EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Nou, weer 11,8v. Vanmiddag nog maar eens proberen zonder zekering van kk. Er zitten dus meer aansluitingen voor 12v aan de kk behalve de gasbeveiliging zo te lezen. De verdeelkast is toch alleen voor 220v aan /uit? Stond wel aan maar lampje niet vlgs mij. Dat had ik dat vannacht wel gezien.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Zou het kunnen dat jouw koelkast op 12 volt staat?
Simpel uit te vlooien... Staat ze koud?
En welke is de toestand van je batterij? Want dat veelvuldig 'leeg' trekken is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van je batterij.
Simpel uit te vlooien... Staat ze koud?
En welke is de toestand van je batterij? Want dat veelvuldig 'leeg' trekken is ook niet bevorderlijk voor de levensduur van je batterij.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Bij een EBL99 zit de koelkast (normaliter) aangesloten op stekkerblok 1.
Compressor-koelkast op pen 4 (+) en 3(-)
Absorptie-koelkast op pen 1 (+) en 3 (-)
Als er geen D+ is (motor uit) koppelen de relais RE3 en RE4 een compressor-koelkast aan de huishoudaccu.
Een absorptie-koelkast wordt losgekoppeld van beide accu's.
Als D+ aanwezig is (motor loopt) koppelen de relais RE3 en RE4 zowel een compressor-koelkast als een absorptie-koelkast aan de startaccu.
Onderstaand een schema zoals het in mijn Dethleffs is aangesloten:
Schema
Compressor-koelkast op pen 4 (+) en 3(-)
Absorptie-koelkast op pen 1 (+) en 3 (-)
Als er geen D+ is (motor uit) koppelen de relais RE3 en RE4 een compressor-koelkast aan de huishoudaccu.
Een absorptie-koelkast wordt losgekoppeld van beide accu's.
Als D+ aanwezig is (motor loopt) koppelen de relais RE3 en RE4 zowel een compressor-koelkast als een absorptie-koelkast aan de startaccu.
Onderstaand een schema zoals het in mijn Dethleffs is aangesloten:
Schema
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Beste Marinus,Marinus schreef: ↑vr 26 apr 2019, 11:48Bij een EBL99 zit de koelkast (normaliter) aangesloten op stekkerblok 1.
Compressor-koelkast op pen 4 (+) en 3(-)
Absorptie-koelkast op pen 1 (+) en 3 (-)
Als er geen D+ is (motor uit) koppelen de relais RE3 en RE4 een compressor-koelkast aan de huishoudaccu.
Een absorptie-koelkast wordt losgekoppeld van beide accu's.
Als D+ aanwezig is (motor loopt) koppelen de relais RE3 en RE4 zowel een compressor-koelkast als een absorptie-koelkast aan de startaccu.
Onderstaand een schema zoals het in mijn Dethleffs is aangesloten:
Schema
EBL 99 Schema Dethleffs.jpg
is dit het originele schema bij de camper geleverd? Of heeft U de moeite genomen om het helemaal uit te zoeken en te documenteren. Waarom? bij mijn nieuw geleverde Bürstner Travel Van T620G is dit in de gebruiks aanleiding zeer slecht gedocumenteerd en volgens de leverancier is dat alles dat er beschikbaar is. Overigens in de camper worden nog steeds 2 halogeen lampjes gemonteerd in de kast en in de garage !!!
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Het zijn "leuke klusjes", maar ik verbaas me een beetje dat je zo snel weer een volle accu hebt.
Want een accu goed doorladen ben je toch wel even mee zoet. Dat is niet in een uurtje gepiept.
Want een accu goed doorladen ben je toch wel even mee zoet. Dat is niet in een uurtje gepiept.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Ik zou die accu maar eens door laten meten, want zo snel leeg en zo snel weer vol klopt niet.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Maar.... Zelfs als de accu defect is, ben jij nog niet zeker dat je 'verlies' opgelost is.
Laatst gewijzigd door Atoz op za 27 apr 2019, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Helaas, weer 11.8V.. Accu gaf 13v aan toen ik gisteravond de zekering voor de kk eruit haalde. Dat laatste schema is weer goede aanvulling! Mbt accu laden: ik heb een heel goede 7-traps lader. Maar soms zet ik hem op solar, want daar moet hij het toch ook op doen. Ik zag vanochtend trouwens dat de +kabel van mijn lader aan het eind(knijper) gesulfateerd was. Dat komt toch tot overbelasting? Én ipv voltagemeting gaf de %meting 65% aan,ofwel accu is ws weer naar de maan.. Een maand of 5 geleden waren ze nog door accuboer gecontroleerd en goed bevonden.?! Misschien door kortstondige vorst of overbelasting? Opladen gebeurt vrijwel altijd door Ebl... Dan zou dáár dus iets fout zitten (is al eerder vervangen). Het is dat mijn vrouw zand tussen haar tenen heerlijk vindt en ik er de pest aanheb anders waren we met mijn Subaru gegaan, back to simple!
Is trouwens te koop
Is trouwens te koop
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Laad die accu anders een volledig op met je lader, koppel ze af en meet de spanning , een dag later meet je ze opnieuw.
Nu ben je jezelf eindeloos aan het herhalen zonder resultaat
Nu ben je jezelf eindeloos aan het herhalen zonder resultaat
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
, dat als 1e, en als blijkt dat de accu nog goed is, accu opladen en 1 pool loskoppelen en dan de amperemeter tussen de pool en de losgenomen accuklem , dan meet je de eventuele ontlaadstroom, en dan weet je wat, en kun je aan de hand van dat verbruik inschatten wat de gebruiker kan zijn, nu weet je enkel dat de accu leeg is.
accuklemmen die groen gesulfateerd zijn komt niet zo zeer door overbelasting maar door de inwerking can accuzuur, is de laadspanning niet veel te hoog van de lader?, en een accu die al 3 jaar mishandeld word door hem regelmatig geheel te ontladen is in mijn ogen niet veel soeps meer.
jos
accuklemmen die groen gesulfateerd zijn komt niet zo zeer door overbelasting maar door de inwerking can accuzuur, is de laadspanning niet veel te hoog van de lader?, en een accu die al 3 jaar mishandeld word door hem regelmatig geheel te ontladen is in mijn ogen niet veel soeps meer.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
Ik ben idd steeds maar weer aan het herhalen,op allerlei manieren. Mijn lader geeft bij de V-meting bij beide accu's dus 13.8 (full) maar bij percentage van 1e accu 65. En 2e 70 % (lijkt of er in beide een paar cellen sluiting maken...) ik ga het laatste advies nog eens doen anders gaan ze eruit. Vreemd dat bij een gesloten accu accuzuur naar buiten komt. Is bij vorige accu ook al eens gebeurd.
Re: EBL99: wat wordt 'aangedreven' door...
een klein beetje damp kan zelfs langs de polen naar buiten komen, maar er zit altijd een ontlucht opening in een accu, om te zorgen dat er geen overdruk ontstaat.
en om te meten of de lader niet een te hoge spanning geeft, meten op de accupolen terwijl de lader aangesloten is en laadt, dan mag de spanning niet hoger komen dan 14,4 volt bij een gewone semitractie, geen agm zijnde
jos
en om te meten of de lader niet een te hoge spanning geeft, meten op de accupolen terwijl de lader aangesloten is en laadt, dan mag de spanning niet hoger komen dan 14,4 volt bij een gewone semitractie, geen agm zijnde
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything