Interpretatie Smart MPPT 75/15

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 12484
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Hoofdnoorman » wo 22 mei 2019, 12:05

Wat er nu vergeten word en ik al herhaaldelijk heb gezegd is dat er soms een andere aanpassing nodig is.

Ik ben begonnen met twee panelen. Dat was een hele investering destijds en zeker omdat ik het allemaal kocht bij een grote camperonderdelendealer in het zuiden des land's. Na een paar maandjes ga je toch een beetje zelf kijken en komt er achter dat de regelaar niet optimaal is. En zo ga je verder. Daarna krijg je een ander leefpatroon en hebt meer power nodig. Dus een paar paneeltjes er bij.
Zo ga je maar door met aanvullen en een echte nette situatie wordt het nooit meer, maar je kunt er wel het beste van maken.
Zo heb ik destijds mijn schotel keurig in het midden van de camper gezet. Hierdoor is er wel een probleem ontstaan om extra panelen fatsoenlijk op het dak te plaatsen.

Moest ik, met de kennis van nu, alles overdoen dan gaat het heel anders. Even een tijdje zitten denken over een aantal LFP accu's. Ook daar zat ik de voordelen en nadelen te overwegen tussen 3 kleinere of misschien 1 grote. Het geeft een gewichtsbesparing van 100 kg t.o.v. mijn huidige accu's. Aangezien deze accu's pas geleden door een specialist getest zijn en zich nog boven de nieuwspecificaties bevinden, heb ik dit nog even uitgesteld.

Heel veel dingen die ik doe, hebben helemaal niet zoveel te maken met het daadwerkelijk uitsparen/besparen, maar meer voor de sport en de kennis die je daar van op doet.
Nu, ruim 6 jaar geleden introduceerde ik een fietsacculader via 12 Volt. Ik kreeg een half forum over mij heen over het nut en/of noodzaak. Nu, begint men er aan te wennen. En het zijn juist de mensen die in de winter buitengaats zijn en de voordelen ervaren.

Zo, en nu houd ik er voorlopig mee op. Ik vind verdere discussie zinloos en geeft dit topic weer een kans om zich te richten op de vraag waar het voor opgestart is. :wave:

Mijn excuses Campereric, dat het zo uit de hand gelopen is. :hug:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door 309T16 » wo 22 mei 2019, 12:40

albertrietjens schreef:
wo 22 mei 2019, 10:16

Sorry Peter, maar toch haal je twee dingen door elkaar. Hier wordt steeds gesproken over de drempelspanning van het zonnepaneel en niet van de accuspanning. De load uitgang wordt geschakeld uitgaande van de accuspanning. Uitschakelen wanneer deze te laag is en inschakelen wanneer deze weer deze weer hoog genoeg is ( ook hier een hysterese van enkele 10-tallen mV)). De zonnepaneelspanning heeft hier geen invloed op. Wat wel kan zijn is dat de hysterese voor de load-uitgang te klein is waardoor er in geval van een diep ontladen en zwaar belaste accu de accu gelijk weer door de knieën gaat bij het bekrachtigen van de load-uitgang.
Correct :thumbup:

Uiteraard gaan we uit van een goed functionerend HH-accusysteem bij de discussie over drempelspanning van de solarregelaar :wink:
Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 220V Inventum compressor KK.

Gebruikersavatar
Peter A7
Berichten: 295
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Peter A7 » wo 22 mei 2019, 13:04

albertrietjens schreef:

