Is stommigheid te herstellen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Oliviervier »

Dag mensen,
een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar ook een eerste keer mag er wezen, in negatieve zin dan.
Ik heb een nieuwe Victron omvormer, en een nieuwe hh accu; de accu geplaatst, daar zitten af fabriek een rode en een blauwe dop op. Nou zou je kunnen kijken of dat de rode dop op de + zit, maar je kunt er ook van uit gaan.... en dat laatste deed ik. Ik zat al niet lekker in m'n vel, had haast, voelde me niet lekker maar wilde dit toch afmaken. Dom, dom.... de rode dop zat dus op de - pool.... Dientengevolge ging de + aansluiting op de omvormer vrolijk op de - en de - van de omvormer op de accu +. En een paar spetters later was de nieuwe omvormer overleden.....
Die open geschroefd, daar zitten twee gesoldeerde weerstanden in, een is in ieder geval zichtbaar kapot, de tweede vermoedelijk ook. Weet iemand of dat nog te repareren is, of maar gewoon een nieuwe kopen en dit als een dure les te beschouwen?
Dit is hem:
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... BFEALw_wcB
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door jansloos »

Gewoon overleggen met de Wit. foutje uitleggen, en vragen of reparatie mogelijk is.

Voelt u zich vast een stuk beter :-B

P.S.
Ik stoot mij ook wel eens aan een steen. Niet altijd dezelfde. Heel vaak een andere.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door kampo »

Jammer, gelukkig is het een niet al te dure.
Op die basis toestellen zit geen ompoolbeveiliging. Dat staat ook duidelijk aangegeven.
Die ga je professioneel niet kunnen laten repareren. Dat is duurder als een nieuwe.
Schema's zijn ook niet te verkrijgen.
Misschien vragen aan een electronicus uit het hobby circuit ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Kroppie »

www.mobilenergy.nl ,in almere daar zat vroeger iemand die veel van victron repareerde, mss nog wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Oliviervier »

Bedankt, die ga ik volgende week maar eens bellen.

Ga ook de Wit bellen, wellicht hebben ook zij nog een oplossing.

Ik ben ook bang dat een nieuwe minder kost dan deze te laten herstellen, maar wie weet....misschien heb ik mazzel. Voor mij is 115 euro wel veel geld!
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door myway »

Dat gaat hem via de leverancier niet worden, repareren kost meer als een nieuwe kopen.
Je zou hen moeten opsturen of brengen naar de Wit, die moet hem naar de leverancier sturen die hem dan moet repareren en het versturen gaat dan weer in omgekeerde volgorde.
Wat denk je zelf??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Kroppie »

en voor een volgende keer, bij een accu met de ronde polen, zijn de polen iets conisch, en de pluspool is iets dikker(1,6mm) dan de minpool.

dus gaat een klem op een pool er erg moeilijk op ,of zit ie erg los, dan zit ie dus verkeerd, dan is er nog niets loos, want dan zit er nog maar 1 op, en ben je gewaarschuwd, en ga je nog ff verder kijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door de Jonckheer »

Vreemd dat die rode dop op de min pool zat - want de + is een stuk dikker dan de - pool en de blauwe min dop past nimmer op de + pool.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Kroppie »

zijn dunne plastic doppen, met wat nonchalance en een flinke klap zitten ze er wel op, en de rode op de dunne - pool zal niet echt vast zitten maar plakt wel een beetje.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door kampo »

Oliviervier schreef:
za 15 jun 2019, 18:59
...Ik ben ook bang dat een nieuwe minder kost dan deze te laten herstellen, maar wie weet....misschien heb ik mazzel.
Voor mij is 115 euro wel veel geld!
Dat begrijp ik maar een elektronica herstelling aan +/- 85 € per uur...
Reparatie, proefopstelling, uittesten en 2 keer vracht en administratiekosten.
Dat gaat je in het normale professionele circuit waarschijnlijk niet meer lukken.
Accu laten vervangen op mijn GSM kost 75 €
Accu laten vervangen van mijn tablet 131 €
Dan moet ik die nog zelf binnenbrengen en 48h later terug gaan afhalen.

Zelf kan je het allemaal goedkoper als je de tijd neemt, geschoold bent in die zaken, handig en wat geluk
hebt dat er niets stuk gaat bij de herstelling. Want veel zaken zijn zo gemaakt dat je ze niet meer kan herstellen.
Groeten Kampo
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Oliviervier »

Bedankt allemaal, het is me wel helder geworden ondertussen; gewoon een nieuwe kopen en "haastige spoed is...enz."!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is stommigheid te herstellen?



Bericht door Kroppie »

en gewoon eens bellen, wie weet wat daar uit komt, nooit geschoten is altijd mis.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie