Twee accu's: één voor één laden en ontladen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door travelscout »

Apart laden? Daar is technisch gezien werkelijk geen enkele reden voor te bedenken,
Maar apart ontladen kan technisch wel, zelfs automatisch én zonder stroom onderbreking.

Dat vergt wel weer een investering (tijd en elektronica).
Bovendien zal daar weinig ervaring mee zijn dus je moet dan alles zelf ontwikkelen.

Ik vreest dat hier veel voordeel valt te halen.
En een goed gebruikte startaccu als huishoudaccu inzetten, is ook al niet erg efficient.
Daarom zou zelfs ik, daar allemaal niet meer aan beginnen.

Tenzij jezelf principieel tegenstander bent van de weggooimaatschappij.
Paul.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door Aloys »

Niet efficiënt? Ik had die gebruikte 60Ah startaccu puur en alleen voor de verlichting achterin. Meer stroomverbruikers
had Ik niet eind jaren '80 in mijn eenvoudige zelfbouw T3. Ik kreeg 'm cadeau van de garage, die gebruikte accu, en we
hebben in die tijd nooit zonder stroom gezeten!
We hadden ook geen zonnepanelen, noch een aansluiting voor de paal. Slechts een eenvoudig scheidingsrelais...
Maar wat een mooie tijd was dat! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door travelscout »

Zelfs al in de jaren 70 maakte ik met minimale middelen al verre reizen.
Zo leer je improviseren maar zeker ook al genieten van de vrijheid die je hebt.

Nu kun je voor weinig geld middelen kopen (zelfs tweede hands), die toen nog niet eens bedacht waren.
Een auto die toen na 7 jaar al helemaal doorgerot was, repareerde je ook.
Nu koop je voor een vergelijkbare investering auto's, die toch ook onvergelijkbaar beter zijn?
Nu worden er garbage runs georganiseerd die nog veel grotere afstanden overbruggen!

Nee, een oude startaccu gebruiken voor nood als huishoudaccu?
Ja. maar niet meer dan dat.

Slimmer lijkt me om hem te verkopen en het bedrag te gebruiken voor een gebruikte huishoudaccu.
Paul.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door Willem 310 »

2 Accu's tegelijk laden en ontladen en toch gescheiden van elkaar

Laden: victron argofet 100-2
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... put-NL.pdf

Ontladen:victron BCD 402 of 802
http://www.rectifier.co.za/Victron/Isol ... -%20EN.pdf
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door jurgenc »

Of de nds batterij manager waar ik in het begin al naar verwees.
H20
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door travelscout »

Mooie spullen maar vooral handig voor het laden.
Het probleem ontstaat bij ts vooral bij het ontladen.
Paul.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door rozo85 »

Hallo allemaal......

Hetvaalt me vaker op dat er gesteld wordt dat je een accu niet onder 12 volt moet laten komen omdat hij dan meer dan 50% leeg is.
Maar die State of Charge van 12 volt = 50% geldt toch als een accu een paar minuten, een half uurtje, volledig onbelast is geweest?

Dat kan bij een beetje belasting zomaar 0,3 - 0,5 volt schelen toch?

Groet Rolf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door Kroppie »

kan wel meer schelen, maar wat wil je daarmee zeggen, die belaste waarde zegt helemaal niets, hooguit hoe zwaar de belasting is, wil je weten hoe vol of hoe leeg je accu bij benadering is, meet dan na een rust periode, en dan niet een van een paar minuten maar liefst van een uurtje.anders weet je behalve het momentele voltage helemaal niets over de accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door rozo85 »

@Jos

Ik ben het met je eens Jos. Ook dat je beter een uur of meer kunt wachten om een indruk te krijgen van de SOC.

Wat ik er mee wil zeggen is dat je niet op je voltmeter moet kijken als je camper in bedrijf is om de SOC te bekijken. Hierboven geeft Easybee een mooi staatje maar schrijft er niet bij dat dat is bij een accu in rust.

Als je wilt weten of je een accu < 50% aan het leegtrekken bent dan zul je een BMV (accumonitor) moeten gebruiken en niet je voltmeter.

Ik ben daar in het verleden ook als beginner ingeptrapt en heb nu een BMV.

Groet Rollf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door Kroppie »

:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door Mickel Moen »

Op zich is het idee sympathiek. Hergebruik, tweede leven, langer gebruiken in een wegwerpeconomie.

Toch zou ik hier zelf nooit voor kiezen. De economische waarde van deze oude accu is €0

Geld investeren in een oplossing hiervoor kun je beter gebruiken voor een nieuwe accu die aan jouw wensen voldoet.

Het is alleen een leuke puzzel als je dit kunt doen met zaken die je al hebt of gratis kunt verkrijgen.

Ga je sowieso in een nieuwe accu investeren, zou ik het idee laten varen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door travelscout »

"Als je wilt weten of je een accu < 50% aan het leegtrekken bent dan zul je een BMV (accumonitor) moeten gebruiken en niet je voltmeter."


Alweer een mooi apparaat maar...
Als je de instelling niet zo af en toe aanpast naar gelang door de veroudering zijn capaciteit terug loopt, heb je er ook weinig aan....
Ennn.... wat als die startaccu van ts (want daar ging het over) al leeg loopt door zelfontlading?
Daar hoeft dan dus helemaal niets voor op de polen van die accu zelf, aangesloten te zijn.
Paul.
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door timmermc »

Daarom dat ik het zo simpel mogelijk zou houden. Als je echt dat oud beestje aan de praat wil houden, monteer dan een gewone omschakelaar tussen de + polen van de batterijen en een goedkoop voltmetertje om het spanningsverloop van die oude batterij te volgen. De regel is nog steeds 100% =12.7 - 13.2V, 75% = 12.4V, 50% = 12.2v
Zo deden we het lang geleden toen de batterij monitor quasie nog onbetaalbaar was.
Simpel, goedkoop en het functioneerde...
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Twee accu's: één voor één laden en ontladen?



