Kan niet kiezen: zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

sorry is nergens voor nodig , hou wel van een dolletje, ben ook geboren en getogen amsterdammer (als echte amsterdammer heb ik de wallen onder mijn ogen :-B ) en ik ben van 1948, en ook in 2002 gestopt met bij een baas werken, en dat bevalt prima, genoeg tijd voor de eigen ideeen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door appellover »

Maar even terug naar Texis,mijn idee is zoveel mogelijk watt op het dak,zo duur is het niet meer en het geeft fijn gevoel als je veel vrij staat,en één van de weinige dingen die gratis zijn ,zonlicht.
Goede regelaar en dan gratis stroom,zelfs geen btw.
Water,gas,diesel moeten we kopen.




Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Ben het voorgaande wel eens. Maar met enige nuancering overcapaciteit prima maar we schieten niet met een kanon op een mug toch dus als je alleen maar panelen op dak leg en geen accu capaciteit hebt om het op te slaan is het in mijn ogen hoe weinig het ook kost weggegooid geld.

Ik ben van 56 en moet nog 5 jaar voor ik de pensioenleeftijd heb bereikt en werk dan 52 jaar. Heb medelijden met me :-B :o

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

doen we :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Becosemsaida »

Ben ik nu de enige die de zonnepanelen niet alleen maar voor het opladen vind??? Natuurlijk is het om de accu's bij te laden maar om dat als de enige reden te hebben...... Ik kijk meer naar mijn verbruik in de camper en/of die panelen dat kunnen leveren (of meer), ik had liever nog meer panelen op mijn camper zitten maar ik heb geen plaats. Maar ja als de expresso, tv(s) en ander speelgoed gaat meerekenen vind ik het toch belangrijk om meer te kunnen hebben als alleen maar een accutje opladen.

Tegenwoordig (en helemaal in campers) is alles electronisch dus ook op 12V moet je toch daar rekening mee houden. Ik sta toch 99,9% vrij en "paalstroom" heb ik niet en tot deze dag nog nooit zonder stroom te hebben gezeten (of zonder koffie :silent: :silent: :silent: ).

Beco

P.S: 2X 150W zonnepaneel in serie, MPPT regelaar en een 240A deep cycle accu..... Omvormer van 3000W, zuivere sinus......
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

Ik zou eerder kiezen voor meerdere kleine dan 1 grote. Gaat er een stuk heb je de anderen
nog.

Verder kun je ze in serie zetten om een hogere spanning te hebben voor de MPPT

Bij vier kun je nog kiezen voor in serie en parallel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door appellover »

Ook hier weer “ elk voordeel hep zn nadeel” bij 1 groot paneel maar 1 kabelset ,minder stekkers,minder “ slecht kontakt”.
Kabels op dak verbinden met 1 doorvoer of 3 doorvoeren en kabels binnen verbinden.



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

onderweg gebruik ik de panelen om de hh accu op te laden (230Ah), en om de elektrische boiler te verwarmen (omgebouwd 10 liter keukenboilertje) thuis sluit ik de panelen (825Wp) aan op een netgekoppelde omvormer en leveren ze terug aan het net.(camper staat altijd buiten )
zo heb ik er het hele jaar plezier van .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door appellover »

Aad,ik heb 32 jaar in loondienst gewerkt ( loonslaaf ) en premie betaald en wil daar dan ook 32 jaar van genieten ,zit nu op 17 jaar kan dus nog tijdje genieten.
Mijn vader heeft er 11 maanden van kunnen genieten en toen ging bij mij de knop om.
Bij dat pensioenfonds steken er nu nog een dikke sigaar van op.


Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8952
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door kampo »

Wat is een referentie voor het aantal solar panelen ?
In ieder geval niet wat men 10 jaar geleden op een camper deed.
In de afgelopen 10 jaar is het stroomverbruik op een gemiddelde camper serieus gestegen.
Waar men vroeger tevreden was met 100Wp zal je vandaag iets van 300Wp tegenkomen.
Grootverbruikers gaan voor >500Wp. Dat is nodig als je veel 230V toestellen gaat gebruiken.
Het maximum dat ik op een camperdak tegen kwam was 1400Wp
Dat is enkel mogelijk met vroegtijdige, doorgedreven dakplanning en op een kleiner voertuig gaat dat natuurlijk niet.

