Accu te diep ontladen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

Ik heb een VARTA LFD140 Professional 12V 140Ah Accu die nu nog geen jaar oud is in mijn camper als hh accu.
Deze word geladen bij het rijden door Victron Cyrix scheidingsrelai.
Deze zomer gans Frankrijk rond gereden en geen problemen mee gehad met de accu.
Na de zomer rijd ik dagelijks met de bestelwagen naar het werk, wat maar 15 min rijden is...de huishoud accu laad dus dagelijks kort op zonder dat er gebruik word van gemaakt.
Nu merkte ik als ik bijv de koelbox wouw aanleggen deze automatisch uitschakelt omdat de spanning te laag is.
Met de juiste lader een nachtje opgeladen, maar de koelbox blijft afslaan.
Ik denk dat ik de accu te diep heb ontladen en deze nu stuk is.
Klopt mijn redenering, en wat kan ik best doen om dit in de toekomst te vermijden als ik nieuwe accu aanschaf, of is er nog iets aan te doen?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door dieseltje+ »

Dan eerst de accu meten.
Hoeveel volt geeft de accu op het moment dat de koelbox afslaat?
Gaat het hier toevallig om een campingaz koelbox?
Die van ons deed namelijk het zelfde, zit een stekker aan die de Volts meet, is het te laag slaat hij uit.
Accu geeft 13.1 volt en nog gaf de stekker aan dat het te weinig was en dus ging de koelbox uit. Het is eigenlijk een vorm van beveiliging dat je de accu niet TE VER leeg trekt. Voor het geval je niet rijdt enof dus laadt.
Doet de koelbox het wel als je rijdt en er dus iets van 14Volt aanwezig is?!

Heb zelf de stekker eraf gehaald.
Stekker heeft ook een slechte verbinding en geeft veel weerstand. Dan heb je al gauw te weinig volts.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

Heb het met andere toestellen ook zoals mijn diesel kachel die ook foutmelding geeft dat hij geen genoeg stroom meer krijgt...
Ik denk dat mijn hh accu te diep ontladen is.
Nu vraag ik mij af als ik die korte ritten maak naar mijn werk, hoeveel keer ik best hem aan de G7200 12V & 24V 7.2A UltraSafe Battery Charger and Maintainer aansluit om de diepte ontlading tegen te gaan en mijn hh accu dus een langer leven geef.
Als ik naar mijn werk rijd staat er niets aan op mijn hh accu buiten dan 2 led lampjes van mijn usb en sig 12v.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door dieseltje+ »

Eens meten hoeveel V de accu in rust geeft.
Contacten controleren, ergens een slechte verbinding?! Accuklem kapot/gescheurd?!
Volts meten op de accupolen en aan het einde van de kabels vlak voor de apparatuur.
Miss veel weerstand/te dunne kabels.
Meten kost weinig.
Accu's zijn duur :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door kampo »

Ik herinner me ook dat je met je uitrusting werkelijk op alles wou sparen.
Dat kan nu het gevolg daarvan zijn.
Een accu die je gaat mishandelen gaat snel stuk, soms al na 3 maand.
1 jaar gebruik is en blijft weinig. Dan moet je ons eigenlijk kunnen vertellen waarom die al "op" is.
Wat heb je er mee uitgestoken ? Op welke punten heb je de accu zitten mishandelen ?

Ik lees dat je een "relatief kleine" 140Ah Varta gebruikt. Een type dat niet bestemd is voor zwaar gebruik.
Zonder accu monitor, dat is natuurlijk moeilijk, dan weet je niet wat je aan het doen bent.
Een accu monitor is altijd het eerste wat ik zou kopen.
Ook nog met een te kleine accu lader van 7A waar je eigenlijk 14A tot 28A (10 tot 20%) nodig hebt …
Als je de accu na gebruik niet meteen en voldoende gaat laden krijg je bovendien sulfateren.
Hoe zit het eigenlijk met je energiebalans, ben je wel even veel aan het laden als aan het ontladen?
Vergeet niet dat je 25% meer moet laden als wat je er uit haalt.

Verwarmen en koelboxen mag zeker maar niet te lang op zo een accu.
Het is aan te bevelen om zo een accu te gebruiken in een bereik tussen 100% en 70% SOC.
Dat is je beperken om nooit meer als 40Ah eruit te halen. Dan gaan ze lang mee.

Maar hierboven werd het al geschreven, kijk eerst eens naar de aansluitingen en zo.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door henk en lila »

Met welke auto/dynamo (bouwjaar en merk) moet die dan rijdend geladen worden via die Cyrix?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door travelscout »

Zolang je een accu van een jaar oud niet te diep ontladen of overladen hebt, mag die eigenlijk niet kapot gaan.
Dus: wat voor beveiligingen heb je in gebruik om dit te voorkomen en op welke waarden heb je die op ingesteld?
Heb je die koelkast al eerder gebruikt en wat voor type is het?
Heb je de restcapaciteit van die LFD al eens onderzocht of laten onderzoeken?
Paul.
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

Ik rijd met een Ford Transit 2011.
Koelkast is een dometic cf40 (dus echt besparen noem ik dat niet echt zoals hierboven vermeld).
Is recent aangekocht, vroeger had ik een DOMETIC COOLFUN CK 40D HYBRID en die verbruikte wel stukken meer dan die ik nu heb.
Verwarming is een Planar 2d 12volt, maar heeft nog amper aangelegen omdat deze nieuw is.
Begrijp niet zoal hierboven weeral gemeld dat mijn lader onvoldoende is? Ik heb van leverancier en van anderen mij laten informeren dat dit
toestel prima is tot 230Ah...dit staat trouwens vermeld op officiele site van Noco.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door Willem 310 »

Om stratificatie van de accu (en dus een korte levensduur) te voorkomen moet er geladen worden met een laadstroom van 10 tot 20 % van de accucapaciteit, deze laadstroom en iets hogere spanning is nodig om het zuur weer goed te mengen.
Dit geld voor een natte accu
Als de accu VOL is een lagere laadstroom voldoende als onderhoudslading.

https://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=doc&id=4740
Laatst gewijzigd door Willem 310 op wo 05 jun 2019, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door kampo »

snicker schreef:
di 04 jun 2019, 20:44
Klopt mijn redenering, en wat kan ik best doen om dit in de toekomst te vermijden als ik nieuwe accu aanschaf, of is er nog iets aan te doen?
Een accu monitor installeren
Er 3 keer per dag naar kijken en de verbruikers uitzetten als je ladingstoestand rond de 70% SOC komt.
Een voorbeeld:


Afbeelding

snicker schreef:
wo 05 jun 2019, 20:05
Begrijp niet zoal hierboven weeral gemeld dat mijn lader onvoldoende is? Ik heb van leverancier en van anderen mij laten informeren dat dit
toestel prima is tot 230Ah...dit staat trouwens vermeld op officiele site van Noco.
Algemeen advies is 10 tot 20% van de accucapaciteit en eventueel wat meer als geweten is dat tegelijk met het acculaden stroomverbruikers aan zullen staan.

Als Noco aangeeft 230Ah als maximum dan zullen ze wel bedoelen dat dit geschikt is voor een onderhoudslading van een volle accu die in de winterberging staat. Een andere benaming daarvoor is druppellader. Dat is niet hetzelfde als een acculader voor dagelijks campergebruik.
Laatst gewijzigd door kampo op wo 05 jun 2019, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door jansloos »

Het laden van een accu, duurt erg lang!
Zeker met een te kleine lader, zoals al eerder opgemerkt.

Laden via de auto voor steeds 15 min?
Is geen laden.
Als je kunt, laat 'm gerust 48 uur staan
Het liefst met de laadstroom zichtbaar gemeten.
Laden start vrij hoog afhankelijk wat de lader kan leveren. en hoe leeg de accu is.
Daarna volgt een lange tijd met een gemiddelde stroom.
Om als laatste uren met een kleine stroom (minder fan 10A),naar onder de 1 A te gaan.
Dan pas kun je spreken van VOL.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

We gaan een roadtrip doen van 3 weken.
1x peer week aan de paal om hh accu op te laden.
Veel km rijden, dat wel.
Dan gaat mijn hoofdverbruiker nl mijn dometic cf40 mijn hh accu volledig leegtrekken en kapot maken?
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door jansloos »

Wat is het voor KK?

Een compressor, of absorbtie.

In het laatste geval kan deze beter op gas.
Zoals je opgeeft hoeveel Km per keer rijd je?
Om 'm een beetje vol te krijgen, moet je zeker 300 Km rijden.
Aan de paal duurt 't zeker 12 uur beter is 24.

Kun je de accu niet beter thuis opladen, tijdens je werk?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
snicker
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 21:54

Re: Accu te diep ontladen?



Bericht door snicker »

Is een compressor met een zeer laag verbruik.
Schiet soms uren niet aan..
Stroomverbruik: 0,68A/h bij 20°C en 0,83A/u bij 32°C
Plaats reactie