Bericht door macron0 »

Update,

Ik heb nu achter mijn zonnelaadregelaartje een KEMO m102a regelaartje gezet. (viewtopic.php?t=2710&postdays=0&postord ... ad&start=0 )

Deze zorg voor een scheiding tussen mijn 2 accus en de laadregelaars). (er zijn ook laadregelaars te koop die direct zelf 2 accu's kunnen kaden. ook kemo verkoopt die).

De kemo 102a is 10 amp en bij goede koeling 20 amp. Ik hem hem tegen de metalenvoet van de bijrijderstoel geschoeft met koelpasta er tussen. Dus beter koelen (zonder fan) kan denk ik niet.
Mijn paneel van 130 pw doet max 7.6 amp. Dus koelen het was eigenlijk niet nodig maar wie weet komt er ooit nog zo'n paneeltje bij.

Beide accu's gaan via 2 schakelaars naar mijn 12v aansluiting op mijn calira LG 512 regelaar.
Ik heb ook het spanningsmeter draadje met 2 apparte schakelaars aan gesloten op deze 2 accu's.

Wat nog niet binnen is (aliexpres duurt lang) zijn 2 diepontladingsbeschermers (20 amp) die er nog tussen moeten.

Dus nu kan ik kiezen welke accu de stroom gaat leveren en tijdens het rijden of aan de 230v opgeladen word.

Ben er ook achter gekomen dat het zonnepaneel de start accu laad en snachts dus niet. Ik dacht dat die scheidings relais andersom werkte. Dus als de dynamo werkt dan gaat het relais open zodat ook de HH accu geladen kan worden. Maar dit werkt ook andersom? Als ik dat sensor draadje uitschakel gaat dat relais ook uit.

De Calira LG 512 regelaar werkt samen met het controlbord808 en daar zitten de zekeringen in. Ik weet alleen niet zeker wat er bij mij in zit want ik kan nergens een extacte match vinden met wat ik heb.
Na veel zoeken lijkt het er op de de koelkast op 16a gezekerd is en de 2x12v HH voor de lampjes op 7amp. Dan heb ik ook nog een zekering voor de dynamo (generator). Daar kan ik echt nergens wat over vinden. De bedrading van de dynamo naar de LG vind ik erg dun (dat lijkt 2.5mm2) dus daar kunnen nooit heel veel amps overheen gaan en ik heb al die tijd met 1 HH accu ook nooit een zekering hoeven resetten.
Maar hopen dat dit goed gaat.

In ieder geval, echt de mooiste oplossing is die NDS Imanager. Daar stop je energie in en haal je energie uit en dat ding regel het wel. Maar dat is toch weer 200 euro. Ik denk wel dat die er ooit gaat komen maar nog even sparen.

Ik wilde een nieuwe accu omdat ik vorige vakantie op een ochtend de accu leeg had. Dit merke ik door dat het spoelen van het toilet slecht ging. Dus sinds die dag zorgen om de accu. Ik wil liever niet aan de paal staan. Nu heb ik een nieuwe en 1 speciaal voor campers en boten (sorry ze zeggen deep cycle accu maar ik vind 65% geen deep clycle accu) dus ik dnek dat deze wat meer aan moet kunnen dan die ik had. Mocht die dan toch een keer leeg raken en uit gaan vanwege undervolt bescherming) dan heb ik die andere als reserve en kan dan zeker nog uren mee. Dus samen gaan ze het zeker redden.
Ik vind het gewoon ontzettend zonde om iets wat nog werkt weg te doen. Accu's aan elkaar hangen mag alleen als ze zelfde zijn en even oud etc. Als je nieuw begint is dat een goede oplossen. maar zelfs dan zou je later misschien willen bij kopen.

Voor het gewicht mee zeulen. Dan val ik zelf wel wat kilo's af :) Maar eigenlijk geen idee hoezwaar mijn camper is. Ik heb wel steunveren er bij gezet wat echt enorm helpt maar zuinig rijdt hij toch niet. Ik denk niet dat die +-20 kilo extra veel uit maakt.

Ik vond nog de oude accu die in de camper zat toen ik deze kocht in 2013. Een exide 60 ah start acu. Dat ding heeft ook zo'n een magic eye ding net als mijn nieuwe VDC31M 105ah. Deze accu voor de grap een week aan de lader gezet en nu is die magic eye kleur ineens weer groen (was zwart). Volgens de sticker op de accu betekend dat deze accu nog goed is dus heb ik nu al weer de kriebels hoe ik die er ook bij krijg geschakeld :)

Oh nog 1 ding wat ik me af vraag.
Na het aansluiten van de accu's en de zonnelader en 1 van de accus door geschakeld op het HH systeem en dus ook naar de start accu meet ik +- 14.4 volt achter de kemo m102a. Maar de spanning op de + en - van de zonnelader naar de kemo m102a was maar 12.8
Komt dat omdat die lader korte pulsjes geeft van 14.4 die mijn goedkope spannings meter niet ziet maar wel de accu's laad zodat de spanning daar stijgt? Want die accu's waren voor dat de lader er op ging +- 13.2 dus op 1 of andere manier krijgt dat ladertjes via de kemu blokje we die spanning omhoog.
Als ik die thread op dit forum (uit 2004!) over de kemu 102a mag geloven is het alleen een goedkoop diode blokje en verder niets.
Plaats reactie