Vandaag zijn de MPPT regelaars beter, de panelen kleiner en goedkoper.
De prijs per Wp is ongeveer gehalveerd of zelfs een derde.
Jammer genoeg is de plaatsing nu duurder als de materialen.

Voor de rest heeft iedereen gelijk :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

en die plaatsing is heel goed en heel goedkoop zelf te doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Alles valt of staat met wanneer je je camper gebruikt, ook in de winter? Dat is n.l. het beroerdste scenario. Ga daar eens van uit.
Als zeer ervaren wintercamperaar in Zuid Europa mijn ervaringen:

-met compressorkoelkast, TV, de nodige oplaadapparatuur, dieselkachel etc, vreet je redelijk wat vermogen weg.
-solar kost bijna niks meer, vergeleken met de aanschaf van welke camper dan ook.
-advies: monteer maximaal panelen op je dak, ik heb 12 x JA solar er op liggen, niks mis mee qua kwaliteit, de eerste liggen er al 7 jaar op.
-ga je op wintersport, zoals op de foto van Aloys, dan heb je bij slecht weer nooit genoeg aan panelen (al heb je de duurste zoals op mijn huis,
leveren dan ook zeer weinig) en moet je aan de 220 Volt of aan de Honda (aggregaat) of iets dergelijks.
-bespaar niet op een goede MPPT regelaar (mijn voorkeur VICTRON blue solar of smart solar).
-ben je een beetje handig, (met hulp van YouTube), dan kun je alles zelf monteren. Voor de wintermaanden is opklapbaar dan voor mij persoonlijk
een must i.v.m. de laagstaande zon.

Ga je alleen in de zomer op pad, kan je meestal toe met minder, maar wil je "meestal" voor zijn, dan voor het maximale gaan.


Succes met je beslissing.

Charles
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door Texis »

@ Aloys; 3x119euro=357euro.
En dan zie ik net een mooi strak Panasonic 159x105,3 cm 330wp paneel staan voor 229 euro (ex transport) en dan denk ik een merkpaneel, met 1kabel naar binnen....keuze`s....
@AadenAnneke ;Ik kan beter het bewolkte weer inventariseren want dat is het grootste variabele/probleem.
@ Appellover ;dat is juist en heb ik goed begrepen maar ik wil ook overwinteren..........en eh eh K3 was een meidengroep :-)
@Jos ;ik heb al veel van u en op het forum gelezen dus weet ik dat je geen commercieel belang hebt.Ge had wel rijk kunnen worden van de bijdrages aan dit forum :-) Het was een geintje....De wallen onder mn ogen...hahaha.
@Becosemsaida;Ik begrijp u.
@Mickel Moen;Is ook een zienswijze ,alleen heb ik gelezen dat je bij serieschakeling ook erg veel last kan hebben van schaduwplekken..En dat zie ik wel vaak schaduw op een deel van het dak. En ik hoop met 3stuks of 1 grote klaar te zijn......Goed over nagedacht Geert.
@Charles Franconi ;In de eerste zin zegt u het al,zo denk ik er ook over.En ik heb over uw rijdende hybride elektriciteit centrale ookal het een en ander gelezen.Prachtig.
Hardstikke bedankt voor al uw reakties en ook voor alle bijdrage`s die u aan dit forum levert!
Zelfs na 22jaar kampeerauto ervaring heb ik hier nog ontzettend veel geleerd en ideen opgedaan ! SUPER vind ik het. Met vr gr benny.
PS.Later zal ik melden wat ik gedaan heb,ik kan niet zo snel beslissen.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Kan niet kiezen: zonnepanelen



Bericht door vmax »

Texis schreef:
zo 19 mei 2019, 19:16
@ Aloys; 3x119euro=357euro.
En dan zie ik net een mooi strak Panasonic 159x105,3 cm 330wp paneel staan voor 229 euro (ex transport) en dan denk ik een merkpaneel, met 1kabel naar binnen....keuze`s....
al neem je 10 panelen dezelfde kabel gaat naar binnen :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Plaats reactie