Sorry Peter, maar toch haal je twee dingen door elkaar. Hier wordt steeds gesproken over de drempelspanning van het zonnepaneel en niet van de accuspanning. De load uitgang wordt geschakeld uitgaande van de accuspanning. Uitschakelen wanneer deze te laag is en inschakelen wanneer deze weer deze weer hoog genoeg is ( ook hier een hysterese van enkele 10-tallen mV)). De zonnepaneelspanning heeft hier geen invloed op. Wat wel kan zijn is dat de hysterese voor de load-uitgang te klein is waardoor er in geval van een diep ontladen en zwaar belaste accu de accu gelijk weer door de knieën gaat bij het bekrachtigen van de load-uitgang.
Albert, het is precies dat laatste waar ik op doelde.
Misschien kan ik het allemaal niet zo goed uitleggen (ik doe m'n best hoor :D) maar die regelaars worden nu eenmaal niet alleen in de camper markt verkocht.
De software die er van fabriekswege inzit moet toch een beetje universeel zijn en met alle mogelijke toepassingen om kunnen.
En dan kan 309T16 nog wel roepen dat we er maar allemaal vanuit moeten gaan dat die huishoud accu flink in orde is, de fabrikant van de regelaar kan zich zo'n aannames niet permitteren. Die moet een product afleveren dat in de meest uiteenlopende gevallen zo bevredigend mogelijk werkt.
En volgens mij slaagt Victron daar met z'n MPPT regelaars best goed in.
Beste groeten,

Peter :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door 309T16 » wo 22 mei 2019, 13:12

Peter wat jij doet, is hetzelfde als bij het ontwerp van een versnellingsbak de tandwielverhoudingen definiëren en je daar bij laten beïnvloeden door eventueel gebrek aan vers. bak olie.

Is gewoon niet relevant bij deze discussie,

Maar ieder zijn mening hoor.
Tabbert FFB 570 - Peugeot J5 2.5TD: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 220V Inventum compressor KK.

Gebruikersavatar
Peter A7
Berichten: 295
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Peter A7 » wo 22 mei 2019, 15:36

Ik maak zelf graag analogieën om dingen uit te leggen, maar deze is niet helemaal goed, sorry.

Doch laten we het hierbij houden, dit heeft niet langer een toegevoegde waarde in de discussie.
Beste groeten,

Peter :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1283
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » di 28 mei 2019, 13:38

Camperic schreef:
di 14 mei 2019, 22:17
Als ik er aan denk zal ik de volgende keer dat we met de camper op reis gaan de absorptiewaarde op 14,50 zetten en in de gaten houden wat het effect daarvan is.
Gisteren bij bezoek aan de stalling meteen maar de absorptiewaarde op 14,50 ingesteld toen ik daar aan dacht.
Dit zijn nu de instellingen:

IMG_6161.PNG
IMG_6161.PNG (91.17 KiB) 260 keer bekeken
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1283
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » di 28 mei 2019, 13:45

Nog even terug naar mijn eerste bericht.
Camperic schreef:
ma 13 mei 2019, 21:30
Hoe moet ik de gegevens op de bijgaande foto interpreteren? :oops:

IMG_6019.PNG
IMG_6019.PNG (111.49 KiB) 255 keer bekeken
myway schreef:
ma 13 mei 2019, 22:29
In ieder geval is duidelijk dat er op de load uitgang niets is aangesloten, gezien het verbruik.
Zeven dagen geleden is het maximum wattage van het paneel 118 watt geweest en de hoogste spanning van het paneel 19.31 volt.
Volgens de Victron manual:
The daily log shows:

Yield: The energy converted for that day.
P max: The maximum power recorded during the day.
V max: The highest voltage from the PV array during the day.
Wat zeggen die waarden mij als leek over wat de zonnepanelen hebben gedaan? :oops:
Wat betekent dus dat het maximum wattage van het paneel 118 watt geweest en de hoogste spanning van het paneel 19.31 volt?
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3737
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Mickel Moen » do 30 mei 2019, 8:59

Gisteren de dongle binnengekregen en geinstalleerd. Ik heb de Victron 75/15 al weer een aantal jaren, maar o.a. Door dit draadje de dongle toch maar aangeschaft. Al was het maar, dat ik als het zo eens uikomt de lader op AGM spiral cel kan zetten voor de Optima’s.

Nu las ik de discussie tussen Rudy en Kampo, aangaande de opstartspanning.

Bij het uitlezen valt mij bij de functie Trend op, dat de spanning van het paneel gigantisch fluctueert. Iets wat ik niet verwacht had.

