TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door RobertMertens »

Wij zijn overgestapt van een alkoofcamper met daarop een sat.schotel enz. naar een buscamper zonder enige tv voorziening.
Daarom zijn wij li/re gaan zoeken en informeren hoe wij toch een tv uitzending in de camper kunnen volgen, zowel in als buiten Holland.
Wij zijn zeer matige kijkers die wel graag het nieuws volgen en een bewust programma indien noodzakelijk. Per dag + 1 uur gebruik.
Thuis hebben wij een Alles in 1 pakket van KPN met oa ITV. Deze ITV geeft de mogelijkheid om alle in het pakket opgenomen zenders zichtbaar
te maken op de laptop/telefoon/tablet etc. mits er een wifi-verbinding is.

Nu wil het geval dat wij ook een telefoon hebben met een mobielabonnement van oa 10GB/maand. Deze telefoon kan als mobiele hotspot functioneren.
Wij kunnen zo dus op de laptop via de mobiele hotspot alle programma's van KPN ontvangen.
Ook is het mogelijk om te "casten" naar een normale TV dmv een dongel.
Het scherm van de laptop is 17 inch. en voor ons groot genoeg om naar te kijken.
Resultaat:
Geen dure schotel, ontvanger, en TV. Geschatte kosten € 3000,--. of meer.(eenmalig)
Geen CD abonnement. Afhankelijk van welk pakket kosten € 20 tot 40/maand.
Telefoonabonnement hadden we toch al, maar we overwegen een upgrade naar 20 GB/maand. Kosten bij Tele2 €21/maand. Wij vermoeden dat we aan die 20 GB/maand ruim voldoende data op voorraad hebben.
Om eventueel te "casten" en dongel van + € 35,--.
In Nederland hebben wij via het 4g netwerk een perfecte ontvangst.
In het buitenland moeten we het domweg uitproberen en nog geen ervaring.
Alles bij elkaar besparen wij behoorlijk wat geld en kunnen we voor € 21/maand per dag tenminste 1 uur kijken.
Gaarne positief commentaar.
Robert.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31976
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door Bob Diesel »

In het buitenland levert bmw Tele2 nog ateeds slechts een 3G verbinding

Dus zoek iig een provider welke een 4G levert
Anders gaat het slecht

Onze ervaring met tv op laptop via 4G
Is met een onbeperkt data prepaid in Portugal
En dat werkte daar 99,9 %

Via de ziggo of cd app

Anderen mogen hun NL en andere land ervaringen delen :wink:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door appellover »

Indien je echt maar 1 uur per dag tv kijkt is dat een oplossing.
In Nederland heb je meestal goede verbinding met 4G .
Nederland heeft beste 4 G ter wereld.
Maar daarbuiten zul je regelmatig “ geen service “ krijgen dus geen tv die avond.
Als je op de laptop kijkt heb je ook geen chromcast oid nodig.
Als je alleen tv nodig hebt voor 3 weken vakantie prima oplossing.

Het is voor ieder verschillend ,ga je in de winter ook op stap dan is het vroeg donker en is tv heel prettig maar er zijn ook mensen die hele avond klaverjassen of lezen,dus ieder zijn meug.
Wij kijken veel tv ,tour de france ,roland garros,wimbledon,dan staat tv ook overdag aan en dan is via internet geen optie of je moet bundel hebben van 500GB.
In PT ,Algarve, werkt prepaid onbeperkt prima ,maar is alleen mogelijk in PT ,andere landen hebben dat (nog ) niet zo ver mij bekend.

Ps. Ik was voor ongeveer de helft ( 1500€) klaar hoor met 85 schotel,decoder,en tv 22 inch.


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door Metor »

Robert, dat is zeker mogelijk.
Wij hebben een auto Oyster schotel op de camper en tevens ook thuis een KPN itv abonnement.
Als we onder de bomen staan (soms eigen keuze vanwege het mooie plekje) kunnen we op de laptop of ipad toch tv kijken via een telefoon op tethering met kpn netwerk abonnement.
Reken op een verbruik van ca 1GB per uur tv kijken.
Verder kan het zijn dat in sommige binnenlanden (bv in frankrijk op platteland verder van dorpen af) geen dekking is of slechts 3G wat kan haperen.
In dat geval is de schotel met satelliet ontvanger weer een uitkomst.
Maar als we nu zouden moeten kiezen; geen schotel op het dak, liever meer zonnepanelen.
Denk ook dat de dekking in Europa met de tijd steeds beter zal gaan.
En mocht je in een geval geen tv ontvangst hebben, so be it; no tv addiction.
Soms is tv fijn maar vaak nog fijner als die af staat.
Laatst gewijzigd door Metor op zo 26 mei 2019, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door Aloys »

Hoeveel data verslindt dat TV-kijken eigenlijk (per uur)? Ah, Metor geeft het antwoord al, is me net voor.

