Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Marcus1972 »

Allen,

Is het noodzakelijk om een dubbelpolige schakelaar te gebruiken voor een set van zonnepanelen? Dus tussen panelen en de MPPT lader. Of kan het ook gewoon door een enkele schakelaar in de plusdraad? Ik zie het gebruik van beide, maar waarom de dubbelpolige schakelaar wordt gekozen vind ik lastig af te leiden. Weet iemand de achtergrond van?

Groet
Marc
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

om de panelen uit te schakelen is een enkelpolige schakelaar genoeg, waarom een dubbelpolige noodzakelijk zou zijn is mij niet bekend, en zou ik ook niet kunnen bedenken, want een paneel is enkel met de regelaar verbonden als het goed is en met 1 draad (plus of min), onderbroken is de verbinding met een regelaar weg.

misschien word het gedaan bij 2 panelen parallel op 1 regelaar.

maar nodig zeker niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Het uit kunnen schakelen van de zonnepanelen snap ik niet goed.
Wat is daar de reden van?

Ik heb de zonnepanelen rechtstreeks, doch via een zekering, aangesloten op de MPPT regelaar.
Als het zou moeten om de panelen af te koppelen trek ik de zekering er uit.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Travelmaster
Berichten: 474
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 21:42
Locatie: Wezep

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Travelmaster »

als de maximale stroom van de panelen groter is dan de maximale stroom van de schakelaar kun je 2 contacten parallel aansluiten, zo verdubbel je maximale stroom van de schakelaar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

BOKKIE schreef:
ma 24 jun 2019, 16:21
Hoi,

Het uit kunnen schakelen van de zonnepanelen snap ik niet goed.
Wat is daar de reden van?




Ik heb de zonnepanelen rechtstreeks, doch via een zekering, aangesloten op de MPPT regelaar.
Als het zou moeten om de panelen af te koppelen trek ik de zekering er uit.

Haije.
de reden voor een schakelaar is omdat aanbevolen word om bij het loskoppelen van de regelaar of de accu eerst de panelen los te koppelen van de regelaar om piekspanningen te vermijden


het maken verbreken van een contact gaat bij een zekering veel langzamer dan met een schakelaar en dat kan bij wat grotere stroomsterktes leiden tot slecht contact, als de zekering er weer in zit, door vonkvorming op de contacten die er zeker bij een zekering niet op berekend zijn om als schakel element te dienen.

en bovendien is een schakelaar bij een zonnepaneel zinvoller dan een zekering, de kortsluitstroom van een paneel is hooguit 12% hoger dan de nominale stroom, daar gaat geen zekering van stuk.

en, het plaatsen van een schakelaar is m.i. net zoveel (of net zo weinig) werk)als het plaatsen van een zekering

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

Nog een reden, waarom ik ook een schakelaar tussen panelen en regelaar heb.

Laat ik zeggen, dat wij de hh-accu’s zo’n 100 dagen per jaar gebruiken. Dan blijven er 265 dagen over waarop de laadregelaar wel steeds een cyclus start terwijl de accu’s vol zijn.
Nu is het mooie van de Victron MPPT dat deze redelijk snel naar druppellading gaat, maar waarom zou je de accu’s het gehele jaar door laden?

Kortom ik schakel de panelen af bij geen gebruik met een enkelpolige schakelaar.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door travelscout »

Bij druppelladen denk ik altijd aan heel kleine stromen.

Als er in je circuit een gebruiker aangezet wordt die meer stroom gebruikt dan er via de druppellading wordt bijgeladen =>
Wordt je accu dus ontladen waarbij je je af kunt vragen wat er dan met het druppelladen nog wordt bereikt.

Bij moderne laders mag je toch wat meer een interactieve reactie verwachten.
Paul.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Peter LMC »

En dat gebeurd ook.
Maar dan moet je wel het juiste merk/type lader hebben.
Maar de meeste laders worden gekocht op prijs en niet op de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

Mickel Moen schreef:
ma 24 jun 2019, 23:12
Nog een reden, waarom ik ook een schakelaar tussen panelen en regelaar heb.

Laat ik zeggen, dat wij de hh-accu’s zo’n 100 dagen per jaar gebruiken. Dan blijven er 265 dagen over waarop de laadregelaar wel steeds een cyclus start terwijl de accu’s vol zijn.
Nu is het mooie van de Victron MPPT dat deze redelijk snel naar druppellading gaat, maar waarom zou je de accu’s het gehele jaar door laden?

Kortom ik schakel de panelen af bij geen gebruik met een enkelpolige schakelaar.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
bij geen gebruik van de camper schakel ik de panelen op een netgekoppelde omvormer en lever de energie terug aan het net, is met dit weer toch zo,n 500 watt gemiddeld per uur, vande 825 Wp wat op dak ligt .
telt lekker aan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door kampo »

En natuurlijk meteen de 2 schakelaars.
Wat ben je met de helft ?

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

?? wat bedoeld u met uw reactie.??, ik heb geen idee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door kampo »

Als je alles wilt kunnen afzetten en in de juiste volgorde terug aanzetten
zal je zowel op de zonnekant als op de accukant een schakelaar moeten zetten.
Dan ben je voorzien voor alle mogelijke situaties. Regelaar vervangen, accu vervangen, winterberging, controle op goede werking van de panelen, …
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Ik zie een hoop overbodige, dus storing gevoelige zooi.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

oke, zo zou jij het doen, tussen accu en regelaar vind ik een schakelaar niet echt nodig , gebruik ik de accupool klem voor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie