Interpretatie Smart MPPT 75/15

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Hoofdnoorman »

Goedemorgen Peter,

Ik wil er eerst even duidelijk op nadrukken dat ik niet zeg dat het niet gepast is. Ik probeer uit te drukken dat het in mijn optiek gewoon niet klopt.

Ik ben, en blijf van mening dat er in de opstartfase een hoeveelheid stroom niet verwerkt wordt. Dat is natuurlijk geen ramp. In de winterperiode echter is wel iedere Watt, die je binnen kunt halen belangrijk.
Hoe mijn Epsolar dit doet, weet ik nog niet. Maar die begint met laden bij 2 volt boven de klemspanning.
Mijn oudere IVT echter laadde al vanaf het ochtendgloren, weliswaar met een kleine stroom, de batterij al.

Ik heb een E-log besteld voor mijn Epsolar. Die is binnengekomen maar ligt nog thuis bij een ander forumlid. Dit zal ik deze week wel ontvangen en dan inbouwen.
Terecht gezegd kan ik zeker wat zeggen als ik een vergelijkbare opname kan doen met mijn panelen als afgelopen winter in Spanje. Dat zal dan nog wel even duren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

en als je elke (milli)watt wilt benutten die door de zon geproduceerd kan worden neem dan een gewoon huispaneel , die hebben een meestal dubbel zo hoge paneelspanning, en zijn per Wp nog eens veel goedkoper ook, dubbel voordeel, enige nadeel, hebben meestal een wat groter formaat, moet maar net passen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door myway »

Peter A7 schreef:Waar jullie het over hebben is wat de hysteresis genoemd wordt.
Door de inschakeldrempel voldoende hoog te zetten voorkomt Victron dat je een situatie waarbij de load uitgang een knipperlicht wordt.
Die wordt dan pas actief wanneer het paneel voldoende vermogen (!) kan leveren zodat de spanning onder belasting boven het uitschakelpunt blijft.
Dat de MPPT opstart en xxx milliseconden erna weer moet stoppen omdat de belaste paneelspanning in elkaar stort wegens te weinig licht, daar heb je niks aan.
Dit is echt een onzin verhaalAfbeelding
De load uitgang heeft niets met de paneelspanning te maken.
Wordt ook wat lastig als je de verlichting in de avond wil gebruiken.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door myway »

Dit was de situatie vanmorgen, de paneelspanning was blijkbaar een keer 5 volt hoger geweest dan de accu spanning. Afbeelding

Er wordt flink geladen zo te zienAfbeeldingAfbeelding
Wat zal het uitmaken?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door 309T16 »

Inderdaad, zoals Myway al aangeeft, staat een hysteresis meet- en regellus (onmisbaar in welk regelsysteem dan ook) helemaal los van de load-uitgang.
Er is immers nog een tweede energiebron in dit systeem. De HH-accu!!
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

myway schreef:
di 21 mei 2019, 11:35
Peter A7 schreef:Waar jullie het over hebben is wat de hysteresis genoemd wordt.
Door de inschakeldrempel voldoende hoog te zetten voorkomt Victron dat je een situatie waarbij de load uitgang een knipperlicht wordt.
Die wordt dan pas actief wanneer het paneel voldoende vermogen (!) kan leveren zodat de spanning onder belasting boven het uitschakelpunt blijft.
Dat de MPPT opstart en xxx milliseconden erna weer moet stoppen omdat de belaste paneelspanning in elkaar stort wegens te weinig licht, daar heb je niks aan.
Dit is echt een onzin verhaalAfbeelding
De load uitgang heeft niets met de paneelspanning te maken.
Wordt ook wat lastig als je de verlichting in de avond wil gebruiken.
Die load uitgang schakelt toch af wanneer de accu onder een bepaalde drempel komt, toch?
En als de zon dan 's ochtends de accu begint te laden, dan kan je effectief dit soort van toestanden krijgen.

Je mag me gerust uitlachen hoor, dat deert me niet, maar denk effe wat dieper na aub voor je zulke commentaren geeft.
Er zijn best nog wel andere toepassingen voor deze producten dan in campers waar men vol zenuwen elke dag op de metertjes zit te kijken.
Victron probeert een product te maken dat ook in andere applicaties goed werkt, dus lach niet te hard met dingen die je niet kent.
Beste groeten,

Peter :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

309T16 schreef:
di 21 mei 2019, 13:07
Inderdaad, zoals Myway al aangeeft, staat een hysteresis meet- en regellus (onmisbaar in welk regelsysteem dan ook) helemaal los van de load-uitgang.
Er is immers nog een tweede energiebron in dit systeem. De HH-accu!!
Ook jij gaat er verkeerdelijk vanuit dat de HH accu het allemaal wel goed zal doen.
Da's eveneens fout gedacht natuurlijk. Er zijn namelijk off-grid systemen waar de accu's echt wel eens plat gaan en dan speelt dit wel een rol.
Maar als je denkt dat je de wijsheid hebt ... ga je gang hoor :lol:.
Beste groeten,

Peter :)
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

Hoofdnoorman schreef:
di 21 mei 2019, 10:23
Goedemorgen Peter,

Ik wil er eerst even duidelijk op nadrukken dat ik niet zeg dat het niet gepast is. Ik probeer uit te drukken dat het in mijn optiek gewoon niet klopt.

Ik ben, en blijf van mening dat er in de opstartfase een hoeveelheid stroom niet verwerkt wordt. Dat is natuurlijk geen ramp. In de winterperiode echter is wel iedere Watt, die je binnen kunt halen belangrijk.
Hoe mijn Epsolar dit doet, weet ik nog niet. Maar die begint met laden bij 2 volt boven de klemspanning.
Mijn oudere IVT echter laadde al vanaf het ochtendgloren, weliswaar met een kleine stroom, de batterij al.

Ik heb een E-log besteld voor mijn Epsolar. Die is binnengekomen maar ligt nog thuis bij een ander forumlid. Dit zal ik deze week wel ontvangen en dan inbouwen.
Terecht gezegd kan ik zeker wat zeggen als ik een vergelijkbare opname kan doen met mijn panelen als afgelopen winter in Spanje. Dat zal dan nog wel even duren.
Rudy, bedankt voor de serieuze reactie :clap:. Dit is een forum waardig.

Ik snap heus wel wat je bedoelt, en in principe heb je gelijk, er zou iets eerder opgestart kunnen worden met het MPPT proces. Maar wat maakt dat uit in opbrengst. Je denkt dan wel dat er geladen wordt, maar in de praktijk is dat zo weinig dat de opbrengst verwaarloosbaar klein is.
Wat is och arme pakweg 0,5 Ah ? Da's nauwelijks genoeg om een GSM half op te laden. Daarmee ga je het echt niet redden. De opbrengst in de neus en de staart van de curve is gewoon onbeduidend.
Je moet daar echt harde Wh (of Ah) cijfers op kleven om dat aanschouwelijk te maken.

Ik kijk alvast uit naar je logging :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, ik ben ook nieuwsgierig of, en hoeveel verschil er zou wezen.

Gezien mijn verbruik, maakt wel iedere Watt uit, maar het gaat mij ook om het weten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Metor »

Met respect voor alle meningen en feiten. In veel gevallen laat de Victron inderdaad weinig vermogen ongebruikt liggen (bij 36 cel panelen als het niet zinderend heet is).
Echter, in principe zegt de open klemspanning van een paneel niets over het vermogen wat het paneel op dat moment kan leveren. De open klemspanning is voornamelijk een functie van het aantal cellen in serie en de temperatuur. De hoeveelheid zonlicht heeft slechts een kleine invloed op de open klemspanning.
Daarom is een open klemspanning meting principieel onjuist om de opstart van de regelaar te besturen. Het wordt gedaan omdat het gemakkelijk is en in de meeste gevallen goed werkt. Daarom stelt Victron ook het gebruik van panelen met minimaal 36 cellen. Bij gebruik van huispanelen met 60 of 72 cellen zouden we helemaal geen discussie hebben over wat de Victron laat liggen, namelijk helemaal niets.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

Inderdaad, en dat heeft alles te maken met de inwendige weerstand van het paneel, in functie van de lichtinval. (ik schreef dat toch al eerder, niet ?)
Het is deze weerstand die bepaalt in hoeverre het paneel eigenlijk vermogen kan leveren en de spanning die boven een bepaalde drempelwaarde uitkomt geeft een indicatie dat er meer dan waarschijnlijk voldoende licht zal zijn om ook effectief vermogen te kunnen leveren.
Zoniet zit de regelaar een beetje te prutsen in de grijze zone waar het paneel niks opbrengt (voor Rudy is "niks" een heel klein beetje :thumbup:).
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door kampo »

@Hoofdnoorman
We waren al in 2016 over dit onderwerp aan het zeuren.
viewtopic.php?f=10&t=8457085&hilit=MPPT ... 8#p1565601
Toen ging het over o.a. het “hoge” standby verbruik van een MPPT. Nu ga je dat onnodig vroeg inschakelen verdedigen.
Bedenk dat een extreem lage opbrengst op een bepaald ogenblik wel eens minder zou kunnen zijn als je eigen MPPT verbruik…
Wat dat +5V inschakelen betreft zal je blijkbaar believers en non believers overhouden.
Ik heb proberen uitleggen waarom het ook voordelen heeft.

Zelf is het me veel gezeur over niets van stroom, concentratie op meer stroom is zinvoller.

