Een 3-polige 12V schakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door Brian »

Goedemiddag

Heb ik het correct als...

- ik de twee buitenste polen (+ & -) verbind, via het verdeeldoosje & zekering, met de batterij
- de middelste verbonden wordt met de plus kabel van de lampjes
- de min kabel van de lampjes met een aardepunt moet verbonden worden

Indien ja: kan dit aardepunt hetzelfde min punt zijn als hetgeen waarmee de buitenste pool verbonden is op het verdeeldoosje (dus beide samen op het verdeeldoosje)?

En wat te doen als de schakelaar niet aangeeft welke pool voor wat is?
12V schakelaar auto led plaza.gif
12V schakelaar auto led plaza.gif (29.32 KiB) 4642 keer bekeken

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 3 polige 12V schakelaar



Bericht door Kroppie »

de koperen/verkoperde lip is min(massa voor het lampje IN de schakelaar, de min voor het te schakelen lampje kan gewoon aan elke massa), de blanke buitenste is de aanvoer +, en de middelste is de geschakelde +.
is bij al die schakelaars zo, dus wat je zegt klopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 3 polige 12V schakelaar



Bericht door jansloos »

Staat wel op wat wat is
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door JTG »

En als je het moet/wilt uitproberen op de werkbank of keukentafel om te zien welke pool wat is dan gaat dat prima met een 9V batterij en een led lampje. Dat werkt vaak handiger dan uitproberen op locatie :wink:
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door rijschoollucassen »

De min-pool is het belangrijkste om te weten. De andere twee kun je eigenlijk niet fout doen. Als het lampje blijft branden als je de schakelaar omzet, heb je die twee dus verwisseld. Makkelijkst is idd een proefopstelling met een batterij of andere spanningsbron.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door Kroppie »

en die minpool is bij al die schakelaars met een lampie erin koperkleurig., ook bij de hele goedkope.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door Brian »

Bedankt voor alle reacties! Vandaag alles aangesloten en de lampjes branden! :)

Nog een bonusvraag: kan ik twee verschillende kabeldiktes verbinden (1.5 met denk ik 0.5) als ik een zekering plaats die aangepast is aan de dunste kabel? De originele LED lampjes hebben flinterdunne kabeltjes, die ik verlengd heb met een dikkere kabel...

Bedankt!
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door jansloos »

Je hebt heel goed door hoe 't werkt :thumbup:

Als je het noemt: "kan ik van die dikke kabel, met een zekering er tussen aftakken? Is dat duidelijker.

Verbinden, klinkt net alsof je met die dunnere verder gaat. (Al is dat soms ook zo.)

Die zekering zal dan ook heel Licht moeten zijn. 0,5 A of zoiets.
Worden dan al gouw glaszekeringen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door Brian »

Bedankt! (maar vrees dat ik het misschien toch niet zo goed snap :oops: , want:)

ik bedoelde wel degelijk met een dunnere/dikkere draad verdergaan... de zekeringkast en de schakelaars liggen redelijk ver uit elkaar waardoor de originele LED bekabeling niet lang genoeg was (de + draad dan) om naar de schakelaar te gaan. Heb deze (die zeer dun is) verlengd met een dikkere kabel (die ik ook gebruikt heb voor de + en - verbinding tussen batterij en zekeringskast).

Hoop dat ik het duidelijk uitleg... Iig, het werkt, maar of het ook veilig is... (?)
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door cor heku »

Als je die dikkere verlengkabel aan het begin afzekerd met de zekering voor de ledjes , kan het nooit kwaad.
Loopt dan altijd een lage stroom door een dikke kabel.(Is dus overkill en kan dus ook met een dunnere kabel)
cor
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Een 3-polige 12V schakelaar



Bericht door jansloos »

Opgelost
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie