Interpretatie Smart MPPT 75/15

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » ma 13 mei 2019, 21:30

Analoog aan dit topic en als complete newbee op accu- en zonnepanelengebied: hoe moet ik de gegevens op de bijgaande foto interpreteren? :oops:

IMG_6019.PNG
IMG_6019.PNG (111.49 KiB) 825 keer bekeken
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

myway
Berichten: 9786
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door myway » ma 13 mei 2019, 22:29

In ieder geval is duidelijk dat er op de load uitgang niets is aangesloten, gezien het verbruik.
Zeven dagen geleden is het maximum wattage van het paneel 118 watt geweest en de hoogste spanning van het paneel 19.31 volt.
Aan de maximum accuspanning te zien is het te hopen dat er een agm accu aanhangt maar dan nog zou ik de absorptie spanning wat omlaag zetten.

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » di 14 mei 2019, 8:34

Dank je :thumbup:

Er hangen inderdaad AGM accu's aan (2x 80AH) en niets aan de load uitgang.
Welke instelling voor absorptie spanning adviseer je en waarom?
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

myway
Berichten: 9786
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door myway » di 14 mei 2019, 12:21

Als je kunt achterhalen wat de max laadspanning mag zijn, kun je die aanhouden.
Anders zou ik hem op 14.7 volt zetten.
Het komt nog wel eens voor dat je afleest dat die spanning toch hoger wordt aangegeven dan de ingestelde waarde en kun je er voor kiezen om het dan nog wat lager in te stellen.
Als de spanning te hoog wordt kun je boven de dampspanning van de accu komen waardoor hij gaat gassen.

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » di 14 mei 2019, 20:18

Ik heb 2x Beaut 80AH en de absorptiespanning staat op 14.70V

IMG_5736.PNG
IMG_5736.PNG (88.86 KiB) 686 keer bekeken
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

myway
Berichten: 9786
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07
Locatie: Breugel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door myway » di 14 mei 2019, 21:43

Volgens de eerdere afbeelding heeft hij toch iets meer doorgegeven.
Je kunt hem eens op 14.6 volt zetten en kijken wat hij dan doet.

Gebruikersavatar
Gobert
Berichten: 6012
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Gobert » di 14 mei 2019, 21:47

Ik heb hem ook wat lager staan. Maar 14.7 wordt volgens mij opgegeven bij 20 gr. Daaronder gaat hij omhoog.
Heb geen idee of ik er goed aan doe.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » di 14 mei 2019, 22:17

Hoogste waarde die ik heb gezien is 14.91V.
Als ik er aan denk zal ik de volgende keer dat we met de camper op reis gaan de absorptiewaarde op 14,50 zetten en in de gaten houden wat het effect daarvan is. Nu in de stalling doen de zonnepanelen helaas niets en is de maximale waarde van de accu 13,80V via 230V en EBL-lader.
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3370
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door kampo » di 14 mei 2019, 22:25

En wanneer had je die hoogste waarde ? Want het geheugen houdt dat eeuwig lang bij tot je eens een reset doet.
Kwam de spanning van de acculader, van de dynamo of van de solar regelaar ?
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » di 14 mei 2019, 22:30

Thuis op de oprit begin vorige maand, zonder 230V aangesloten dus van de solar regelaar.
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3370
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door kampo » wo 15 mei 2019, 8:17

Ben je er zeker van dat je tussendoor nooit bent gaan rijden ?

Als je bewering klopt en de absorptie setting inderdaad op 14,7V staat en egalisatie op "uit"
dan kan je volgens mij enkel een "overshooting" van die 14,7V krijgen in de Bulkfase.
In een situatie waar je accu al volledig geladen is, kan vanuit schaduw plots de zon hevig opkomen.
De solarregelaar start dan via bulk op en merkt een paar seconden later dat de spanning te hoog is.
Dan zal hij meteen overgaan naar absorptie en verder zakken.
Maar eventjes is hij dan via 14,9V gepasseerd.

Bij mij staan mijn AGM accu's op absorptie 14,4V en niet 14,7V
Volgens de schriftelijke aanbeveling van mijn accuproducent.
Dan duurt het laden een ietsje langer maar gaan de AGM accu's langer mee …
Wat zegt Beaut daarvan ?
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5099
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door vmax » wo 15 mei 2019, 11:04

hij slaat geen piek spanning meteen op, :wink: maar moet een aantal sec. die spanning aanhouden
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/

Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door Camperic » wo 15 mei 2019, 11:16

kampo schreef:
wo 15 mei 2019, 8:17
Ben je er zeker van dat je tussendoor nooit bent gaan rijden ?

Bij mij staan mijn AGM accu's op absorptie 14,4V en niet 14,7V
Volgens de schriftelijke aanbeveling van mijn accuproducent.
Dan duurt het laden een ietsje langer maar gaan de AGM accu's langer mee …
Wat zegt Beaut daarvan ?
Camper stond op de oprit om aan te "klussen" en er rijdt niemand anders mee, dus daar ben ik zeker van :wink:

Wat Beaut adviseert weet ik niet. In een eerder bericht hierboven heb ik een link naar de specificaties van de accu gepost en daar kan ik het niet uit opmaken.
Bürstner i660 2.8 JTD (2003)

JanJD
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37

Re: Interpretatie Smart MPPT 75/15

Bericht door JanJD » wo 15 mei 2019, 13:13

De ingestelde laadspanningen van de Victron SmartSolar MPPT 75/15 gelden voor een omgevingstemperatuur van 25 graden. Op basis van een temperatuurmeting wordt hier een correctie op toegepast; de in te stellen correctie coëfficiënt in mV per graadCelcius wordt bepaald door het batterijtype. Bijvoorbeeld -24mV/grC voor 12V Victron VRLA batterij, zie https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ies-NL.pdf. Mocht de temperatuur bijvoorbeeld naar 5 graden zakken dan stijgt de (absorbtion) laadspanning met 0.48V, dit is MEER dan de in de foto weergegeven afwijking. Wat mij betreft is dit een plausibele verklaring voor de veronderstelde 'overspanning'.

Nog wat extra over de temperatuurcompensatie (bron: Victron online productmanuals)
De SmartSolar MPPT 75/15 heeft een ingebouwde temperatuursensor waarmee elke dag, eenmalig in de morgen voordat het laden begint en de lader door dissipatie opwarmt, de temperatuur wordt gemeten. Op basis hiervan worden dus s'ochtends al de laadspanningen voor de hele dag bepaald! Normaliter staat bij een camper de accu ergens binnen de isolatieschil en zullen de temperatuurschommelingen beperkt blijven en natuurlijk moet voor correcte temperatuurmeting de laadregelaar ook in de buurt van de accu geplaatst worden.
Compensatie van temperatuurschommelingen gedurende de dag kan alleen met de optionele, draadloos via het VE Smart Network te koppelen, Smart Battery Sense. Dit apparaat kan tegen de accuwand geplakt worden en meet voortdurend de temperatuur en (als extra) ook de batterijspanning.

Plaats reactie