Bij sommigen is het gewoon de drang om toch met de goedkoopste oplossingen te gaan werken. Daarna gaat men zijn eigen keuze verdedigen en ophemelen. Het werkt perfect ! De regelaar die in dit plaatje past zal worden aangekocht. Helemaal niet de beste , wel de goedkoopste. Met slechter rendement. Je kan voor een dubbeltje niet op de eerste rang zitten.

Slechte planning maakt dat solar panelen kwistig op het dak verspreid liggen, verre van optimaal gebruik van de beschikbare oppervlakte. De juiste paneelafmetingen zijn bepalend. Wat je merkt is dat de laagste prijs voor gaat op de juiste afmetingen. Dat hoort niet bij een systeem waar het gaat over maximale opbrengst.

En natuurlijk te lui om de fouten recht te zetten, het overnieuw en goed te doen…

Verkeerde panelen en combinaties die zijn niet optimaal. Verschillende panelen van andere afmetingen en opbrengsten, gewoon parallel of in serie.
Ja het werkt, er komt stroom uit maar met enorme rendementsverliezen.

Schaduw vanuit zijn eigen dak structuren, luiken en antennes zijn een zeer veel voorkomend probleem.

MPPT regelaars kunnen tot 30% meer opbrengst geven als PWM regelaars. Natuurlijk haal je het maximum er pas uit in strings met 72 tot 144 cellen….

Allemaal opgeteld ga je 10 tallen procenten opbrengst verliezen ten opzichte van het “normaal” doordachte. En maar blijven goedpraten….

Wat je ook tegenkomt is dat men bij de aankoop 1500 € betaald aan de dealer om een solarpaneel “af fabriek” te hebben. Een jaar later blijkt dit te klein te zijn en wil men plots voor 200€ nog 200Wp bijleggen. Bizar spaarzaam zo een keuze…
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door albertrietjens »

Peter A7 schreef:
di 21 mei 2019, 14:41
myway schreef:
di 21 mei 2019, 11:35
Peter A7 schreef:Waar jullie het over hebben is wat de hysteresis genoemd wordt.
Door de inschakeldrempel voldoende hoog te zetten voorkomt Victron dat je een situatie waarbij de load uitgang een knipperlicht wordt.
Die wordt dan pas actief wanneer het paneel voldoende vermogen (!) kan leveren zodat de spanning onder belasting boven het uitschakelpunt blijft.
Dat de MPPT opstart en xxx milliseconden erna weer moet stoppen omdat de belaste paneelspanning in elkaar stort wegens te weinig licht, daar heb je niks aan.
Dit is echt een onzin verhaalAfbeelding
De load uitgang heeft niets met de paneelspanning te maken.
Wordt ook wat lastig als je de verlichting in de avond wil gebruiken.
Die load uitgang schakelt toch af wanneer de accu onder een bepaalde drempel komt, toch?
En als de zon dan 's ochtends de accu begint te laden, dan kan je effectief dit soort van toestanden krijgen.

Je mag me gerust uitlachen hoor, dat deert me niet, maar denk effe wat dieper na aub voor je zulke commentaren geeft.
Er zijn best nog wel andere toepassingen voor deze producten dan in campers waar men vol zenuwen elke dag op de metertjes zit te kijken.
Victron probeert een product te maken dat ook in andere applicaties goed werkt, dus lach niet te hard met dingen die je niet kent.
Sorry Peter, maar toch haal je twee dingen door elkaar. Hier wordt steeds gesproken over de drempelspanning van het zonnepaneel en niet van de accuspanning. De load uitgang wordt geschakeld uitgaande van de accuspanning. Uitschakelen wanneer deze te laag is en inschakelen wanneer deze weer deze weer hoog genoeg is ( ook hier een hysterese van enkele 10-tallen mV)). De zonnepaneelspanning heeft hier geen invloed op. Wat wel kan zijn is dat de hysterese voor de load-uitgang te klein is waardoor er in geval van een diep ontladen en zwaar belaste accu de accu gelijk weer door de knieën gaat bij het bekrachtigen van de load-uitgang.
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door timmermc »

kampo schreef:
wo 22 mei 2019, 9:55

Verkeerde panelen en combinaties die zijn niet optimaal. Verschillende panelen van andere afmetingen en opbrengsten, gewoon parallel of in serie.
Ja het werkt, er komt stroom uit maar met enorme rendementsverliezen.

MPPT regelaars kunnen tot 30% meer opbrengst geven als PWM regelaars. Natuurlijk haal je het maximum er pas uit in strings met 72 tot 144 cellen….
So true... De 2 meest voorkomende fouten bij het kiezen van een goede solarinstallatie! Naast het transport van de panelen naar binnen...
Plaats reactie