Cyrix - Solar - AGM

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door kampo »

Eens.
Maar er zijn meerdere zaken als gassen die niet goed zijn voor een accu.
Daar kom ik volgende week op terug want nu moet ik verder inpakken :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door Mickel Moen »

Inpakken betekent op reis gaan? Goede reis. :-B
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door veetee »

travelscout schreef:
wo 01 mei 2019, 8:38
Meest voordelige oplossing:

Sluit de D+ aan op de spoel van een 12VDC autorelaistje.
Sluit het verbreek contact aan tussen de massa van het aut.scheidingsrelais (cyrix) en de massa van je campert (carosserie).
Ben je voor een paar euro klaar.
Vind ik ook een mooi idee. Zo ga ik het denk ik doen, maar dan nog met een keuzeschakelaar er tussen. Stand 0: massa Cyrix verbroken | Stand II: massa Cyrix bediend door contactslot | Stand I: massa Cyrix gesloten.

Ik heb mijn schema aangepast met deze schakelwijze:
.
Schema v2.png
Schema v2.png (382.88 KiB) 302 keer bekeken
.
N.B. In dit geval gebruik ik de plus van de accessoirestand van het contactslot om het relais te bedienen i.p.v. de D+. Dat maakt hier niet uit, omdat het geen gewoon (dom) scheidingsrelais is maar een Cyrix. Bij een dom scheidingsrelais zouden de accu's al doorverbonden worden juist vóór het starten. Nu wordt alleen de Cyrix geactiveerd, en pas als de dynamo stroom gaat leveren, zal de Cyrix doorverbinden.
Normaal zal de schakelaar meest in stand II staan, maar nu kan ik er ook voor kiezen om de Cyrix ook te gebruiken als de zonnepanelen laden (stand I) of kiezen om ongeacht of dynamo of zonnepanelen laden de Cyrix niet te laten doorverbinden.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door 't Busje »

Als je die 230 A maxi zekering tussen huishoud- en startaccu iets naar links verplaatst is ook de kabel naar de EBL gezekerd. En waarom 230 A? Zo veel stroom zal er van zijn levensdagen niet lopen. 0,25 C van je huishoudaccu is net geen 25 A.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door travelscout »

Wat mij betreft allemaal al onnodig ingewikkeld!

Inderdaad: 0,25 CA is dus 0.25 * 95Ah.
Een optima yellow cap heeft een CA waarde 1 (let op de duur zorg voor tempertuur meting)!
Persoonlijk vind ik dat het meest waardevolle van een dure yellowcap.
Laatst gewijzigd door travelscout op zo 05 mei 2019, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door Mickel Moen »

Sterker nog.

Bij een zekering van 230A hoort al gauw een kabel van 95mm2

Bij dunnere kabels biedt de zekering dus geen bescherming.

Zekering stem je altijd primair af op de dikte en lengte van de kabel en secundair kun je naar beneden bij stellen op de maximaal te verwachten stroom.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door veetee »

Wat die zekering van 230A betreft, ik liet me leiden door de tekening/schema op de Victron site, daar staat bij deze Cyrix een zekering van 230A. Maar inderdaad, in mijn situatie is dat wat teveel van het goede, ik zal het aanpassen.

@travelscout: en wat ingewikkeldheid betreft, het is niet de meest simpele manier, maar ik vind het leuk om zo met dingen te spelen. Anderen besturen hun hele camper met een Arduino (of hoe dat mag heten), daar heb ik dan weer niks mee. Het is part of the fun / hobby... : :wink:
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Cyrix - Solar - AGM



Bericht door myway »

Die zekering is idd veel te zwaar, hoe dik is de kabel?
Aan de startaccu kant geen zekering??


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door veetee »

De kabel is 35 mm2. En er zit tussen startaccu en Cyrix geen zekering, indachtig het stukje van Guido-52 op de site van Mickelmoen: :wink:
Guido-52 schreef:De kabel tussen de startaccu en de Cyrix. Deze kabel is dermate kort en de aansluitingen zodanig, dat het risico van kortsluiting hier verwaarloosbaar is en dus aanvaardbaar. Dit gedeelte bevind zich overigens ook in de motorruimte en is ook volledig in het zicht.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door Mickel Moen »

Dat betekent echter wel, dat je dan na de cyrix nog een zekering moet plaatsen.

Een kabel tussen twee accu’s altijd aan beide kanten zekeren.

Ik neem aan dat de hh-accu in de woonruimte staat. De kabel gaat dan van de motorruimte naar de woonruimte en gaat dus door het schutbord en verder ws uit het zicht naar de hh-accu.

Stel de kabel raakt beschadigd en er ontstaat kortsluiting. Beide accu’s willen stroom leveren. Alleen de zekering bij de hh-accu gaat er uit. De start accu blijft stroom leveren: kabel oververhit: brand.

Het citaat is van toepassing op het stukje kabel tussen de accu en de cyrix, waarbij de cyrix zo gemonteerd is, dat er voor de grote zekering meer plaats was vlak na de cyrix.

Theoretisch is de zekering het beste geplaatst direct op of na de accu.

Bij de paralelschakeling van de hh-accu’s heb ik gezekerd op de polen.

Alleen als de accu’s stijf naast elkaar staan hoef je niet te zekeren. De kans op beschadiging vsn de kabel is dan vrijwel nihil.

Ga om het voor je zelf te beredeneren altijd uit van de accu. Is de kabel vanaf de accu korter dan 30 cm en in het zicht. Hoef je niet te zekeren. Verder altijd. Dus kan de accu stroomleveren op een bescadiging van de betreffende kabel? Is er een verdeelpunt waarbij de kabels dunner worden ga je weer zekeren vanaf dit verdeelpunt. Immers de kabels worden dunner en de zekering na de accu is waarschijnlijk niet afgestemd op deze dunnere kabel. Vandaar dat een zekeringdoos aan te raden is voor zo’n verdeelpunt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door Kroppie »

voor zulke toepassingen zijn cf8 zekeringen ideaal.

https://www.google.nl/search?q=cf8+zeke ... 20&bih=937

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door veetee »

Betreft Fiat Ducato x250: De startaccu zit in een bak in de vloer (in de cabine) bij de pedalen. Die bak is groot genoeg om daar ook nog de Cyrix kwijt te kunnen, er is maar een kort stukje kabel tussen de accu en de Cyrix.
De hh accu zit onder de bijrijdersstoel, ook in de cabine dus. De kabel van Cyrix naar hh accu zal hooguit 1,25 m zijn, waarvan ca. 30 cm ‘uit het zicht’ onder de vloer tussen de twee voorstoelen. Ik begrijp dus dat het beter is dan, in diezelfde kabel van Cyrix naar hh accu aan zowel begin als end (i.e. bij de Cyrix én bij de accupool) een zekering te plaatsen?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door Mickel Moen »

Precies. Beter is nog tussen de startaccu en de cyrix in. Maar dat is qua plaatsing van de cyrix niet altijd mogelijk en dan zeker je dus direct na de cyrix.

Inderdaad Jos. Direct op decpolen is nog beter.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix - Solar - AGM



Bericht door veetee »

Mickel Moen schreef:
ma 06 mei 2019, 19:05
Precies. Beter is nog tussen de startaccu en de cyrix in.
Dat valt ook nog wel te realiseren. Is het dan nog nodig direct ná de Cyrix, in de kabel naar de hh accu ook nog een zekering op te nemen, of volstaat dan alleen een zekering vrijwel direct bij de pluspool van de hh accu?
Plaats reactie