Interpretatie Smart MPPT 75/15

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door 309T16 »

Een zonnepaneel is nou eenmaal niet een stabiele spanningsbron. Niet voor niets dat er altijd een een open onbelaste spanning gegeven wordt.

Naarmate de belasting groter wordt bij een stabiele hoeveelheid zon. zal de paneelspanning (gemeten op het paneel en niet op de solarregelaar) altijd inzakken.

Gemeten op de solarregelaar, geeft immers nog een hogere daling van de paneelspanning a.g.v. spanningsverlies over de kabel.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

Ik mag hopen dat het spanningsverlies ten gevolge van de kabel op deze curve verwaarloosbaar is :roll: :eh:.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Mickel Moen »

De MPPT meet wat het binnenkrijgt en dat is dus aan het eind van de kabel.

Nu maak ik mij niet druk om enig spanningsverlies. Het grootste gedeelte van het traject is dubbel uitvevoerd volgens het advies van Victron toen ik nog een enkel paneel had. Nu met de 2 panelen in serie is de spanning voor een MPPT helemaal OK.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Metor »

Bijzonder vind ik, dat de de opbrengst een tegengesteld beeld aan de spanning laat zien. Een dal in de spanning is een top in de opbrengst. Ik kan hier even geen verklaring voor bedenken.
Dat is toch helemaal logisch; de "opbrengst" is de stroom van het zonnepaneel naar de regelaar. De stroom vh zonnepaneel is altijd maximaal als je hem kortsluit (spanning 0) en bij zonnepaneel onbelast (Voc) is de opbrengst 0. (zie IV curve van een zonnepaneel). Het gaat uiteindelijk om het vermogen ofwel IxV wat door de regelaar gemaximeerd dient te worden om op het zg. max. power point uit te komen om naar de accu te laden. De 3 dippen en pieken, in de meting te zien, zijn gevolg van een zoek proces naar dit maximaal vermogen, wat wel even later gevonden wordt. Door een kleine verstoring van het licht kan een nieuw zoekproces weer ge-initieerd worden. De regelaar lijkt hier gemakkelijk verstoord te worden waardoor het geheel even instabiel lijkt en zoekende is. Tijdens het zoekproces wordt lang niet alle beschikbare vermogen in de accu geladen. Dus dit zoekproces moet liefst niet al te vaak gebeuren en ook liefst snel weer convergeren. In de meting duurt het ca 1 minuut voordat het nieuwe max. power point weer gevonden is, waarbij het nieuwe max. power point vrijwel gelijk is aan het vorige, dus de reden voor de verstoring is niet duidelijk.
Hopelijk blijft dit beperkt tot een korte tijd alleen bij zonsopkomst 's-morgens en zonsondergang 's-avonds.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Mickel Moen »

Bedankt voor de info. :thumbup:

En verder, moeten we geen probleem maken van iets wat geen probleem is.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door 309T16 »

Peter A7 schreef:
vr 31 mei 2019, 13:31
Ik mag hopen dat het spanningsverlies ten gevolge van de kabel op deze curve verwaarloosbaar is :roll: :eh:.
Helemaal terecht Peter.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

Bedankt Willart :wink:.
Ik ben overigens benieuwd naar de curves wanneer de zonnepanelen eens flink wat stroom leveren :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door kampo »

Metor schreef:
do 30 mei 2019, 14:37
...Wat je ziet is dat de regelaar een instabiel gedrag vertoont; continue weer opstarten en afslaan (8h in de morgen)...
Dat klopt niet, Je ziet vooral dat de regelaar niet meer uitgaat. Eenmaal de +5V spanning bereikt werd komt dat uitschakelen niet meer zo vlug voor.
Als bewijs voor Hoofdnoorman kan dit tellen.
Onstabiel is de gemeten situatie wel. Dat is normaal want een MPPT doet zijn best om van heel weinig toch nog iets te maken.
Hij kan er maar niet in slagen om veel stroom te maken, want er is gewoon niets.
De MPPT trekt aan het zonnepaneel maar er komt niets.
Uitvergroot op een tijd as zoals Mickel Moen krijg je dan die rimpel aan de ingang te zien.
Voor de rest niet zo interessant wat die MPPT daar allemaal aan het proberen is.

