Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door 309T16 »

Ik ook.

Gebruik ook geen schakelaar tussen het zonnepaneel en de regelaar. Doe dat gewoon als er geen zon is ('s avonds) of rij de camper de garage in.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door BOKKIE »

Hallo Jos,
Kroppie schreef:
ma 24 jun 2019, 16:49

de reden voor een schakelaar is omdat aanbevolen word om bij het loskoppelen van de regelaar of de accu eerst de panelen los te koppelen van de regelaar om piekspanningen te vermijden

het maken verbreken van een contact gaat bij een zekering veel langzamer dan met een schakelaar en dat kan bij wat grotere stroomsterktes leiden tot slecht contact, als de zekering er weer in zit, door vonkvorming op de contacten die er zeker bij een zekering niet op berekend zijn om als schakel element te dienen.

en bovendien is een schakelaar bij een zonnepaneel zinvoller dan een zekering, de kortsluitstroom van een paneel is hooguit 12% hoger dan de nominale stroom, daar gaat geen zekering van stuk.

Als ZEER ERVAREN elektronica monteur heb ik over het bovenstaande maar één mening: Een grotere ONZIN heb ik nog niet eerder gehoord!
Zeker het vet aangehaalde. Welke theoreticus heeft deze onzin aan jou verteld?

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Cee Pee »

Kroppie schreef:
di 25 jun 2019, 9:05
oke, zo zou jij het doen, tussen accu en regelaar vind ik een schakelaar niet echt nodig , gebruik ik de accupool klem voor.
Inderdaad, verkeerde knop op uit en de kans dat de regelaar gaat hemelen is aanwezig.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

BOKKIE schreef:
di 25 jun 2019, 9:42






Als ZEER ERVAREN elektronica monteur heb ik over het bovenstaande maar één mening: Een grotere ONZIN heb ik nog niet eerder gehoord!
Zeker het vet aangehaalde. Welke theoreticus heeft deze onzin aan jou verteld?

Haije.
in de praktijk doet iedereen ervaring op, jij de jouwe, ik de mijne (hoofdzakelijk met dc), laat ik het hier bij laten. :cheers:

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 25 jun 2019, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door kampo »

Aan de accupolen moet je wel aankunnen hè...
De meeste regelaars gaan stuk door het prielen met een schroevendraaier op die stekkertjes van de bekabeling.
Dan ook nog zonder kabeleind hulsjes gemonteerd. Snel een kortsluiting.
Als je er geen euro voor over hebt om het meteen goed te doen kan je ook het hele zonnepaneel weglaten ?

In de praktijk gebruik ik op mijn camper de schakelaar op de zon regelmatig.
De schakelaar op de accu's veel minder.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

bij mij zit de accu op een normaal bereikbare plaats, zou die daar niet zitten is het eerste wat ik doe een normaal bereikbare plaats creeren, en die heb ik nu, kan zo bij de klemmen en zelfs een sleuteltje 13 hangt in de buurt. :-B

ja , een regelaar aansluiten zonder adereindhulsjes om de draden is knoeipotten werk, sowieso litzedraad zonder eindhulsjes is vragen om narigheid, alleen al als het ooit eens los en weer vast moet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Mickel Moen »

Hmm,

Na de accu heb ik eerst een hoofdschakelaar daar is de zekeringbox voor verdere verdeling op aangesloten en ook de MPPT. Daar kan ik ook goed bij. Wil ik de polen loshalen, moet ik eerst de stoel verwijderen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Peter12 »

Ik heb geen schakelaars tussen het zonnepaneel, de regelaar en de accu's, maar ik moet wel wat laswerkzaamheden gaan verrichten van t voorjaar, waarbij alle min polen van de drie accu's los moeten. Tevens ga ik een shunt plaatsen om het verbruik af te kunnen lezen. Wat is dan wijsheid? Ook de min eerst van het zonnepaneel losschroeven of moet daar dan de plus los? En als ik er dan een schakelaar tussen zet (tenslotte moet de draad toch los), is er dan ook iets mooiers op de markt dan van die lompe schakelaars? De regelaar zit namelijk vol in het zicht. Ik baal al van de slechte afwerking zoals de vorige eigenaar het erin heeft laten sleutelen:
Bijlagen
IMG_3771.jpg
IMG_3771.jpg (86.73 KiB) 539 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

voor het loskoppelen van de accu,s zou ik eerst de panelen loskoppelen, 1 draad los, de plus of min draad maakt niet uit, is genoeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Zwerfsteen »

Wat Jos schrijft is het eenvoudigst.
Eventueel zou je in de + of - draad van het paneel een zekering kunnen plaatsen, dan kun je in de toekomst eenvoudig de zekering eruit halen om het paneel van de rest te scheiden.
Neem de zekering wel groot genoeg.
Met een mooi plankje wat je met evt. magneten over de zekeringhouder plaatst is de lelijke onderbreking van het kabelgootje ook uit het zicht.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (27.57 KiB) 523 keer bekeken
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:
di 25 jun 2019, 9:47
in de praktijk doet iedereen ervaring op, jij de jouwe, ik de mijne (hoofdzakelijk met dc), laat ik het hier bij laten. :cheers:
Een schakelaar dient om te schakelen
Een zekering om af te zekeren.
Het afkoppelen van een zekering waar nog grote stromen door vloeien, kan een, ongewilde, vonkenbrug veroorzaken.
Zelfs bij lage spanning, vooral bij DC.

Dus doe allemaal maar zoals Jos adviseerde en gebruik een schakelaar ;-)

(Of een DC automaat die je dan als schakelaar gebruikt)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

gezien de regelaar en de frequentie van schakelen zal 10A schakelvermogen genoeg zijn, dan is dit mss een idee, btw wat ligt er aan vermogen aan panelen op dak?, +- hoeveelWp

https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... it/5219222

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Zwerfsteen »

Atoz schreef:
za 19 dec 2020, 14:05

Dus doe allemaal maar zoals Jos adviseerde en gebruik een schakelaar ;-)

(Of een DC automaat die je dan als schakelaar gebruikt)
Is natuurlijk helemaal waar maar omdat het in dit geval bij Peter in het zicht zit durf ik best te scheiden met een zekering.
In zijn geval is het alleen om bij wzh het paneel los te koppelen en zal het geen dagelijkse handeling zijn.
Wanneer de camper in de stalling staat of in de avonduren met weinig licht kun je prima scheiden met een zekering.
Desnoods dek je even het paneel af.
Bedenk dat het losnemen van een draad hier precies hetzelfde als het trekken van een zekering is.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Dubbelpolige schakelaar zonnepaneel



Bericht door Peter12 »

Kroppie schreef:
za 19 dec 2020, 14:23
gezien de regelaar en de frequentie van schakelen zal 10A schakelvermogen genoeg zijn, dan is dit mss een idee, btw wat ligt er aan vermogen aan panelen op dak?, +- hoeveelWp

https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... it/5219222

jos
Er ligt maar 1 paneel op, zie foto, weet niet wat die op zou moeten wekken hij lag er op toen ik de camper kocht.
Bijlagen
IMG_3806.jpg
IMG_3806.jpg (59.62 KiB) 491 keer bekeken
Image-1.jpg
Image-1.jpg (77.1 KiB) 491 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Plaats reactie