Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
hansieKarmann
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 12:18

Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door hansieKarmann »

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Karmann Colorado 655 ti.....
Nou ben ik alles een beetje aan het uitvogelen voor de "grote reis"
Heb een "rotte" accu onder de stoel gevonden dus daar gaat een nieuwe in..
De lader is een Calira LG612-DS/IU, volgens mij is dat origineel ..
Nou wil ik er eigenlijk een zonnepaneel op plaatsen weet iemand of er een aansluiting op die lader zit voor een paneel? Heb geen gebruiksaanwijzing bij de opbouw heeft iemand
die toevallig ??
Ook kan ik op het paneel wel de toestand van de 2e batterij aflezen maar niet die van de start/auto accu terwijl daar wel een schakelaartje voor op het paneel zit.
Verder info tips, voor dit type, camper zijn altijd welkom!

vrgr. Hansie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel op een accu aansluiten gaat meestal met een eigen lader, een zonnepaneel regelaar genoemd, bijvoorbeeld een victron 75/15, deze kun je met de accu aansluiting rechtstreeks op de accu aansluiten.

ik verwacht niet dat je op de ori lader zonder meer een zonnepaneel kunt aansluiten, dat zal altijd met tussenkomst van een paneelregelaar moeten voor zover ik weet.(maar ik weet ook niet alles :D )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door cor heku »

Zoals jos al schrijft, beter het zonnepaneel met aparte regelaar op de accu aansluiten.
Dan eerst de regelaar op de accu en daarna het paneel op de regelaar.
Bij afbreken in de omgekeerde volgorde, dus paneel los, regelaar los.
Dit is voor behoud van de regelaar.
in mijn camper zit een calira 808 en het groene lampje gaat branden(op het paneeltje) bij laden van de accu als de camper aan de 240volt staat.
Dat gaat via een aparte acculader. Bij U dus die ori-lader.
cor
hansieKarmann
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 12:18

Re: Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door hansieKarmann »

Bedankt voor de reacties!
Oké dus "gewoon" de regelaar op de accu en het paneel aan de regelaar....
Als ik het goed begrepen laadt de Calira (als ik rijd) de start/auto accu op en als die vol is gaat hij aan de tweede (de huishoudaccu) beginnen.....
En als het zonnepaneeltje ook stroom afgeeft aan de huishoudaccu (d.m.v. de regelaar) zit dat mekaar niet in de weg?
Nog suggesties voor welke paneeltje?

vrgr Hansie
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door cor heku »

Het zit mekaar niet in de weg, en bij stilstand met motor uit wordt de HH-accu toch bijgeladen door het zonnepaneel.
Als de motor draait komt via de D+ het scheidingsrelais in werking en kan de HH-accu ook bijgeladen worden.
Na het starten van de motor gaat toch het grootste deel van de laadstroom naar de startaccu en die heeft een andere karakteristiek nl, snel veel stroom afgeven maar ook snel weer opladen. De karakteristiek van de HH-accu is meestal langere tijd iets minder stroom en rustiger laden.
cor.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13430
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door hathi »

Hoi KarmannHansi,......Karmannen, hebben altijd mijn extra aandacht vandaar mijn Tip ,kijk eens op de site van CaboTron-elektronik.De.....daar kun je alles downloaden van jouw Calira,ook interessant voor andere Camperaars trouwens,er staan bijna alle EBL ,om te downloaden,mss ook voor de moderator om Over te nemen in de intro ?.....Aloys?
Hans
hansieKarmann
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 12:18

Re: Calira LG612-DS/IU met zonnepaneel?



Bericht door hansieKarmann »

Daar is ie weer....,

Ondertussen de rotte hh accu onder stoel vervangen door een optima yellowtop 75 ah.

nou zit die accu nogal "weggemoffeld" onder de stoel en moet je de stoel incl. draaiplateau loshalen om er bij te kunnen... en dan ook nog de stoelverwarming loskoppelen anders hangt de stoel aan het draadje..

(nog-) geen zonnepaneel ..

Ik zit te denken aan een los paneel met regelaar (er wel of niet achterop geplakt) en die dan op te kunnen stellen en aan mijn huishoudaccu te "hangen" MAARRR heb natuurlijk geen zin om dan elke keer mijn stoel weg te halen en met krokodillen klemmen de verbinding te maken. Wil twee dinse Dkj 10-25 (..ja die van je lasapparaat) aansluitingen bij de stoel maken waar ik dan de verbinding kan maken.
Dit moet toch kunnen heb ik begrepen??
Maar nou dacht ik als ik die verbindingen dan toch heb...., en mijn startaccu zou onverhoopt een keer leeg staan ... kan ik dan ook een zetje startkabels met aan de ene kant dinse stekkers en de andere kant origineel mezelf (of een ander) starthulp geven ??
Of sloop ik dan wat omdat die 2 accu's eigenlijk al een soort met elkaar verbonden staan door dat ze beiden geladen kunnen worden door de dynamo ???

vrgr. HansieKarmann
Plaats reactie