spanning was hoog genoeg. daar hoef je niets op in te stellen. gewoon spanning meten.
De 'gezondheids" waarden waren allemaal 100%. Een heel gezonde HH accu dus?
Beter als een heel laag getal.
Hieruit kun je ook opmaken dat de lijstjes met groen oranje rood en accuspanningen, die hier regelmatig verschijnen, niets zeggen over HOEVEEL energie er nog in de accu zit.
Immers mijn startaccu met nog maar 21% aan platen en 15Ah resterend geeft evengoed nog 12,6Volt aan.
Die lijstjes met spanningen geven alleen maar aan dat je moet laden. Je mogelijk veel kleiner geworden accu weer op spanning moet brengen.
Rijst de vraag: is hij dan ook snel "vol". op spanning dus. En wat doet dan een acculader? intelligent of niet?
Gewoon dat kleine stukje wat er nog over is weer op spanning brengen en opladen tot?? 15Ah?
Als dit ook voor HH accu geldt, en ik verwacht niet anders, wordt je door die spanninglijstjes wel op een dwaalspoor gezet.
Je verwacht een weer volle accu, maar hebt alleen het restant op spanning gebracht.
Zeker als er gebruik van een zware omvormer gemaakt wordt.
Dan gaat Peukert een nog grotere rol spelen.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258