Accu te diep ontladen?
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Accu te diep ontladen?
Noem het een "slow motion" lader.
Waar een zwaardere lader met miss wel 30A start, kan deze niet verder dan 7,2A, en daarna met nog minder.
De zwaardere lader laadt dan nog altijd een tijd met een hogere stroom.
Waar een zwaardere lader met miss wel 30A start, kan deze niet verder dan 7,2A, en daarna met nog minder.
De zwaardere lader laadt dan nog altijd een tijd met een hogere stroom.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
- Willem 310
- Berichten: 237
- Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59
Re: Accu te diep ontladen?
Citaat Amperewinkel
Wat zijn de gevolgen voor een accu als de acculader / laadstroom te weinig capaciteit heeft?
Er wordt vaak gedacht dat elke lader een accu vol kan krijgen als de laadtijd maar lang genoeg is. Maar helaas zal de accu schade ondervinden van een te kleine laadstroom. Dit wordt veroorzaakt door de stratificatie van het zuur. Dit houdt in dat door de zwaartekracht het vrij-komende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu zal blijven. Indien de laadstroom groot genoeg is, zal een redelijke gassing in de accu ontstaan. Dit “gassen” zorgt voor een goede zuurmenging in de accu. Aan het einde van de lading heeft bij een goede zuurmenging het zuur onderin de accu ongeveer het zelfde gewicht als bovenin de accu. Dit zal de levensduur van de accu aanmerkelijk vergroten. Daarom is het zaak om een zogenaamde IU lader te gebruiken met daarbij een laadstroom van minimaal 8% van de Cn (nominale capaciteit) van de accu.
Wat zijn de gevolgen voor een accu als de acculader / laadstroom te weinig capaciteit heeft?
Er wordt vaak gedacht dat elke lader een accu vol kan krijgen als de laadtijd maar lang genoeg is. Maar helaas zal de accu schade ondervinden van een te kleine laadstroom. Dit wordt veroorzaakt door de stratificatie van het zuur. Dit houdt in dat door de zwaartekracht het vrij-komende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu zal blijven. Indien de laadstroom groot genoeg is, zal een redelijke gassing in de accu ontstaan. Dit “gassen” zorgt voor een goede zuurmenging in de accu. Aan het einde van de lading heeft bij een goede zuurmenging het zuur onderin de accu ongeveer het zelfde gewicht als bovenin de accu. Dit zal de levensduur van de accu aanmerkelijk vergroten. Daarom is het zaak om een zogenaamde IU lader te gebruiken met daarbij een laadstroom van minimaal 8% van de Cn (nominale capaciteit) van de accu.
Re: Accu te diep ontladen?
Dus voor een 140Ah accu moet de acculader minimuum hoeveel Ampere geven voor goede lading?
Re: Accu te diep ontladen?
zoals hier al HEEEEEEL vaak (dus gewoon goed de antwoorden lezen!!!) genoemd tussen de 10%en 25% en dan vind ik 20% een mooie waarde voor een 140 Ah accu, en 20% van 140= 28 ampere, dat word dus een lader van 25 of een van 30ampere.
en voor het laden tijdens het rijden ,heb je al naar de dikte van de draden gekeken?
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Accu te diep ontladen?
Een buiging voor Jos en zijn engelen geduld.
Het hoe, wat en waarom is al meerdere malen uitgelegd. In de 4de reactie (1ste bericht van Kampo) staat n.b. o.a. al waarom de lader te klein is en waarom dat nadelig is voor de accu.
Jos....pak er 1 extra
Het hoe, wat en waarom is al meerdere malen uitgelegd. In de 4de reactie (1ste bericht van Kampo) staat n.b. o.a. al waarom de lader te klein is en waarom dat nadelig is voor de accu.
Jos....pak er 1 extra
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Accu te diep ontladen?
heb ik al op
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Accu te diep ontladen?
Tja,
Helaas ben ik het met veel hierboven geschreven niet geheel eens.
Zeker veel van de adviezen gelden bij bepaalde types accu’s en bij bepaald gebruik.
Ontlaad je de accu regelmatig veel en laad je alleen met een acculader op, dan is het advies van een 20% zeker een goed advies.
Laad je echter meestal met de dynamo en/of een zonnepaneel, ontlaad je nooit veel, dan volstaat een kleine lader als onderhoudslader net zo goed. Dan kan het eens voorkomen, dat de accu niet geheel vol komt. Wel dan zal het de dag erop heus wel lukken.
En zo is het laadgedrag van een natte accu met een hoge interne weerstand weer anders dan een cylindrische agm met een lage interne weerstand.
Het beste advies is, om een goede accumonitor aan te schaffen zoals een BMV van Victron. Daarmee kun je je verbruiksgedrag goed volgen en het laadgedrag daar op afstemmen. Je leert het systeem op basis van jouw gedrag kennen en weet wanneer je moet ingrijpen.
Helaas ben ik het met veel hierboven geschreven niet geheel eens.
Zeker veel van de adviezen gelden bij bepaalde types accu’s en bij bepaald gebruik.
Ontlaad je de accu regelmatig veel en laad je alleen met een acculader op, dan is het advies van een 20% zeker een goed advies.
