Beste guru's,
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kan het juiste antwoord niet echt vinden...
Als ik 's avonds de verlichting binnen inschakel (= twee TL lampjes boven treinzit en bank) dan knipperen deze licht. Ik zie dan ook dat de spanningsmeter beweegt van ontladen naar laden. Vervolgens schakel ik de verlichting boven de keuken in (TL) en het lampje bij de deur. Er verandert dan niets. Als ik dan vervolgens de buitenlamp inschakel, is al het geknipper over en staat de naald van de spanningsmeter precies in het midden. De camper hangt dan aan 220.
Heeft iemand hier een verklaring voor of een richting waar ik moet gaan zoeken?
Betreft 1991 Hymer B544 uit 1991 met kopkeuken, treinzit en lange bank.
DANK!
Laden versus ontladen
Laden versus ontladen
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Ontladen vs laden
Zoek eens in de richting van een slecht (massa) contact.
Ook bij de zekeringen.
Groet, Ron.
Ook bij de zekeringen.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Ontladen vs laden
12V TL buisjes werken met een omvormertje dat storing op div apparatuur kan veroorzaken.
Beste oplossing is om de TL buisjes te vervangen door 12V LED stripjes, is zuiniger en geen geknipper meer. Ook de voltmeter blijft dan nettjes op de goede plek staan.Je kan de stripjes eventueel op de oude buisjes plakken.Wel het oude omvormertje in het armatuur dan loskoppelen van de 12V.
Beste oplossing is om de TL buisjes te vervangen door 12V LED stripjes, is zuiniger en geen geknipper meer. Ook de voltmeter blijft dan nettjes op de goede plek staan.Je kan de stripjes eventueel op de oude buisjes plakken.Wel het oude omvormertje in het armatuur dan loskoppelen van de 12V.
Re: Laden versus ontladen
Dank voor de tips.
Massa...dat kan dus op veel plekken zitten...
De TL buisjes doen het ook als we op 220 zitten aangesloten. Betekent dat, dat er in het armatuur een aansluiting te vinden is voor 12V en voor 220V? Of, is het zo dat als je op 220 zit de binnenkomende stroom wordt omgezet naar 12V behalve naar de stopcontacten?
Massa...dat kan dus op veel plekken zitten...
De TL buisjes doen het ook als we op 220 zitten aangesloten. Betekent dat, dat er in het armatuur een aansluiting te vinden is voor 12V en voor 220V? Of, is het zo dat als je op 220 zit de binnenkomende stroom wordt omgezet naar 12V behalve naar de stopcontacten?
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Re: Laden versus ontladen
Als die buisjes het alleen doen als je aan de 230 volt hangt dan zal daar geen 12 volt aanwezig zijn maar als ze het ook doen als er geen 230 volt beschikbaar is zal er bij die tl buisjes geen 230 volt aansluiting aanwezig zijn dan branden ze gewoon altijd op 12 volt.