In dat licht bekeken en de lage aanvangsstroom, maakt die opstartspanning naar mijn idee nauwlijks verschil.

Even wat screenshots.

De eerste vanochtend om 5 uur, lader uit. De andere rond 8 uur, lader was reeds opgestart, en daarna om 8.30 uur met een zwaar bewolkte hemel. Steeds met de spanning aangegeven. De laatste met de laadstroom.

Systeem met 2 panelen van 60Wp in serie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 2706
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contact:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door gsm » do 30 mei 2019, 11:23

Zo was het net bij mij
IMG_5005.PNG
IMG_5005.PNG (68.64 KiB) 188 keer bekeken
IMG_5006.PNG
IMG_5006.PNG (73.5 KiB) 188 keer bekeken
Ik heb één paneel van 265Wp op het dak liggen met een 220Ah tractie accu en het is bewolkt met miezelregen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 353
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Metor » do 30 mei 2019, 14:37

Vooral de metingen van Mickel zijn erg interessant.
Wat je ziet is dat de regelaar een instabiel gedrag vertoont; continue weer opstarten en afslaan (8h in de morgen).
Begrijp dat dit 2 panelen van 60W in serie geschakeld zijn, met een Voc van ca. 33V.
Hierbij wordt de drempelspanning van +5V boven de accuspanning snel gehaald, maar zodra de regelaar opstart is het vermogen te weinig en slaat snel weer af.
Om 8.30h in de morgen is het vermogen net toereikend (~2W) om de regelaar meestal opgestart te laten, waarbij wel de paneelspanning ontzettend fluctueert. Dit betekent dat de regelaar de Vmppt niet kan vinden en de regelaar weinig efficient is, dit is een zwakheid in het algoritme van de regelaar bij lage vermogens en hoge paneelspanning (door het in serie plaatsen).
Op zich hoeft dit geen groot probleem te zijn als die bij meer licht (of hoger vermogen panelen) wel stabiel is (zie metingen van gsm). Maar perfect is dit regelgedrag zeker niet.
Ben zeer benieuwd zijn wat de metingen 's-morgens opleveren als de 2x60W panelen van Mickel parallel geschakeld zouden zijn.

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3737
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Mickel Moen » do 30 mei 2019, 20:27

Ik ben het niet eens met jouw eerste opmerking. Ik heb namelijk niets gemerkt van continu opstarten en afslaan.

De eerste foto van 5 uur laat zien, dat de lader uit is. Om 8 uur is de lader reeds aangegaan. Er is echter dermate weinig zon, dat de app regelmatig een opbrengst van 0 watt laat zien.

Dat is m.i. toch wat anders. Maar ik ga het verder volgen. Paralel schakelen kan ik eenvoudig doen, dus dat doe ik denk ik nog wel eens. Nu weer op de camping. :-B
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 27520
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Kroppie » do 30 mei 2019, 21:22

is nul opbrengst niet hetzelfde als afslaan, en bij levering van b.v. 0,05 amp, dan is ie m.i. weer opgestart.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, en geeft nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3737
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Mickel Moen » do 30 mei 2019, 22:07

En toch is het anders denk ik.

Op dit moment is de status uit. Natuurlijk 0 Watt opbrengst. De status kan echter ook Bulklading zijn bij 0 Watt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3737
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Mickel Moen » vr 31 mei 2019, 7:44

Even een screenshot van vanochtend. De opbrengst is laag, maar dit komt ook,omdat er nog een acculader in floatmodus actief is en dus ook stroom levert. We staan nu op de camping aan de paal. Dus het zijn vooral een aantal lichte verbruikers die hier continu afnemen.

Mooi kun je zien wat een dipje doet.

Bijzonder vind ik, dat de de opbrengst een tegengesteld beeld aan de spanning laat zien. Een dal in de spanning is een top in de opbrengst. Ik kan hier even geen verklaring voor bedenken.

Verder links nog mooi de percentuele verdeling van de laadcyclus van gisteren.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Plaats reactie