Laad je echter meestal met de dynamo en/of een zonnepaneel, ontlaad je nooit veel, dan volstaat een kleine lader als onderhoudslader net zo goed. Dan kan het eens voorkomen, dat de accu niet geheel vol komt. Wel dan zal het de dag erop heus wel lukken.
En zo is het laadgedrag van een natte accu met een hoge interne weerstand weer anders dan een cylindrische agm met een lage interne weerstand.
Het beste advies is, om een goede accumonitor aan te schaffen zoals een BMV van Victron. Daarmee kun je je verbruiksgedrag goed volgen en het laadgedrag daar op afstemmen. Je leert het systeem op basis van jouw gedrag kennen en weet wanneer je moet ingrijpen.
Re: Accu te diep ontladen?
Advies of niet,duidelijk is (weer) dat TS en met hem velen,veel te hoge verbruikers op een 140ah accu heeft,dus moet hij zijn gedrag aanpassen,of zorg dragen,dat hij voldoende stroom heeft ,mss een aanhanger met accu’s en panelen gekheid natuurlijk maar mss is de boodschap wel duidelijk nu?
Hans
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu te diep ontladen?
Een accu lader die met maximaal 28A kan laden bij een constante spanning, doet dat alleen maar als de interne weerstand van de accu dat toe staat.
Die stroom is maximaal (28A) als de accu leeg is. Naarmate die voller raakt, daalt de stroom.
Tenzij je natuurlijk een lader gebruikt die kan laden met een constante stroom ipv van een constante spanning.
Voor een LFD is dat niet zeker niet aan te raden.
Niet het meest optimale maar om nu te stellen dat het slecht is een willekeurige accu een keertje voller te laden met een te kleine lader, gaat mij veel te ver.
Of zijn accu te diep ontladen is geweest is nog steeds niet aangetoond.
Om te bepalen wat de staat van zijn accu nu is, kan hooguit worden onderzocht door de rest capaciteit eens meten of laten meten.
Die stroom is maximaal (28A) als de accu leeg is. Naarmate die voller raakt, daalt de stroom.
Tenzij je natuurlijk een lader gebruikt die kan laden met een constante stroom ipv van een constante spanning.
Voor een LFD is dat niet zeker niet aan te raden.
Niet het meest optimale maar om nu te stellen dat het slecht is een willekeurige accu een keertje voller te laden met een te kleine lader, gaat mij veel te ver.
Of zijn accu te diep ontladen is geweest is nog steeds niet aangetoond.
Om te bepalen wat de staat van zijn accu nu is, kan hooguit worden onderzocht door de rest capaciteit eens meten of laten meten.
Paul.
Re: Accu te diep ontladen?
Zelfs dan vergroot je alleen maar de laadtijd. Een traditionele accu zal nooit meer energie opnemen dan wat hijzelf opneemt als gevolg van het spanningsverschil tussen de laadspanning en de accuspanning zelf.travelscout schreef: ↑vr 07 jun 2019, 7:56Een accu lader die met maximaal 28A kan laden bij een constante spanning, doet dat alleen maar als de interne weerstand van de accu dat toe staat.
Die stroom is maximaal (28A) als de accu leeg is. Naarmate die voller raakt, daalt de stroom.
Tenzij je natuurlijk een lader gebruikt die kan laden met een constante stroom ipv van een constante spanning.
Voor een LFD is dat niet zeker niet aan te raden.
Uiteraard i.c.m. de draadweerstand en inwendige weerstand van de accu.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu te diep ontladen?
Vergeet ik nog te melden dat ik het maar vreemd vind om een accumonitor (125) aan te schaffen die bijna net zo duur is als de accu (165).
Staat volstrekt niet in verhouding tot de waarde van de accu.
Maar ok, een leuke gadget.
Bovendien kun je voor 25 chinese euros, ook al een heel eind monitoren en beveiligen tegen o.a. diepontlading.
Staat volstrekt niet in verhouding tot de waarde van de accu.
Maar ok, een leuke gadget.
Bovendien kun je voor 25 chinese euros, ook al een heel eind monitoren en beveiligen tegen o.a. diepontlading.
Paul.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Accu te diep ontladen?
Wat is trouwens het nut van een meetapparaat waarvan de eigenaar niet weet hoe hij de meetgegevens moet interpreteren? Geen enkel!travelscout schreef: ↑vr 07 jun 2019, 13:25Vergeet ik nog te melden dat ik het maar vreemd vind om een accumonitor (125) aan te schaffen die bijna net zo duur is als de accu (165).
Staat volstrekt niet in verhouding tot de waarde van de accu.
Maar ok, een leuke gadget.
Anderzijds wat je niet kent, kun je nog altijd leren
Maar dan moet je niet alleen willen kopen, maar ook willen leren te gebruiken.
Al bij al is het niet zo heel moeilijk, rest je de vraag of je een Victron of een chinees wil betalen.
Weet je ... Dertig jaar geleden had je zulke kastjes met drie ledjes op.... Rood oranje en groen
En ook toen hadden batterijen een mooi lang leven of een slecht kort leven.
Met of zonder dat kastje...
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi