Interpretatie BMV 700 accumonitor

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door ChristiaanvB »

Als complete newbee op accu- en zonnepanelengebied een vraag.

Zie de foto's. Dit is de situatie (althans dat denk ik...) wanneer de accu door de zonnepanelen volledig opgeladen is. Immers ampère en voltage zijn bijna 0 en spanning blijft stabiel ca 14,15 volt, er zijn op dit moment geen verbruikers.

Nu dacht ik dat de spanning van een volledig opgeladen accu naar ca 12,7 volt zou gaan. Maar misschien haal ik nu van alles door elkaar?

Weet iemand hoe ik de gegevens op de bijgaande foto's moet interpreteren?


Afbeelding

Afbeelding

Groet, Christiaan
----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door blizard »

Je hebt de moeite genomen de handleiding te lezen?
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -PT-IT.pdf
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door ChristiaanvB »

Uiteraard!

Maar... de uitleg hierover niet gevonden.

Groet, Christiaan

----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door jurgenc »

Als ik op de eerste foto rechtsboven het uur lees, is het 15:40. De zon schijnt en de zonnepanelen doen hun werk en laden (druppelladen?) de batterij.

Neem dezelfde foto enkele uren later als het donker is (of dek de panelen af), dan zal de spanning dalen.
H20
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

Er kwam vandaag bij mij een nieuwe update aan van de App.
Als die geïnstalleerd is heb je een extra veld.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door ChristiaanvB »

Inderdaad nam in het donker de spanning af, maar bleef nog circa 13.5 zonder gebruikers. Vanmorgen bij licht weer terug naar 14,15.

Vandaag ook de update gekregen met het nieuwe trend scherm. Fraai.

Het valt mij wel op dat in jouw foto wel een spanning van 12,70 staat. Maar ook verbruik. Wellicht maakt dat het verschil.


Groet, Christiaan

----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Kroppie »

als er geen verbruik is blijft de onbelaste accu lang op de druppelspanning (z.g. oppervlakte lading)staan, komt er een belasting, hoe licht ook dan zakt de spanning tot het gebruikelijke niveau.

daarom ook met meten van de accutoestand(hoevol/hoe leeg) pas meten na een tijd (min 2 uur)van rust niet laden en niet ontladen geen tijd daarvoor?, dan kort even een lamp op de accu en dan meten , dan heb je een reele waarde.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door myway »

Afhankelijk wat voor soort accu je gebruikt kan de spanning, als er niet geladen wordt, wat hoger of lager staan.
Dat is ook afhankelijk van hoe veel het verbruik is.
Bij een heel zware belasting kan het voltage van een volle accu naar bv. 11.5 volt zakken en dat is ook weer afhankelijk van het type accu.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Hoofdnoorman »

ChristiaanvB schreef:
ma 06 mei 2019, 8:47
Inderdaad nam in het donker de spanning af, maar bleef nog circa 13.5 zonder gebruikers. Vanmorgen bij licht weer terug naar 14,15.

Vandaag ook de update gekregen met het nieuwe trend scherm. Fraai.

Het valt mij wel op dat in jouw foto wel een spanning van 12,70 staat. Maar ook verbruik. Wellicht maakt dat het verschil.


Groet, Christiaan
Bij zonsondergang valt de spanning terug naar ongeveer 12,9 à 13 volt.
Hierna gaan de gebruikers aan. en zakt mijn spanning verder terug, ook omdat ik er natuurlijk wat uit haal.
Nu heb ik nogal wat reserve, ik heb 380 Ah aan accu's er aan.

Mijn Dolce Gusto is het zwaarste apparaat wat ik gebruik.
Als ik 's avonds koffie maak, loopt de spanning eventjes terug naar 12,2 volt. Na het tappen, gaat hij dan weer naar 12,8 à 12,89. Voor 1 kopje is er ongeveer 2 Amp uit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door DigiBoy »

Niet dat ik wil mierenneuken achter de komma's, maar mij is er steeds gezegd geweest dat bij een AGM accu het slecht is om onder de 12,5V te gaan?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door myway »

Door die zelfde dealer als die van dat zonnepaneel
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door DigiBoy »

Deze keer niet :)
Het is wel iets wat ik op andere fora's lees, dat je met de standaard woonaccu niet onder de 12,5V mag gaan voor de levensduur.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door jurgenc »

Klopt, maar moet genuanceerd worden. Bij een sterke verbruiker kan de spanning lager dan 12.5 worden, maar waarbij, zodra de verbruiker wordt uitgeschakeld, de spanning terug boven 12.5 volt komt.

Wat jij aanhaalt, is de situatie waarbij de batterij in rust onder de 12.5 volt is. Dat wijst op een batterij die dan minder 80% is geladen.
H20
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Interpretatie BMV 700 accumonitor



Bericht door Kroppie »

bij een batterij/accu het voltage meten om te weten hoe vol/leeg die is , dan meten als de accu al minstens 1uur in rust is , dwz niet geladen en niet ontladen, dan heb je een indicatie van de laadtoestand, onder belasting of onder lading meten is vwb de laadtoestand zinloos.

als ik de magnetron aanzet in de camper (135 ampere uit mijn 230Ah accu )dan zakt het voltage ook tot wel 11,8 volt , magnetron klaar en het voltage stijgt weer tot 12,6

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie