Airconditioner op 12V...

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Airconditioner op 12V...



Bericht door Becosemsaida »

Nu komt de zomer er weer en aangezien ik een AC in mijn camper heb op 230V en die maar een paar uurtjes kan gebruiken op de accu zou ik toch even zoeken naar een 12V uitvoering, het zou misschien mogenlijk zijn om iets goedkoops zoals de dieselkacheltjes van China.

Je vind wel wat maar 1000€ is toch een hoop.......

Nu kwam ik even deze tegen en vond dat toch wel een leuk ding: https://www.banggood.com/12V-24V-Air-Co ... rehouse=CN

Helaas vond ik het toch raar dat er twee uitgangen erop zitten en na een beetje verder te lezen:


"Q:
Why is there no compressor and no condensor on the picture ? Are they not included ?
A :
Not included.Must supply your self, what do expect for$200.00? "

Ik denk dat die dingen er voor de volgende jaaaaren wel ergens gaan liggen met dit zoord antwoorden... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Air conditioner op 12V......



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja, en laat nu net de compressor het allergrootste probleem zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door eef van baal »

iets duurder maar wel compleet KLIK KLIK
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door Kroppie »

als een airco op 230 volt een bepaald vermogen nodig heeft voor een ruimte , dan heeft ie voor hetzelfde resultaat in dezelfde ruimte ook op 12 volt het zelfde vermogen nodig, en dat moet toch uit de accu komen , of je er eerst 230 van maakt of niet, dus zal je er niets mee verbeteren door op 12 volt te gaan, zal niet langer werken op accu.

het enige wat zal werken is de voorraad energie/stroom groter maken, dan kan je de airco langer laten draaien, dus 2x zoveel capaciteit/gewicht aan accu,s en je kan 2x zolang de airco gebruiken heel simpel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door travelscout »

Het is al vaker hier aan de orde geweest maar met de huidige veel modernere technieken,
kun je met 12VDC/8,5A, 7500Btu aanmaken.

Zoals hier:
https://kronings.com/language/nl/home/p ... condition/

Hoe lang je met jouw accu(s) tijdens stilstand zo kunt blijven koelen, is voor iedereen weer anders.
Paul.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door Peter LMC »

IN de truck wereld is men al een paar jaar bezig met de onwikkeling van zg standairco's.
Volvo heeft deze bv helemaal geïntegreerd in het dashbord.
Ook zijn er vele type's voor op het dak.
Je ziet ze wel eens rijden met deze airco's op het cabine dak gemonteerd.
Al deze systemen werken best goed.
Het is wel 24 volt bij een truck maar deze zijn ook in 12 volt leverbaar.
Er is maar een probleem.'
Na een paar uur is de accu leeg.
En in een beetje vrachtwagen zit toch 2 x 240 AH aan accu's in.
En dan valt het systeem op de spanningsbeveiliging anders start de truck niet meer.
En de chauffeurs maar klagen dat de airco stop en de accu's (bijna) leeg zijn.
Het zelfde probleem als met camperaars die te veel stroom verbruiken.
Dus net wat Jos ook al zegt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door Peter LMC »

Ik zie alleen maar 230 volt airco's in de link van je Paul.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door Cee Pee »

Het enige wat redelijk werkt en op 12 volt bruikbaar is is dauwpunt koeling zoals de Ebercool.
https://www.eberspaecher-benelux.nl/nc/ ... D=ebercool
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door kampo »

Het komt er op neer dat je camper voor stationair en beperkt aircogebruik (compressortype)
een accupack van minstens 600 tot 800Ah nodig heeft. Beter 1000Ah/12V.
Gebruik van een airco op een stroomgroep is oncomfortabel luid.

Watercoolers zijn een goede oplossing voor campers zonder groot accupack.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door de Jonckheer »

Je kunt natuurlijk in een (grote) camper een groot accu pakket kwijt maar ook dat gaat een keer leeg en duurt het in verhouding ook weer erg lang voordat dat weer opgeladen is. Zeer grote zonnepanelen heb je de ruimte niet voor dus dat is ook geen optie. Een airco is alleen bruikbaar aan de paal en anders niet moet de conclusie zijn. Erg gezellig is het ook niet want alles moet gesloten zijn wil een airco effectief zijn. Daar zit je dan bij prachtig warm weer, opgesloten in je (koele) camper....
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door travelscout »

Alleen maar op 230V?

Het elektrisch vermogen begint bij 750W.
Dat is bij 12VDC dus 65Ampere, akkoord nog niet bepaald ideaal voor een beetje koeling.
Een beetje dynamo levert die 65A met gemak.
Camperts die elektrisch remmen op de dynamo, hebben immers dynamo´ s tot zelfs 250A aan boord!
Voor 12VDC worden er bij sommige merken, zoals truma, accesoires geleverd (een omvormert)

Hiermee komt toch steeds meer een elektrisch aangedreven airco (voor onderweg) in aanmerking.
Toch leuk als een motor airco vrijwel onmogelijk meer is.
Paul.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Airconditioner op 12V...



Bericht door Becosemsaida »

Ze zijn er wel op 12V maar het probleem blijft hetzelfde zoals Jos al schreef: er moet genoeg "juice" zijn om het aan te draaien.

Ik heb nu een deepcycle batt waar ik best tevreden over ben en kan gerust een tijd zelfstaan ZONDER aan de paal te (moeten) staan. Hogere capaciteit word toch wel moeilijk omdat ik er geen plaats voor heb (kan er nog een 100A bij plaatsen maar dat helpt niet veel) e ik zit al een beetje aan de "zware" kant met mijn camper. :lol: :lol: :lol: :lol:

Mijn camper had origineel een systeem met omvormer voor de airco, was al weg wegens problemen en defekt (volgens de vorige eigenaar) maar zal toch even kijken wat er voor alternator op zit (rotte plaats om te kijken) en aangezien ik bijna het hele electro al heb vervangen met betere/ nieuwe bedrading weet ik precies wat en waar alles zit.

Zoals ik begrijp en al bang voor was ZONDER een beter accu systeem is het de moeite niet waard om een 12V airco te gaan doen. Motor laten draaien om de accu bij te laden voor de airco vind ik te gek om te doen (er zijn er zoveel hier die in de winter de motor laten draaien voor uuuuurrrreeen voor verwarming :bang: :bang: :bang: ).

Bedankt voor alle reacties

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Plaats reactie