Wij kijken geen TV, geen YouTube op reis en filmpjes op een website kappen we meteen af.
We hebben maar net genoeg aan onze 15GB per maand... :wtf:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben dezelfde opstelling (KPN iTV, WiFi versterker van enginius, lichtgewicht laptop, iPhone hotspot met xGB), en daarnaast nog een USB-ontvanger voor de Free-to-air zenders op de laptop. Voor ons ook voldoende.
ezteis
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 20:50
Locatie: heerenveen

Re: TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door ezteis »

Wij kijken ook tv via de Ziggo app.
Streamkwaliteit kun je zelf instellen in
hoog middel en laag. En automatisch.
Scheelt behoorlijk in GB.s en laag of middel is meestal voldoende.

Vr gr Sietze
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: TV schotel en CD nog echt nodig?



Bericht door Aloys »

Zadowolony schreef:
zo 26 mei 2019, 16:57
Wij hebben dezelfde opstelling (KPN iTV, WiFi versterker van enginius, lichtgewicht laptop, iPhone hotspot met xGB), en daarnaast nog een USB-ontvanger voor de Free-to-air zenders op de laptop. Voor ons ook voldoende.
Ja, met xGB zou ik ook ruim voldoende hebben! :lol3:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door Zadowolony »

xGb: naar behoefte op te waarderen.
Maar we kijken weinig tv. Zit wel veel op de iPad / internet. KPN verlaagt alleen de snelheid maar je houdt verbinding binnen je bundel en dat is genoeg voor mail en zoeken op internet.
Ook veel leesboeken op de iPad.
Daarnaast kan je films ook op een externe schijf meenemen zodat je geen gb opmaakt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door hathi »

Er word hier gesproken over €21,- per maand extra daar heb je een Abo voor van CD incl voetbal voor ! , een Led Tv met (evt ingebouwde ontvanger) maar ook losse HD TV €300,- allernieuwste HD ontvanger incl CDmodem €165,- en een schotel op het dak €700,- die nooit opgewaardeerd hoeft ,dus dat zoiets €3000,- zou kosten begrijp ik even niet?
Hans
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door appellover »

Hij bedoelt automaat ,maar dan kom je nog lang niet aan 3000€



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door Cee Pee »

Toen we deze camper kochten zat er een automatische schotel op deze gelijk eraf gehaald en verkocht en er een handbediende schotel voor teruggeplaatst.
Nog geen dag spijt van gehad als ik hoor wat voor gedoe, upgrades en storingen je met die automaten hebt.
Altijd binnen een paar minuten beeld.👍👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door Camperic »

Cee Pee schreef:
zo 26 mei 2019, 19:54
Toen we deze camper kochten zat er een automatische schotel op deze gelijk eraf gehaald en verkocht
Ik ook. OK niet gelijk, maar nadat bleek dat we er geen gebruik van maakten en de schotel ons letterlijk en figuurlijk in de weg zat.
Voor de enkele keer dat we tv kijken, met name F1, gebruik ik de data van mijn KPN-abonnement (30GB/maand voor €20/maand). Dat lukte vrijwel overal prima (Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk), maar een paar weken geleden ervaren dat het signaal nota bene in Duitsland (Eifel) om meerdere locaties dramatisch slecht was en tv kijken daarmee onmogelijk :roll:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

Re: TV-schotel en Canal Digitaal nog echt nodig?



Bericht door RobertMertens »

Bedankt voor de reacties.
Waarom € 3000,--? Even googlen toont voor een goede automatische Schotel (bv alden) een prijs die tussen de €1500,-- en 2000,-- ligt.
Tel daarbij op een Tv en een decoder + installatie/werkloon/etc. kom je toch aardig in de buurt van het genoemde bedrag, vandaar de stelling.
Ja, ik weet dat het goedkoper kan, maar als ik naar de gemiddelde campereigenaar kijk, dan wil die toch vaak het allerbeste om risico's te voorkomen.
Dat 4g een vereiste is, is duidelijk. De tip om de ontvangst op een laag niveau te zetten werkt zeker GB-besparend. Voor mij een goede tip.
Ik heb nu 20 GB voor € 21,--. Kan nog uitbreiden naar onbeperkt GB voor € 3.--/maand meer. Zit ik op €24,--/maand.
Vergeet niet dat wij al een mobielabonnement hadden (heeft een ieder) van €18,--, dus de meerkosten, in ons geval dus € 3,-- of 6,--/maand beduidend
minder zijn dan alleen al de CD abonnementskosten. Heb ik de aanschaf/afschrijving van die schotel etc. niet meegerekend.
Mogelijk voor anderen om deze tip in de beoordeling mee te nemen.
Robert.
Plaats reactie