Wat ons wel interesseert is dat de MPPT een rimpel loze stroom en spanning op de accu zet.
Groeten Kampo
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

Precies wat ik bedoelde :P.
Op de curves die tot nu toe getoond zijn zie je ofwel een paneel dat nauwelijks vermogen kan leveren (en dus een vrij hoge weerstand heeft) ofwel een accu die vol zit waardoor er geen afname van stroom is.

Overigens, Victron beschrijft in z'n documentatie dat hun MPPT regelaars actief blijven met een ingangsspanning tot één volt boven de accuspanning eens de opstartdrempel van 5 volt boven de accuspanning gehaald werd.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Metor »

Een reglaar die geen laadstroom naar de accu voert (te zien aan de accuspanning, waarbij de accu rond 12.8V zeker niet vol is), is voor mij een regelaar die op dat moment passief is. Op het moment dat de regelaar iets later het weer probeert (helaas zonder resultaat) is die in mijn ogen weer even actief.
Je mag het anders benoemen.
De lage vermogens (tot een paar watt) kan deze regelaar niet of nauwelijks omzetten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Kroppie »

en de brandstof voor die energie leverancier(de zon) is ook nog eens helemaal gratis dus die paar watjes, cq milliamperes die niet de accu in gaan kosten ook nog eens helemaal niets, kortom niet teveel gaan meten .
want wat er niet is kan je ook nergens instoppen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Hoofdnoorman »

Metor schreef:
ma 03 jun 2019, 10:15
Een reglaar die geen laadstroom naar de accu voert (te zien aan de accuspanning, waarbij de accu rond 12.8V zeker niet vol is), is voor mij een regelaar die op dat moment passief is. Op het moment dat de regelaar iets later het weer probeert (helaas zonder resultaat) is die in mijn ogen weer even actief.
Je mag het anders benoemen.
De lage vermogens (tot een paar watt) kan deze regelaar niet of nauwelijks omzetten.
Helemaal mee eens.
Maar ook, de zon geeft gratis energie. Dus ook niet te moeilijk zijn.

@Kampo.
Ik heb helemaal geen bewijs nodig. Ik blijf er bij. Mijns inziens deugt het niet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door jansloos »

Hierboven wordt aangehaald, dat de spanningen uit het, of de panelen nogal fluctueren.
Zou je die fluctuaties af kunnen vlakken, of gedeeltelijk af kunnen vlakken, door het plaatsen van een hoge capaciteit condensator?
Een van enkele Farad?
Al was het maar om de grootste pieken weg te krijgen.
Ik stel me voor dat zeker bij wisselende bewolking je hier een stabieler beeld ( spanning) mee krijgt.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15



Bericht door Peter A7 »

Die spanningspieken zijn toch helemaal geen issue !
Dit is geen rimpelspanning hè, dus afvlakken is hier helemaal niet aan de orde.
Wat je is het resultaat van een variabele belasting op een spanningsbron die een redelijk hoge inwendige weerstand heeft.

Je moet dat ook niet zien als een piek, wat nogal snel gekoppeld wordt aan een probleem / risico.

Het is gewoon het natuurlijke gedrag van een zonnepaneel en net daarom is een MPPT de meest geschikte regelaar.
Een PMW regelaar gaat bij hogere spanningen deze gewoon blokkeren door het paneel kortstondig kort te sluiten. De energie van de zon gaat op dat moment dan ook helemaal nergens naartoe. (puur verlies)
De MPPT daarentegen gaat elk beetje beschikbare energie via zijn DC/DC converter proberen om te zetten in elektrische stroom voor de accu.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie