Interpretatie Smart MPPT 75/15

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Atoz »

henk en lila schreef:
vr 21 jun 2019, 21:37
Dus als je hier een vraag stelt dan had je het speeltje beter niet moeten kopen? Lekker bezig heren. Geniet van de zon.

Groet, Henk
Maar je mag mensen toch er ook op wijzen dat je dit soort metingen moet leren begrijpen.
Voor vele forumleden kun je het meetresultaat ook in het chinees op een mooi display zetten.
Maar laat ons de komende dagen vooral van de zon genieten
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Mickel Moen »

En het leren begrijpen, daar is toch dit draadje voor?

Voor de een is er eerst de kennis en dan het apparaat.

Voor de ander eerst het apparaat en dan de kennis.

Volgorde is alleen anders.

Maar iedereen blij :-B
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Zonneke »

Men zou ook kunnen uitleggen wat er zoal allemaal af te lezen valt en hoe dergelijke info te interpreteren .
:-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

dat word er hier toch heel zeker meer dan genoeg gedaan, en men mag ook zelf eens goed de gebruiksaanwijzingen en andere info eens goed lezen, en proberen te begrijpen, als men steeds maar gaat vragen en het verder maar van een ander af laat hangen, leer je ook niet veel, en blijf je afhankelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Atoz »

Zonneke schreef:
za 22 jun 2019, 7:23
Men zou ook kunnen uitleggen wat er zoal allemaal af te lezen valt en hoe dergelijke info te interpreteren .
:-B
Total off topic maar dat noemen ze een les, geven ze in een school en daar verwachten ze dat je een degelijke voorkennis hebt alvorens je je mag inschrijven.

Dit gaat niet over slimme en domme leerlingen, maar over het nut van een toch wel dure aankoop als je het display niet kan begrijpen.

Sommige forumleden zijn zo geweldig slim in een bepaald vakgebied dat ik niet eens zou proberen om de helft van hun kennis te vergaren.

Edit na nog enkele opmerkingen op dit schrijven gelezen te hebben:
Doe allemaal je zin, koop desnoods alles wat je in de winkel ziet liggen.
Zelf koop ik hem niet.
Soms vraag ik me zelfs af waarom we nog iets schrijven.....
Laatst gewijzigd door Atoz op za 22 jun 2019, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Zonneke »

Ook off-topic : Kennis en slimheid/IQ zijn niet hetzelfde . :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

zoals weer blijkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Mickel Moen »

Atoz schreef:
za 22 jun 2019, 11:19

Dit gaat niet over slimme en domme leerlingen, maar over het nut van een toch wel dure aankoop als je het display niet kan begrijpen.
Ik heb heel wat aankopen gedaan die ik pas begreep, toen ik er een tijdje mee gewerkt had.

En functies die ik zelden of nooit gebruik, begrijp ik vaak ook niet.

Al zou het apparaat iemand leren wat het verschil tussen Volt en Ampère is, en diegene ervaart dat als nuttig, is dat toch mooi?

Laten we ophouden iemand te betuttelen over zijn of haar aankoop.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Camperic »

Dan zal ik als TS ook maar reageren :D

Ik wilde een Victron MPPT-regelaar. Met een smart-versie kun je eenvoudig de firmware updaten, waarvoor regelmatig updates worden aangeboden en bovendien wilde ik meer inzicht in de werking en opbrengst van de zonnepanelen (lagen er op toen ik de camper kocht, geen idee hoeveel Wp). Heb ik hiermee mijn keuze voldoende verantwoord hier? :wink:

Als je vervolgens (meer) interesse hebt in wat er wordt weergegeven, maar je op dat gebied onvoldoende kennis hebt en graag bij wil leren dan lijkt dit forum me juist een plek om de vragen te stellen. Mochten de vragen je storen loop dan gerust door naar het volgende topic zonder te reageren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door jansloos »

Tenslotte kopen we voor school, universiteit ook eerst boeken, voordat we 't snappen.
En of je het nou vooraf leert uit eenboek, of achteraf op het apparaat.?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

je kan niet van elk ding weten hoe het werkt, (doe ik ook niet) maar als je de allereerste beginselen en basis begrippen leert en weet dan kom je heel ver, en heel belangrijk steeds verder.
en mijn schrijven viel niemand aan , het was een constatering, er word veel gekocht om het hebben en omdat het goedkoop is.

en sommigen vragen gelukkig nog hoe het zit, zullen er zat zijn die er niets van weten en ook niets mee doe, omdat ze er niets van weten, maar ook niets vragen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door kampo »

Wat mij in het geval van die Smart MPPT toestellen met Bluetooth opvalt is dat ik nog niemand ben tegen gekomen ben die er achteraf spijt van heeft om de uitlezing op zijn smartphone te kunnen doen. Het is geen argument maar zo slecht of onzinnig kan het dan toch niet zijn…
Je moet technisch geen genie zijn om de waardes te begrijpen. Natuurlijk zal je altijd gebruikers tegenkomen die wat meer of wat minder interesse hebben in bepaalde details.
Vergelijk het met een watertank. De ene kijkt meermaals per dag naar de vulstand De ander kijkt enkel naar het display als er plots geen water meer uit de kraan komt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door 309T16 »

Vandaag een nieuwe situatie met de MPPT 75/15.
Stond onder de volle zon continu wisselend in Bulk/Absorptie met paneelspanning 33V, laadstroom 0.0A en accuspanning 12.5V

Ik vermoedde meteen dat de extreme warmte i.c.m. de gesloten kastdeur de boosdoeners waren. Inderdaad na een half uurtje de kast open gehad te hebben, begon er weer een laadstroom te lopen. Zal de thermische beveiliging van de MPPT dus wel geweest zijn.
Zal nog eens beter snuffelen of ik iets in de app kan vinden hierover.
Misschien nog wat meer gaten in de kast maken.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Vertrokken2 »

309T16 schreef:
di 23 jul 2019, 21:34
Vandaag een nieuwe situatie met de MPPT 75/15.
Stond onder de volle zon continu wisselend in Bulk/Absorptie met paneelspanning 33V, laadstroom 0.0A en accuspanning 12.5V

Ik vermoedde meteen dat de extreme warmte i.c.m. de gesloten kastdeur de boosdoeners waren. Inderdaad na een half uurtje de kast open gehad te hebben, begon er weer een laadstroom te lopen. Zal de thermische beveiliging van de MPPT dus wel geweest zijn.
Zal nog eens beter snuffelen of ik iets in de app kan vinden hierover.
Misschien nog wat meer gaten in de kast maken.

Je kunt er een temperatuursensor bijkopen. Die plak je op de accu en de rest gaat met bluetooth. Kun je precies zien wat de invloed is van de accutemperatuur en hij schakelt ook af als die te hoog wordt.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie