Acculader (EBL) kapot: wat nu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
deriddertjes
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 11:39

Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door deriddertjes »

Heel enthousiast en vooral heel optimistisch hebben wij vorige jaar onze eerste camper gekocht: een Peugeot 230 met Adria opbouw uit '95.
Van tevoren wisten we al wel dat er het één en ander aan moest gebeuren - een echte opknap camper - maar dat het zóveel zou zijn, daar hebben we ons wat op verkeken. Inmiddels zijn de grootste problemen verholpen - van lekkages en een compleet verrotte achterwand tot aan de roest - maar zijn we erachter gekomen dat sinds twee weken onze interieur accu kapot is.

Althans dat dachten we...na meerdere bezoekjes aan de garage zijn we er inmiddels achter dat de acculader kapot is en mogelijk ook het scheidingsrelais. De vorige eigenaar was nogal een knutselaar - door de garage omgedoopt als prutserige hobbyist - waardoor we nu eigenlijk niet meer kunnen herleiden waar exact het probleem zit (althans de garage).

Het verdict luidde gisteren: compleet nieuw scheidingsrelais plaatsen en een nieuwe acculader en dan alles opnieuw aansluiten.
Garage zag het eigenlijk niet zitten omdat het een tijdrovende klus is voor deze tijd van het jaar en wij knapten enorm af op de prijs.
Zou ons zo honderden tot duizenden euro's gaan kosten. Nu hebben we best wat over voor onze geliefde camper, maar dát is hij helaas echt niet meer waard, en met alle investeringen die we al gedaan hebben moet je je soms afvragen hoe lang je nog door moet gaan?

Maar ja, de stekker er dan nu echt uit trekken dat vinden we toch ook weer moeilijk. Dus help! Wat nu?
Hebben jullie goede ideeën hoe dit mogelijk op een minder prijzige manier is op te lossen? (heb al wel gezocht naar een nieuwe acculader, maar ons model kan ik nergens meer te koop vinden?)
We kennen ook best veel handige mensen, is dit iets wat je zelf kan fixen?

Groetjes,
de Riddertjes

Bijlage: Schaudt acculader
Bijlagen
Schaudt omvormer - elektroblock 266-3.jpg
Schaudt omvormer - elektroblock 266-3.jpg (135.01 KiB) 979 keer bekeken
Laatst gewijzigd door deriddertjes op vr 14 jun 2019, 9:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door Aloys »

Ik heb de titel aangepast, het gaat hier om jullie "ElektroBLok" of EBL, in feite de acculader zoals ook op het
apparaat staat.
Om misverstanden te voorkomen: in het forum bedoelen we met omvormer een apparaat dat 12V gelijkspanning
omzet in 230V wisselspanning.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
deriddertjes
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 11:39

Re: Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door deriddertjes »

@ Aloys, bedankt!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door travelscout »

Hmmm... heb je de vorige eigenaar al eens om hulp gevraagd?

Hier kun je zelf diverse info vinden zoals schema en handleidingen: https://www.schaudt.gmbh/de/service-sup ... nloads.php
Hier zou je hem kunnen laten repareren: http://www.wvopzeeland.nl/

Een scheidingsrelais in een soortgelijke ebl (263), heb ik zelf verwijderd en e.a. doorverbonden.
Een iets zwaarder 12VDC relais heb ik als scheidingsrelais, dicht bij de huishoudaccu gemonteerd (bediend door de groene D+ draad).
Kost maar een paar euro. Tegenwoordig is een paar meter kabel al duurder.

En verder: vooral geduld en uitzoeken.
Paul.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door Bakkertjes »

op de foto staat de lader uit
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
deriddertjes
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 11:39

Re: Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door deriddertjes »

@ Travelscout, nee we hebben de vorige eigenaar nog niet om hulp gevraagd.
Bedankt voor de tips! De handleidingen van Schaudt zijn handig, top! En dat bedrijf had ik idd ook al gevonden voor de reparatie.
Alleen nog geen contact mee opgenomen, omdat ik er vrijwel zeker van ben dat de reparatie langer gaat duren dan dat we nog tijd hebben haha.
We waren namelijk van plan om er over 2 maanden al mee op vakantie te gaan :-?

@ Bakkertjes, haha ja dat klopt, dat weten we. Als we hem aan zouden zetten trekt hij op het moment continue onze startaccu leeg.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! :)

Groetjes,
De Riddertjes
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Acculader (EBL) kapot: wat nu?



Bericht door Arie55 »

Ik herken het prutsgedrag van vorige eigenaar(en) wel. In al de jaren dat ik de camper heb, heb ik heel wat 'overgehouden' aan schroeven en draadstukken. En nog! liggen er stukken draad waar ik nog iets mee moet.

Dat een huishoudaccu 'op' is, is wel het eerste wat mij ook is overkomen. De EBL was ook zo'n probleem geval wat ik had. Ben goed op weggeholpen alhier, maar moest zo eigenwijs zijn om het hele 12V boordnet op zijn kop te gooien.

Van het scheidingsrelais heb ik toen geleerd dat als een accu vol is, die niet geladen hoeft te worden. Dus heb ik het relais met een schakelaar die IK bedien, indien nodig. Meestal zit dat relais in de EBL. Ben zelf van automaten die dit voor je doen geen voorstander. Meningen zijn hierover verdeelt. Cyrix is hier een voorbeeld van.

Als je het zelf gaat doen (maak heel veel foto's; voor jezelf), ben je flink wat tijd ermee bezig en honderden euro's lichter. Dan spreek ik over zonnepanelen met laadregelaar, omvormer en wat randverschijnselen. Ga je zelf te werk en hou je het eenvoudig (zekeringen kastje, aparte laadregelaar voor opladen van de accu en wat randverschijnselen) zal je hooguit twee honderd euro kwijt zijn. Maar dan heb je wel een systeem dat werkt EN! jij weet precies welk draadje waarvoor is en wat voor waarvoor dient. Want je schetst voor jezelf ook wat waarvoor dient.

Ga je alles uitbesteden (niet verstandig), geef dan een blanco check af en is het afwachten of het wordt wat je ervan verwacht. JA, ik ben erg sceptisch in het (on)vermogen van garagisten. Hebben er geen zin in of kunnen het simpelweg niet! Waar ze wel goed in zijn is rekeningen schrijven.

Je huidige EBL is niet meer dan een zekering kast met een oplader erin. Zoek het schema maar ervan op. Enige wat bijzonder is, is het deel wat de waterhoeveelheden afhandelt en met dat wat spanningen en stromen toont. Dit is de grijze draad met al die dunne draadjes erin, naar het paneel boven de deur? gaat.

Hier op het forum kan je e.e.a. nalezen hoe ik destijds dit aangepakt heb:

accubak verbouwing
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8445251

Reorganiseren van het 12V boordnet
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8448128

Om ongeveer een idee te geven hoe mijn systeem er nu uit ziet, zonder de generator (die heb ik laten 'vallen'). Zekeringen zijn ook wat aangepast.
Afbeelding

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie