Accukabel splitsen naar meerdere kabels?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Accu kabel splitsen naar meerdere kabels



Bericht door Raimon »

Op deze blokken zitten wel ledjes voor de zekeringen, mijn elektraverdeelkast.
Toegankelijk en overzichtelijk.
Ik gebruik geen EBL blok of iets dergelijks.

Echt elk lampje en elk elektrisch apparaat heeft een eigen zekering.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raimon op ma 29 apr 2019, 22:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Accu kabel splitsen naar meerdere kabels



Bericht door Mickel Moen »

@ kampoo

Wat mij vooral bij de laatste foto opvalt is, dat er niet gezekerd is. Het ziet er professioneel uit, maar naar mijn mening moet iedere kabel laten we zeggen langer dan 30cm en die uit het zicht verdwijnt gezekerd worden en dan wel aan het begin. Dan is het wel zo verstandig om meteen met een zekeringbox te beginnen bij verdelen van de plus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accu kabel splitsen naar meerdere kabels



Bericht door gsm »

Die strip was een gewone koperen strip waar ik gaten in geboord heb en M5 in getapt, boutje er in met ring en perfect.
Maar waar ik naar kijk of het ook overzichtelijk blijft.
De 35mm2 is simpel aan te sluiten op de zekeringkast en accu met de bijbehorende ogen.
Ook ik heb er geen ledjes op zitten voor het geval de zekering er uit gaat maar als dat gebeurd dan doet bv de lamp het niet en weet ik precies welke zekering ik moet vervangen want net als Raimon hebben bij mij ook alle lampen en apparaten een eigen zekering.
Vandaar dat ik aan 6 zekeringen niet genoeg had.
Trouwens ik heb 2 zekeringkasten, één die op de foto en één aan de andere kant van de bus in een kleding kast
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Accu kabel splitsen naar meerdere kabels



Bericht door Raimon »

Je kan het maar 1x goed maken, veranderen later is geen doen namelijk.
Ik heb 12 normale autozekeringen in deze kast zitten.
In mijn toiletkast zit het grote verdeelblok van de accukabels met daarop nog eens 4 mini ANL zekeringen.
1 ANL voor de elektrakast,
1 ANL voor mijn zonnepaneellader,
1 ANL voor een acculader die er nog in moet en nog 1 op reserve dan.
Ook zijn mijn zonnepanelen gezekerd, heb 3 panelen van 100W alle 3 apart gezekerd in de grote bovenkast.

Lijkt mij genoeg om elk risico uit te sluiten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8951
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Accu kabel splitsen naar meerdere kabels



Bericht door kampo »

Mickel Moen schreef:
ma 29 apr 2019, 22:36
@ kampoo

Wat mij vooral bij de laatste foto opvalt is, dat er niet gezekerd is. Het ziet er professioneel uit, maar naar mijn mening moet iedere kabel laten we zeggen langer dan 30cm en die uit het zicht verdwijnt gezekerd worden en dan wel aan het begin. Dan is het wel zo verstandig om meteen met een zekeringbox te beginnen bij verdelen van de plus.
Je opmerking klopt zeker naar principe.
Wat je op die 2de foto ziet is de aftakking naar de zekeringen. Die zijn net uit het zicht.
In dit geval zijn het gecombineerde zekeringautomaten/schakelaars.
De korte stukjes van 30cm zijn dan inderdaad niet afgezekerd naar kabeldikte.
De voeding 10mm² van het verdeelpunt is aan de HH accu wel gezekerd met bv 50A en dat verdeel
je dan op die plaats naar 10 zekeringen van 5 tot 20A met bijpassende kabeldikte.

Alles hangt ook af van de beschikbare ruimte.
Ook hier zie je het gebruik van zulke verdeelpunten voor de plus en de min.
Als er veel plaats is kan je het netjes doen zoals hier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Accukabel splitsen naar meerdere kabels?



Bericht door Mickel Moen »

Hoi Kampoo,

Dan zijn we het eens en dat wist ik ook wel. :-B

Wat ik essentieel vind, is dat er gezekerd wordt en wel zo kort mogelijk, bij de stroombron en primair op de bekabeling. Dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Er leven veel misverstanden over zekeren. Bijvoorbeeld dat het enkel en alleen is om apparaten te beschermen. Daar waar dat echt geldt is het apparaat van zichzelf wel gezekerd.

Zekeren doe je om brand in de bekabeling te voorkomen. De vraag van TS ging over verdelen. De foto liet dat ook zien. Zo kan makkelijk het misverstand ontstaan, dat als je voor de verdeling gezekerd hebt dit voldoende is, terwijl het zekeren na de verdeling juist zo belangrijk is.

Alles heeft wel te maken met plaatsing en afstand natuurlijk. Vandaar de stelregel, dat iedere kabel langer dan 30cm gezekerd wordt en helemaal als deze uit het zicht verdwijnt. Iedere stukje kabel tussen de accu en een zekering is niet gezekerd. Ieder stukje kabel tussen een verdeelpunt en een zekering is niet gezekerd. Ook al heb je voor het verdeelpunt op de hoofdkabel gezekerd, zodra je een dunnere kabel gebruikt dien je weer te zekeren.
Nu kun je voor iedere kabel een afweging maken. Beter is naar mijn idee om de verdeling van de plus te starten met zekeren en dus met een zekeringbox. Zware kabels welke niet op de zekeringbox passen zeker je door een zekering in de kabel op te nemen en weer zo dicht mogelijk bij de accu.

Ik doe met mijn leerlingen wel eens een experiment met een oude accu. Kortsluiting maken met accukabels. Een paperclip ertussen brandt meteen door. Een muntstuk wordt roodgloeiend. Een stukje kabel ertussen en je hebt geheid een fik. Altijd weer spectaculair. :-B

Meestal kun je de accu naderhand wegdoen. Compleet overleden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Accukabel splitsen naar meerdere kabels?



Bericht door gsm »

Mickel Moen schreef:
di 30 apr 2019, 8:33
Ik doe met mijn leerlingen wel eens een experiment met een oude accu. Kortsluiting maken met accukabels. Een paperclip ertussen brandt meteen door. Een muntstuk wordt roodgloeiend. Een stukje kabel ertussen en je hebt geheid een fik. Altijd weer spectaculair. :-B
Dit komt mij héél bekend voor en was als leerling op de LTS elektra schitterend, staat nog steeds in mijn geheugen.
Sindsdien eerst zekeren en dan verder :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie