Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door Rob66 »

Bedankt voor het delen van uw ervaringen.
Dan nog een correctie om misverstanden te voorkomen:
De kop in de schotel heet LNB(F) en niet transponder.
Een transponder is een ontvanger/zender gemonteerd in een satelliet die verblijft op een punt ongeveer 37.000 km van de aarde verwijderd.
Er kunnen wel meer dan 60 transponders gemonteerd zitten in een satelliet.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door rzwiebel »

Hoofdnoorman schreef:
wo 19 jun 2019, 22:43
En dan is er in het noorden ook nog iets dat de aarde in de weg zit voor sommige satellieten op bepaalde uren van de dag. Ik weet er het fijne niet meer van. Is een hele tijd geleden dat ik daar via de schotel gekeken heb.
Satellieten gaan niet onder zoals de zon! Een satelliet hangt in een geostationaire baan en als die op moment x zichtbaar is, is die altijd zichtbaar. Als je heel erg noordelijk gaat, zo ongeveer ter hoogte van Rudolphseiland (900 km noordelijker dan de Noordkaap) dan zijn de Astra satellieten niet meer zichtbaar, dan hangen ze voor jou schijnbaar onder de horizon.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door komtwelgoed »

Ja, zelfs het noordelijkste stukje van Spitsbergen ligt nog niet achter de horizon van de Astra 23,5.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik praat hier duidelijk over iets, waar ik dus het fijne niet meer van weet maar.......

Wel dat er dus, in sommige periodes, op sommige tijden, een enkele (aantal?) satellieten/transponders niet te ontvangen zijn/waren in Noorwegen! Ik weet ook niet of dit nu nog steeds van toepassing is of wat ook maar de aanleiding is/was geweest.

In het Noors werd, destijds, gesproken over "Jordskyggen", wat kortweg "Aardschaduw" betekent.

Ik hoop dat ik het nu even duidelijk heb geschreven want ik sta hier geen sprookjes te vertellen!

EDIT: Teken even in bij Aftenposten en lees het gehele verhaal. Ik heb persoonlijk zelf meegemaakt dat ik dus geen beeld had.
Zoals je ziet is het al een tijdje geleden.

Het kwam er op neer dat enkele dagen in de lente en de herfst gedurende een korte periode geen ontvangst mogelijk is. Als ik het goed begrijp, betreft het de Sirius satelliet die op 4,8° Oost staat/stond.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door Peter LMC »

Ja ik kan me wel een beetje vinden in dat verhaal. Rudy
De satellieten hangen op een vaste baan rond de aarde.
De aarde veranderd ieder jaar van kanteling.
Hierdoor heb je ook de seizoenen (Lente zomer etc.)
Als de aarde bij zijn uiterste winterstand komt op het Noorderlijk halfgrond .
Dan is de afstand en de hoek naar de satelliet wel anders als op midden zomer.
Zou zomaar kunnen dat je buiten bereik valt.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door komtwelgoed »

Dat kan helemaal niet. Geostationaire satellieten worden voortdurend bijgestuurd om precies boven de evenaar te blijven hangen. Daarom zit er in een geostationaire communicatiesatelliet een hele grote brandstoftank om de kleine stuurraketten van brandstof te voorzien. Dat is ook de reden dat de geplande levensduur van die satellieten ongeveer 15 jaar is want dan is de brandstof op.
Er is een site die alle satellieten die er in de ruimte zweven voortdurend volgen om o.a. te bepalen wanneer er weer een beetje bijgestuurd moet worden. Dat is n2yo.com.
Hier wordt de Astra 1KR gevolgd: https://www.n2yo.com/?s=29055
Als de satellieten niet heel precies op hun plaats boven de evenaar zouden blijven hangen, dan zou bij een flinke grote schotel het signaal weg vallen omdat de ontvangsthoek van een flinke grote schotel erg klein is.
Bijlagen
satellite in orbit Astra 1KR.png
satellite in orbit Astra 1KR.png (268.45 KiB) 1192 keer bekeken
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door rzwiebel »

Daarom heet het ook geostationair: de positie ten opzichte van de aarde verandert niet. Ook al zou de aarde op zijn kop gaan staan, dan nog blijft de positie van de satelliet ten opzichte van de aarde hetzelfde.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door zwerf-busje »

Verhaal van Hoofdnoorman gaat over de energievoorziening van een sateliet.
Als gevolg van het gebrek aan zon( hangt in de aardschaduw) zijn de batterijen leeg geraakt.
Satelliet werkt dan niet meer tot hij weer zon ziet.
Stond een paar jaar geleden ergens in een topic.
Weet niet of het nog relevant is...
Groet Ruud
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door seth_space »

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat door de vrij extreme kanteling van schotels naar beneden in noord scandinavie er een situatie ontstaat waarbj een bergrug achter de horizon door de kanteling van de aarde een periode lang wel n de baan van het signaal komt. Maar dat is slechts speculatie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door komtwelgoed »

Sorry hoor mensen maar wat wordt er nu toch een onzin verkondigd.
Het zou dus over een probleem gaan wat alleen op treedt in het noorden van Scandinavië terwijl de satellieten allemaal op ongeveer 36.000km hoogte boven de evenaar hangen. Hoezo zouden ze specifiek in het noorden van Scandinavië last hebben dat ze een tijdje geen zonlicht ontvangen?
Dat gebeurt bij alle satellieten aan de Clarkebelt. Daarom beschikken deze satellieten over een flinke partij accu's die de stroomvoorziening over nemen als de zonnepanelen in de schaduw van de aarde zitten.
De satellieten vliegen met een snelheid van 11068 km/uur om t.o.v. de aarde stil te hangen. De aarde heeft een diameter van 12 756 km. De satelliet kan zich dus maximaal 1:09uur in de schaduw van de aarde bevinden maar dat is alleen maar als de zon loodrecht boven de evenaar staat.
Gedurende 22 dagen komen geostationaire satellieten in de schaduw van de aarde. Dit noemen we de equinox en dit vindt plaats in het voorjaar op 21 maart en in de herfst op 23 september.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door Peter LMC »

Zeer informatief Komtwelgoed. :thumbup:
Er is me weer veel duidelijk geworden.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door komtwelgoed »

Beste seth space

In Hammersfest waar de elevatie van de Astra1 10,7 graden is, moeten de schotels flink voorover staan. Ga maar na, de meeste schotels hebben een offset van 26 graden. Staat de satelliet dan op een elevatie van 10,7 graden, dan moet de schotel 26-10,7=15,3° voorover staan. Bekijk de foto van schotels in het Noordpoolgebied.
Maar zelfs met een elevatie van 10,7° heb je niet snel last van een bergachtig landschap. In die weidse omgeving heb je pas last van obstakels als ze meer dan 19 meter hoog zijn op een afstand van 100 meter en wat is daar 100 meter?
Bijlagen
satellietschotel in Noordpoolgebied.jpg
satellietschotel in Noordpoolgebied.jpg (99.66 KiB) 1133 keer bekeken
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door komtwelgoed »

Hier nog even een uitleg met afbeelding wanneer een geostationaire satelliet even in de schaduw van de aarde draait en dus moet overschakelen van zonnepanelen naar accu's.
Bijlagen
Geostationaire satellieten in het duister.png
Geostationaire satellieten in het duister.png (218.19 KiB) 1131 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Satelliet ontvangstprobleem in noord-Zweden



Bericht door seth_space »

Op de noordpool zal een sneeuwhoop van 19 meter hoog niet ongewoon zijn. Stuifsneeuw zal zelfs aanzienlijk hogere banken vormen. De noordpool als gebied bestaat uit een reeks van door ijs aan elkaar verbonden eilanden. Zie ook: https://www.experiencetravel.nl/werelddeel/noordpool/

Maar ook in schandinavie zijn nogal wat hoge bergen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scandinavisch_Hoogland

Maar zoals gezegd, het was maar een theorietje.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie