Inbouwen omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Inbouwen omvormer



Bericht door Zonneke »

Simpele vragen verdienen simpele antwoorden . Daarom dus de eenvoudige vraag : Hoe sluit je een omvormer aan waar een ingebouwde schakeling reeds inzit ? Model van omvormer gewist want men week teveel af van de vraag . :-B
Laatst gewijzigd door Zonneke op za 01 jun 2019, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Geert Huizing »

Als het alleen voor het laden van de ebike accu's is zou ik eerst eens kijken wat het opgenomen vermogen van de laders is.
Een 1500W omvormer lijkt me wat veel dan.
Onze Bosch laders trekken 190W per stuk, heb ik thuis gemeten.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Kroppie »

bij niet aan de paal en met een omvormer haal je de 230 volt uiteindelijk uit de hh accu, hoe groot is die?.

bij het begin beginnen, niet aan het end.

gemiddelde e-bike accu is 36 volt 13Ah is dus zeg maar 468Wh, maal 2 fietsaccu,s is dan incl laadrendement van de fietsaccu meer dan 1000Wh wat uit de hhaccu moet komen, dat is incl omvormerrendement al meer dan 95Ah
als je de hhaccu een redelijke levensduur gunt dan gebruik je maar de helft van de capaciteit, dan heb je dus een hh accu nodig van zeg maar 200Ah, en die weegt ook nog eens niet niks, daarover nagedacht??

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Zonneke »

De grootte van en hetgeen eruit gehaald moet worden zijn we ons grotendeels bewust van.
Hebben momenteel twee accu's van 90 AH , het laden van de ebike's zal voornamelijk zijn voor die van de echtgenote.
Heeft een plooifiets en die accu is "maar" 290 Wh .
Wordt niet echt leeggereden , is voornamelijk bedoeld om bij elke rit weer met een vers gevulde te starten .
De andere E-bike heeft een grotere accu en die zal eerder sporadisch bijgeladen worden via omzetting 12 V.
Laden zal ook enkel gebeuren goed wetende wat wel en niet kan op dat moment.
Grootte van de omvormer ben ik me ook bewust van , koop liever dadelijk ineens wat groter .
Graag wel reacties op de praktische kant dus op het aansluiten van .
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door timmermc »

Een omvormer met dit vermogen en een netspanning omschakelaar erin voor die prijs? Enige terughoudenheid vanuit mijn zijde hiervoor.
Een 2-tal reviews, waarvan eentje pro is over de gratis vervanging van het toestel?
Bezoek van hun website toont ook maar bitter weinig...
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door jansloos »

Geen bemoeienis met de hoeveelheid accu?

Wel op aansluiten.
Goed dan:

Ik zou de 230 volten niet zomaar op elkaar aansluiten. Zet er een omschakelaar tussen.

En bestel ook de afstandbediening mee. Handig.

Edit:
Download ook de gebruiksaanwijzing!!

Daarin wordt voor 1500Watt een accu van 250Ah aanbevolen.
Krijgt Jos toch gelijk?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Becosemsaida »

Zoals al werd gezegd de beste rekensom is voor iedere 1000W die je van de omvormer haalt is 100A uit de accu (alles mee gerekend). Dus als je 1000W in een uur verbruikt is je 260A (neem aan een gewone accu) LEEG.... Dat een paar keertjes doen in een week en over een paar maandjes word dat een nieuwe accu kopen.

Je kan het een beetje helpen om een goed zonnepaneel (panelen) te instaleren en je verbuik goed te checken. Gebruik het meeste overdag als je genoeg zon hebt en het minste in de avond wanneer er geen zon is. 300W op zonnepaneel is rond de 15A(PWM) en 18-20A (MPPT) in de volle zon is dat per uur.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Zonneke »

Op Amazon krijgt dat merk niet de slechtste beoordeling en het wordet op meerdere plaatsen aangeboden voor een duurdere prijs.
De afstandsbediening wil ik sowieso meebestellen .
Zoals gezegd : het verbruik is mijn persoonlijke zaak en daar zijn we zelf verantwoordelijk voor, Het is niet omdat de gebruiksaanwijzing zegt dat we zoveel AH nodig hebben dat die vlieger ook voor ons zo zou opgaan.
Wanneer ik bvb smorgens zie dat mijn accu's nog zo goed als vol zijn kan ik via deze omvormer effe twee taskes koffie zetten via deze omvormer .

Verder wil ik zo als eerder gezegd meteen een juiste grootte van omvormer toekomstgericht kopen . Wanneer deze accu's het beste gehad hebben en de prijs aanvaardbaar komt er sowieso een lithium-accu.
Dus gelieve niet blind te staren op de specificaties , wel op de technische kant van de zaak : Kan je een omvormer met ingebouwde omschakeling integreren op de bestaande stopcontacten . Op het eerste zicht lijkt mij dat voor een conflict te zorgen daar eens de accu op de uitgang van de omvormer 230V zet deze langs de andere kant naar de omschakelaar loopt .
Of wat zien we fout ? :mrgreen:
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door jansloos »

Zoals het in de gebruikershandleiding staat, is de eurostekeringang voor aan de paal en sluit u de chucosteker op het 230V boordsysteem aan.

Het apparaat schakelt zelf om.
U kunt een voorkeur instellen, of de accu's gebruikt, of de paal spanning.
Overigens geldt hiervoor al de opmerkingen niet laten schakelen onder belasting.

Geluk met de accu's.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Zonneke »

Als belasting gelijkstaat aan "verbraucher" dan zegt de handleiding toch iets anders.
Deze hadden we overigens reeds gisteren grondig doorgenomen.
Voor een volgens sommige kwalitatieve minder merk is het toch een uitgebreide handleiding , dit terzijde . :wink:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb de Ective TSI 202 gekocht bij een Nederlandse Omvormer leverancier uit Barendrecht.
Hij deed het gelijk niet goed. Kon zelfs de Dolce Gusto niet trekken.
Helaas was hij net iets langer onderweg naar mij dan het termijn van 14 dagen. Verder deed hij het wel maar nu hij kapot is, laat de leverancier het gewoon afweten en wacht tot ik gerechtelijke stappen onderneem. En het is echt een hele grote leverancier voor omvormers. Naar mijn, totaal betaalde, 540 euro zal ik wel kunnen fluiten.

Wijs geworden heb ik mijn koffiemachine met mijn huishoudaccu's in de auto gepakt en naar een leverancier gereden die een ander merk (NDS) van 2000 watt in voorraad had. Dat werkte dus wel. Ik ben nu gedekt door een gewone Nederlandse importeur.

Ik ga niet beweren dat de Ective slecht is. Maar ik heb het idee dat dit een massa omvormer is. Je komt ze op heel veel webshop's tegen. Voor de retailers is het waarschijnlijk net zo moeilijk om verhaal te verhalen bij de Chinese leverancier en zal garantie krijgen een heel moeilijk punt worden. Dit denk ik omdat, in mijn geval, de verkoper erg moeilijk doet en zich van zijn verantwoordelijkheid onttrekt.

Over de afstandbediening het volgende. Tijdens het gebruik gaat hij als een idioot knipperen en alle ledjes gaan aan en uit. Net een kerstboom. Na een week was de eerste LED reeds defect.
https://www.youtube.com/watch?v=5wDIcMV ... e=youtu.be
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Kroppie »

zo zie je maar met enkel aansluiten ben je er niet, er komt meer om de hoek heen, begin met goede spullen, en die uitgebreide handleiding is voor TS blijkbaar toch niet uitgebreid genoeg, en als de rest niet goed werkt heb je aan een handleiding als is ie nog zo uitgebreid helemaal niets.
doet uw voordeel met de de informatie hier verkregen.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door Zonneke »

Hoofdnoorman schreef:
za 01 jun 2019, 1:14
Ik heb de Ective TSI 202 gekocht bij een Nederlandse Omvormer leverancier uit Barendrecht.
Hij deed het gelijk niet goed. Kon zelfs de Dolce Gusto niet trekken.
Bedankt om uw ervaring te delen over deze omvormers , ga daar zeker rekening mee houden . :wink:
De begrijpende lezer had ook wel kunnen opmerken dat de vraag die ik eerst gesteld had in feite los staat van dit merk.
Er zullen toch nog wel omvormers zijn met ingebouwde omschakelaars.
Nu goed , heb zelf ook nog wat verder gekeken en zag een schakeling van een losse omvormer .
Zal er maar vanuit gaan dan dat dergelijk systeem dus ingebouwd is en het perfect mogelijk is om beide uitgangen gewoon te verbinden met het boordnet. De uitgang van de omvormer is in feite de uitgang van de omschakeling en zal dus altijd langs daar geschieden ook wanneer je deze "los" gebruikt. Aangezien walstroom en boordnet in 1 zekeringkast zit is dit een klusje van niks . Zal er voor de zekerheid nog een extra automaat tussen zetten. Toch bedankt voor de feedback . :mrgreen:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Inbouwen omvormer



Bericht door de Jonckheer »

Een omschakelautomaat betekent alleen meer rommel er in wat stuk kan gaan. Is het nou echt zo moeilijk om dat zelf met een paar stekkers te regelen? Ik doe niet anders als we een keer aan de paal staan.
Een omvormer is een apparaat waarvan we weten dat ze stuk kunnen gaan en zelfs in de fik kunnen vliegen. Om dat soort gedoe voor te zijn heb ik gekozen voor Victron. Voor de rest ben ik niet merkbewust en probeer het zo goedkoop mogelijk binnen redelijke grenzen maar op een omvormer wil ik niet besparen en is alleen de beste goed genoeg.
Plaats reactie