Interpretatie BMV 700 accumonitor
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Als de voltmeter 12.1 volt aangeeft na een paar uur onbelast zit hij nog altijd boven de 50%
Waarom zou je boven de 80% moeten blijven?
Dan mag je de hele camper wel vol zetten met accu’s
Waarom zou je boven de 80% moeten blijven?
Dan mag je de hele camper wel vol zetten met accu’s
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Ik kan het helaas niet zelf onderbouwen
Wel is het een gegeven dat ik meermaals te lezen zag en als goede info graag heb meegenomen, niet dus?
Wel is het een gegeven dat ik meermaals te lezen zag en als goede info graag heb meegenomen, niet dus?
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Bij een accuspanning van 12.09 Volt is de accu voor 60% ontladen. Hij is dus maar voor 40% vol.
Hoe dieper een accu ontladen wordt, en hoe langer het duurt voordat er weer geladen wordt, des te slechter voor de levensduur van de accu. Er vinden dan chemische processen plaats die steeds moeilijker omkeerbaar zijn bij het laden (o.a. sulfatering, aantasting van de (oppervlakte)structuur van de loodplaten).
Daar is al zo veel over bekend en geschreven, die vraag van je “waarom boven de 80” is echt geen nieuw inzicht...
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Hmm daar denken ze hier iets anders over.
Als je de accu boven 95% houdt is er heeeeel weinig slijtage.
Als je de accu boven 95% houdt is er heeeeel weinig slijtage.
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
wie zijn "ze" ?
maar ik denk dat het wel ongeveer klopt want bij elke fabrikant zullen die gegevens wel iets verschillen, en we praten over 0,1 volt verschil.
jos
maar ik denk dat het wel ongeveer klopt want bij elke fabrikant zullen die gegevens wel iets verschillen, en we praten over 0,1 volt verschil.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Passend in dit topic zou ik zelf eigenlijk ook even een interpretatie van een kenner ontvangen.
In het rechtse plaatje (geschiedenis), staat de tekst "Ontladen energie en Geladen energie".
Respectievelijk bij mij 9.1 kWh en 13.2 kWh.
Is dit verschil nu veroorzaakt door verliezen tijdens het laden?
En, daar onderaan staan ook min en max accuspanning. Heeft schijnbaar te maken met een eventuele extra accubewaker? Hoe kan ik dit weg krijgen?
In het rechtse plaatje (geschiedenis), staat de tekst "Ontladen energie en Geladen energie".
Respectievelijk bij mij 9.1 kWh en 13.2 kWh.
Is dit verschil nu veroorzaakt door verliezen tijdens het laden?
En, daar onderaan staan ook min en max accuspanning. Heeft schijnbaar te maken met een eventuele extra accubewaker? Hoe kan ik dit weg krijgen?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Het is dacht ik algemeen bekent dat er meer energie moet worden ingestopt dan je eruit haalt.
Wat een accubewaker met een te hoge spanning te maken heeft is mij niet duidelijk.
Dat de spanning veel te hoog is is zeker niet wenselijk.
Zit er een solarregelaar in die op 24 volt staat?
Wat een accubewaker met een te hoge spanning te maken heeft is mij niet duidelijk.
Dat de spanning veel te hoog is is zeker niet wenselijk.
Zit er een solarregelaar in die op 24 volt staat?
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Dat er allerlei verschillende tabelletjes bestaan was al duidelijk.
Het ging er mij om dat er werd gesteld dat een accu niet meer ontladen mag worden dan 20%
Uiteraard heel erg goed voor een accu, maar niet erg realistisch.
Het ging er mij om dat er werd gesteld dat een accu niet meer ontladen mag worden dan 20%
Uiteraard heel erg goed voor een accu, maar niet erg realistisch.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Die gegevens van de spanning stonden er al meteen bij het lanceren van de app en veranderen ook niet. Tevens kan ik ze niet wissen, althans ik kan niet vinden hoe.myway schreef: ↑wo 08 mei 2019, 7:49Het is dacht ik algemeen bekent dat er meer energie moet worden ingestopt dan je eruit haalt.
Wat een accubewaker met een te hoge spanning te maken heeft is mij niet duidelijk.
Dat de spanning veel te hoog is is zeker niet wenselijk.
Zit er een solarregelaar in die op 24 volt staat?
Aankomende week haal ik even de stroom er af en doe ik een goede nul-kalibratie.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Probeer het eens om de app er af te halen en opnieuw te installeren.
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Lees dit eens snel door: https://community.victronenergy.com/que ... -data.htmlHoofdnoorman schreef: ↑wo 08 mei 2019, 19:52Die gegevens van de spanning stonden er al meteen bij het lanceren van de app en veranderen ook niet. Tevens kan ik ze niet wissen, althans ik kan niet vinden hoe.
Aankomende week haal ik even de stroom er af en doe ik een goede nul-kalibratie.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
@timmermc
Dank je voor je antwoord. Ja, dit wist ik al. Ik schreef eigenlijk al in mijn bericht dat ik "de aankomende week" er aan ging werken.
De BMV ligt bij mij onder de vloer bij de accu''s. Ik moet een stoel weg halen, vloerbedekking er uit en dan een luik openen. Met de regen is dit niet zo maar even te doen, dus vandaar de aankomende week.
Ik wil ook een goede nul-kalibratie doen. Er schort nogal wat aan de weergave van de display.
Op dit moment van schrijven heb ik bijvoorbeeld een laadstatus staan van 97% terwijl de accuspanning 12,35 Volt is. Dat rijmt allemaal niet. Ik heb wel vandaag een geheel lege fietsaccu opgeladen daar moest dus wel even 600 Wattjes in.
Met een juiste kalibratie en een duidelijk volle accu na een dagje volle zon, moet het dan toch echt goed gaan aangeven.
Op dit moment is de BMV 712 wel leuk speelgoed, maar nog net zo (on)betrouwbaar als de analoge voltmeter welke standaard in mijn boordpaneel zit.
Dank je voor je antwoord. Ja, dit wist ik al. Ik schreef eigenlijk al in mijn bericht dat ik "de aankomende week" er aan ging werken.
De BMV ligt bij mij onder de vloer bij de accu''s. Ik moet een stoel weg halen, vloerbedekking er uit en dan een luik openen. Met de regen is dit niet zo maar even te doen, dus vandaar de aankomende week.
Ik wil ook een goede nul-kalibratie doen. Er schort nogal wat aan de weergave van de display.
Op dit moment van schrijven heb ik bijvoorbeeld een laadstatus staan van 97% terwijl de accuspanning 12,35 Volt is. Dat rijmt allemaal niet. Ik heb wel vandaag een geheel lege fietsaccu opgeladen daar moest dus wel even 600 Wattjes in.
Met een juiste kalibratie en een duidelijk volle accu na een dagje volle zon, moet het dan toch echt goed gaan aangeven.
Op dit moment is de BMV 712 wel leuk speelgoed, maar nog net zo (on)betrouwbaar als de analoge voltmeter welke standaard in mijn boordpaneel zit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor
Waar staat de staartstroom op?
Waar staat de stroomdrempel op?
Waar staat de stroomdrempel op?