Start-stop systeem en de huishoudaccu
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
en hoelang is de vorige accu meegegaan met jouw gebruik?, is dat acceptabel?, neem dan een zelfde accu, al dat moeilijke gedoe op niets af.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Dat was toch de Varta LFP die na een paar ? maanden stuk was door de blauwe bekabeling van 25mm omtrek.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Ik herinner me de intelligente manier van laden van Ford (FBMS?), uit dit topic:
viewtopic.php?f=38&t=8462893
Zou dus best eens anders kunnen zijn als hier tot nog toe omschreven is mb.t. euro 5 en 6 motoren en het laden van huishoudaccuus.
Ik zie maar één oplossing en dat is meten tijdens een rit wat er precies gebeurd (loggen) met tenminste de spanning op je startaccu.
Koppel daartoe de huishoudaccu helemaal los.
viewtopic.php?f=38&t=8462893
Zou dus best eens anders kunnen zijn als hier tot nog toe omschreven is mb.t. euro 5 en 6 motoren en het laden van huishoudaccuus.
Ik zie maar één oplossing en dat is meten tijdens een rit wat er precies gebeurd (loggen) met tenminste de spanning op je startaccu.
Koppel daartoe de huishoudaccu helemaal los.
Paul.
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Mijn vorige HH accu, inderdaad de varta, is volledig kapot gegaan door slecht onderhoud en heeft niets te maken met bekabeling die blauw is zoals hierboven vermeld.
Ik ben hier al vaak gewezen geweest dat ik niet alles goed lees enzo...maar ik weet niet waar je het haalt dat mijn accu is stuk gegaan door die blauwe kabel...totaal absurde opmerking.
Weet je, je kan leren uit je fouten....daar ben ik nu uit bezig...accu is dus stuk gegaan volledig door slecht onderhoud en nalatigheid...
Ik ben hier al vaak gewezen geweest dat ik niet alles goed lees enzo...maar ik weet niet waar je het haalt dat mijn accu is stuk gegaan door die blauwe kabel...totaal absurde opmerking.
Weet je, je kan leren uit je fouten....daar ben ik nu uit bezig...accu is dus stuk gegaan volledig door slecht onderhoud en nalatigheid...
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Onderhoud: bijladen bij weinig gebruik met correcte lader.
Dat is voor mij onderhoud.
Onderhoud kan ook zijn bijvullen maar bij deze hoeft dat niet.
Dat is voor mij onderhoud.
Onderhoud kan ook zijn bijvullen maar bij deze hoeft dat niet.
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Onderhoud wordt uitbesteed aan de dynamo, dus hier kan je weinig aan doen.
Het helpt ook niet door goedwillende forumleden af te bekken, als je zelf vaag blijft in de informatievoorziening.
Omschrijf duidelijk wat je probleem is..
Het helpt ook niet door goedwillende forumleden af te bekken, als je zelf vaag blijft in de informatievoorziening.
Omschrijf duidelijk wat je probleem is..
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
onderhoud is behoud, en bij weinig gebruik zal de dynamo weinig aan onderhoud doen, en ja dan moet je zelf aan de bak .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
"accu is dus stuk gegaan volledig door slecht onderhoud en nalatigheid... "
Nee zeker die varta's hebben geen onderhoud nodig.
Nalatigheid, misschien => eerst eens meten wat je laadproces nu precies doet.
Nee zeker die varta's hebben geen onderhoud nodig.
Nalatigheid, misschien => eerst eens meten wat je laadproces nu precies doet.
Paul.
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Onderhoud is voor mij tijdig je accu opladen.
Onderhoud is voor mij je accu uitmeten.
Onderhoud kan ook zijn, je bijvullen met gedistilleerd water,maar dit is totaal onnodig voor de varta accu.
Hoop dat dit nu duidelijk is...heb dit al meermaals vermeld maar toch zijn er blijkbaar personen die niet alles willen lezen en enkel een eigen mening hebben .
Onderhoud is voor mij je accu uitmeten.
Onderhoud kan ook zijn, je bijvullen met gedistilleerd water,maar dit is totaal onnodig voor de varta accu.
Hoop dat dit nu duidelijk is...heb dit al meermaals vermeld maar toch zijn er blijkbaar personen die niet alles willen lezen en enkel een eigen mening hebben .
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Ok. Ben ik toch alvast benieuwd naar je uitmeetresultaten?
Paul.
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Hallo Snicker
Je kan toch niet verbaasd zijn als je reacties krijgt op je vragen…
Dat zijn er nogal wat en op den duur gewoon echt moeilijk om te volgen.
Bovendien post je steeds de identieke vraag op het NL en op het BE forum. Ik raak een beetje de pedalen kwijt …
Al je geplaatste draadjes gaan min of meer over hetzelfde onderwerp (x2)
- Electrisch verbruik
- Semi tractie 140Ah
- Dometic CFX35 op de huishoudaccu?
- Schema
- Accu te diep ontladen?
- Start-stop systeem en de huishoudaccu
Voor mezelf maak ik even een lijstje met je setup die ik uit al die draadjes moet gaan halen:
Ford Transit bestelwagen, Bouwjaar 2012, Euro 5, zelfbouw camperbus.
Start stop systeem en intelligente dynamo, geen originele fabriekscamper
Voertuig met 2 “start” accu’s. Deze 2 accu’s zitten onder de passagierszetel 1 voor starten en 1 voor airco, verlichting, start stop en andere nevenverbruikers.
De bijgeplaatste Varta LFP 140Ah was na een paar maand stuk. (= 3de accu aan boord)
Tijdens het rijden wordt de Varta HH accu geladen met een cyrix relais en een 25mm² blauwe kabel.
De acculader van 230/12V/7A was erg klein en werd ondertussen vervangen door een 30A lader.
Geen solar, geen inverter, een BMV700 zal worden bijgeplaatst.
Groeten Kampo
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Kampo, je hebt gelijk...maar soms verwar ik alles teveel.
Ik ben technisch totaal een leek.
Ik leer bij maar inderdaad niet altijd geordend.
Ik ben technisch totaal een leek.
Ik leer bij maar inderdaad niet altijd geordend.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Start-stop systeem en de huishoudaccu
Kun je wel met zo 'n universeelmetertje van de action a euro 3.50, omgaan?
Paul.