Storing vanaf zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Raimon »

Ik heb een probleem wanneer de accu's laden door de zonnepanelen.
Ik gebruik een EPsolar MPPT laadregelaar van kleine zonnepanelen met MT50 display.
Als de accu's laden dan krijg ik storing over mijn radio,
beetje lastig te omschrijven wat je hoort maar het lijkt of er een hoogfrequent signaal word opgepikt.
Weet iemand of hier iets aan te doen is om de storing weg te nemen in het DC deel van mij 12V.
Kan dit met een ferrietkern om de kabels bij de laadregelaar of bijvoorbeeld een DC DC scheider.
Ontstoringsfilters heb ik al geprobeerd op de voeding van mijn radio maar dat helpt niets.
Ik gebruik een gewone autoradio en mijn woonaccu is niet gekoppeld aan mijn startaccu.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door EasyBee »

Zit jouw radio op de HH accu of op de startaccu? Dat vertel je er dan net niet bij.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Raimon »

De radio zit op de HH accu.
Wel heb ik de radio eens getest in de camper op een kleine losse accu maar dat geeft nagenoeg geen verschil.
Ik heb dit getest met de radio op de plek waar hij ingebouwd is.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door de Jonckheer »

Het lijkt er op dat de regelaar de boosdoener is. Probeer een andere of zet hem eens in een geaarde metalen doos of wikkel er geaard gaas omheen.
Camper_01

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Camper_01 »

Ook kan het een oplossing zijn om de kabel tussen de regelaar en het display te vervangen met een afgeschermd type. Werkte het geheel zonder radiostoringen direct na de installatie?
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Raimon »

De storing heb ik eigenlijk altijd gehad sinds ik laad met de zonnepanelen.
Is het misschien ook niet op te lossen met een dc dc converter met galvanische scheiding of zal de storing als radiosignaal in de lucht zitten en eigenlijk niet eens op de voedingskabels aanwezig zijn.
Ik zal even de foto proberen te zoeken van de laadregelaar.

De regelaar is trouwens rondom aluminium.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raimon op do 09 mei 2019, 9:46, 2 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door pwhooftman »

Als de radio op een losse accu ook de storing geeft, heb je het antwoord zelf al gevonden: het zit niet in de voedingsdraden maar het komt 'door de lucht'. Het zal dan een hoogfrequente storing zijn, inderdaad waarschijnlijk afkomstig van de regelaar.
Een dergelijke storing kán ook van een kabel afkomen, maar alleen als er hoog-frequent (data)verkeer plaatsvindt. HDMI kabels kunnen bijvoorbeeld erg storen. Het lijkt mij dat de MT-50 display niet met dergelijk hoog-frequente data bestookt wordt, maar je kan het stekkertje eens uit de regelaar trekken...

edit: je zegt dat je de radio op zijn eigen plek getest hebt met een losse accu. Dus dan gebruikte je wel de bestaande 12V bekabeling in het dashboard? Zo ja, wellicht werkt die toch nog als antenne, of loopt die 12v draad ergens precies vlak langs de laaddraad vanaf de regelaar naar de hh-accu.

Ik noemde het voorbeeld van de hdmi kabel. Er lagen bij mij eens een hdmi en netwerkkabel naast elkaar in een goot. Als de TV & settopbox aangingen, ging het internet uit....
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Raimon »

pwhooftman schreef:
do 09 mei 2019, 9:40
Als de radio op een losse accu ook de storing geeft, heb je het antwoord zelf al gevonden: het zit niet in de voedingsdraden maar het komt 'door de lucht'. Het zal dan een hoogfrequente storing zijn, inderdaad waarschijnlijk afkomstig van de regelaar.
Een dergelijke storing kán ook van een kabel afkomen, maar alleen als er hoog-frequent (data)verkeer plaatsvindt. HDMI kabels kunnen bijvoorbeeld erg storen. Het lijkt mij dat de MT-50 display niet met dergelijk hoog-frequente data bestookt wordt, maar je kan het stekkertje eens uit de regelaar trekken...

edit: je zegt dat je de radio op zijn eigen plek getest hebt met een losse accu. Dus dan gebruikte je wel de bestaande 12V bekabeling in het dashboard? Zo ja, wellicht werkt die toch nog als antenne, of loopt die 12v draad ergens precies vlak langs de laaddraad vanaf de regelaar naar de hh-accu.

Ik noemde het voorbeeld van de hdmi kabel. Er lagen bij mij eens een hdmi en netwerkkabel naast elkaar in een goot. Als de TV & settopbox aangingen, ging het internet uit....
Ik gebruik nergens bekabeling van de bus.
Alles in het camperdeel komt vanuit de HH accu.
De radio zit ook in het camperdeel.
Camper_01

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Camper_01 »

Ik verdenk de regelaar zelf. Is dit mogelijk een slecht product dit mbt EMC straling, is dit product echt CE ? Hebben andere mensen dezelfde ervaring?
Neem contact op met de leverancier, (of de importeur) deze moet hierop alle antwoorden kunnen geven.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door veetee »

Dat ligt er aan, welke CE ... :mrgreen:
.
Bijlagen
B6144610-6CEC-4A51-B71B-A6AB685030F1.jpeg
B6144610-6CEC-4A51-B71B-A6AB685030F1.jpeg (59.95 KiB) 445 keer bekeken
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Storing vanaf zonnepanelen



Bericht door Going »

Even de gebruiksaanwijzing lezen. Je kunt de frequentie op de Epsolar wijzigen. Dat is speciaal voor problemen als u heeft.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie