Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Kemperke »

Goedemorgen,
In onze camper heb ik gisteren een voor mij onbegrijpelijke zaak vastgesteld.
Ik schakel de auto accu d.m.v. een zg massa-sleutel uit. Nu moet ik wel toegeven dat ik niet weet of hiermee daadwerkelijk de massa losschakel, of dat ik de plus onderbreek. De km stand ed. op mijn dashboard gaan dan langzaam uit. De huishoudaccu is vol en alles functioneert naar behoren. Maar, als ik dan camper “aan de paal” hang, krijgt mijn auto blijkbaar stroom want de gegevens op het dashboard worden weer zichtbaar. Zet ik de verlichting van de auto aan, dan zie je alles weer langzaam uitgaan. Het is net alsof de auto een beetje stroom krijgt, genoeg om de dashboardgegevens te laten zien, maar te weinig om ook nog de verlichting te laten branden.
Ik heb daar dan over nagedacht, niet dat ik er veel verstand van heb, en kwam tot een verklaring, die 2 tellen later natuurlijk weer onjuist bleek. Ik dacht, de huishoudschool is vol, dan gaat mijn EBL99 over op het laden van de autoaccu, en daardoor krijgt de auto dus stroom. Maar, hoe kan dat dan als de autoaccu losgekoppeld is?

Heeft iemand een idee wat er daadwerkelijk aan de hand zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Cee Pee »

Zulke storingen duiden meestal op een massa probleem.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Kemperke »

Tja CeePee, ik heb de massa van de start/accu onderbroken. (Ik heb zicht op de accu en zie datt daadwerkelijk de massa met de sleutel wordt losgekoppeld)
Maar of dat het probleem is? Dan had ik dat toch al eerder gezien!?!??
Groet, Hans
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door jansloos »

zoals ik het nu kan bedenken, wordt inderdaad de plus uitgezet.
Echter wanneer je " aan de paal" staat komt er spanning ACHTER de schakelaar op het systeem.
De accu blijft dan wel uitgeschakeld, en wordt dus niet mee opgeladen.

Met " achter" bedoel ik gezien vanaf de accu.
Daar gaat de stroom weg, naar de schakelaar. Dat is dan de kant: " voor de schakelaar"

Een oplossing zou zijn de draad die " van de paal" komt VOOR, dus aan de kant van de accu te zetten.
De spanning komt dan niet op het boordcircuit terecht. Maar laadt wel de accu mee op.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door veetee »

Kemperke schreef:
za 15 jun 2019, 9:50
Nu moet ik wel toegeven dat ik niet weet of hiermee daadwerkelijk de massa losschakel, of dat ik de plus onderbreek.
Dan zou ik daar eens mee beginnen om dat te achterhalen. Vrij belangrijk om te weten hoe alles zit en verbonden is, wil je kunnen foutzoeken.
Maar het zal wel een massa dingetje zijn. Kan best dat er via de massa/aarde van de paal of walstroomlader zwerfstromen gaan lopen, je kunt dan allerlei rare effecten krijgen. Als de massaschakelaar echt in de min-leiding zit, en wel direct na de accu-min-pool, en er geen andere massadraadjes op die minpool zitten aangesloten, dan zou dit niet moeten voorkomen.
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Kemperke »

Eerder heb ik geschreven dat ik daadwerkelijk de massa loskoppel. En dan direct na de accu!

Groet, Hans
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door jansloos »

In de tweede regel geeft u aan, niet te weten of daadwerkelijk de min wordt uitgeschakeld??

Maak ook de plus eens los met de min vast.
Wat gebeurt er dan.

De ultieme meting: beide polen los?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door tijdverdrijver »

Als U de min afschakelt van de accu en er verder geen draad aan de min van de accu neer zit......
Dan zit dus de min van de lader op de gnd/massa van de auto, dit houd in dat de lader niet afgeschakeld wordt en de auto probeert te voeden.
Er zal een begrenzer tussen staan op de start accu langzaam te laden met een kleine stroom welke te klein is voor koplampen.
zover mijn conclusie uit de verkregen gegevens.

Henk
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door blizard »

Stomme vraag misschien: waarom schakelt u de startaccu af als u laadt vanaf de paal?
M.i. is afschakelen alleen bedoelt als je vrij staat en niet wil dat de startaccu leegloopt
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door kampo »

In principe zijn er volgende mogelijkheden
1. Je 230V>12V aculader heeft een 2de uitgang die stroom op het circuit van je startaccu circuit zet.
2. Je maakt gebruik van een bi directioneel scheidingsrelais zoals een Cyrix

Je moet je diagnose nog wat scherper stellen.
Door deze 2 punten te onderzoeken en ons te melden welke onderdelen in je systeem gebruikt worden.
Het bepalen van hoe en waar de hoofdschakelaar(s) gemonteerd werden kan je natuurlijk zelf ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door GeVaSta »

Het is precies zoals je zelf in de beginposting zegt. De EBL99 laadt, als je aan de paal staat, via een aparte aansluiting op de EBL (buiten scheidingsrelais om) de startaccu met een maximum laadstroom van 6A. Dit zet dus ca. 12 V op de pluspool van de startaccu. De min van de EBL blijft gewoon op het chassis aangesloten. Derhalve heeft het startcircuit weer spanning, zij het dat de stroom tot 6 A begrensd is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Kemperke »

@Jansloos: 2 berichten later schrijf ik dat ik dan ondertussen wel weet dat het de massa is die onderbroken wordt;

@Blizzard: Normaal doe ik dat inderdaad niet, maar nu kwam dat gewoon zo voor en viel me dat vreemde effect op;

@Kampo: Er is alleen een EBL 99 gemonteerd en hoe die is opgebouwd of wat daar in zit, dat weet ik echt niet;

@ gvs0001 en Kroppie: ik moet me dus nergens druk over maken en gewoon verder camperen?!?!?!

met vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning op auto deel terwijl accu losgekoppeld is



Bericht door Kroppie »

geniet van je reis.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie