Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Hallo allemaal. Kijk al een tijdje mee op het camperforum en krijg inmiddels wat meer tijd om hopelijk ook een bijdrage te leveren. We camperen al wat jaren en hebben diverse modellen gehad. Welke onze mooiste blijft is toch wel onze T3 Westfalia California. Met de T3 begon het camperen en is er dus nog steeds. De California is inmiddels weer in volle glorie gerestaureerd en wordt gebruikt voor de kleinere vakantie’s.
Echter met het verstrijken van de jaren toch gekozen voor wat meer luxe, een Hymer 580 ml-t op basis van een MB Sprinter. Dit is qua tecniek hele andere koek. Is geen Jip en Janneke VW T3 techniek. Geluid in camper TV radio etcetc was weg. Storing in de DSP box. Had er nog nooit van gehoord? Kan mij goed redden met techniek maar met het volgende niet en hopelijk kan iemand mij op het goede spoor zetten.

Onder het rijden loopt de HH accu leeg. Camper MB Sprinter (2015) Euro 6 dynamo. Lithium accu met bms en een EBL 29. Zonnepaneel met een MPPT lader. Systeem werkte perfect totdat laatst alles in de camper donker werd. Normaal kan ik de accu middels de telefoon uitlezen. Zelfs de bluetooth werkte niet meer.

Wat ik heb gedaan: Alle zekeringen en bedrading nagekeken. Staan we stil wordt hij perfect geladen door het zonnepaneel. Doordat ik het laden met de tlf kan volgen zag ik:
- Bij de eerste of nieuwe start smorgens laadt hij ongeveer 1 minuut 22 Ah
- Na die minuut gaat hij ongeveer 15 Ah ontladen
- Zet ik het licht aan schommelt het rond de 0 Ah. Afhankelijk hoeveel zon er is en hoeveel gebruikers ik aan zet
- Rem ik laadt hij wel 55 Ah!
- Bij een lange rit 's avonds en verbruikers aan is het dus rap afgelopen met de pret.

Weet zo niet of er ivm Euro 6 een laadstroomregelaar is geplaatst. Iemand die mij de juiste hint kan geven?

Alvast dank gr Wim
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: HH accu ontlaadt tijdens rijden 0% Euro 6



Bericht door jurgenc »

Kijk even naar de bijdrage van Kampo over hoe je kan zien aan je accu of de euro 6 met een intelligente lader is uitgerust of niet
viewtopic.php?f=3&t=8459306&p=1619446&h ... o#p1619446
H20
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door myway »

Dat er niet geladen wordt is bij een euro 6 goed mogelijk als er een intelligente dynamo opzit.
Dat hoeft blijkbaar nog steeds niet standaard te zijn, ik had gisteren een gloed nieuwe Peugeot boxer zonder zo’n dynamo.
Maar dat de accu tijdens het rijden met 15 Amp wordt ontladen is wel vreemd.
Dat zal afhankelijk zijn wat voor scheider er gebruikt is.
Zaak dus om te weten wat hier is gebruikt en waar die 15 Amp naar toe gaat.
Als er wordt gereden staat dan de koelkast op 12 volt en waar wordt dat vandaan gehaald?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

WestfaliaCalifornia schreef:
wo 24 apr 2019, 23:22
...Onder het rijden loopt de HH accu leeg. Camper MB Sprinter (2015) Euro 6 dynamo. Lithium accu met bms en een EBL 29. Zonnepaneel met een MPPT lader. Systeem werkte perfect totdat laatst alles in de camper donker werd. ...
Staat er in de handleiding hoe het systeem werkt ?
Begrijp ik juist dat er geen probleem was en nu wel ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Zelf zou ik eerst de verbinding naar de startaccu ontkoppelen (hoofdzekering verwijderen) en alle gebruikers zoveel mogelijk uit zetten (koelkast!!). Ontlaat die hushoudaccu dan nog tijdens een rit?
Paul.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door albertrietjens »

Klinkt alsof je bus de HH-accu als spanningsbron gebruikt ipv de start accu. Ik weet niet precies hoe euro 6 werkt dus even wat giswerk. Volgens mij laadt euro 6 totdat de start accu vol is en niet zoals bij een conventionele installatie continu. Op een of andere manier werd je HH-accu ooit geladen in dit systeem en gescheiden van de startaccu gehouden. Daar is nu iets defect waardoor er een verbinding is van de HH-accu naar de verbruikers kant van de bus zelf (niet HH). Zonder zon kan de accu dit niet bijhouden, met zon og maar net.

In die richting zou ik het zoeken.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Jurgenc:
Bij mij ziet de accu en aanbouw op de polen hetzelfde uit. Onder de stoel heb ik niet dat kastje (laadstroomregelaar?) zitten maar mss ergens anders?

Myway:
Mijn koelkast draait altijd op gas.
Heb zelf het idee dat die ong. 15 Ah naar het motormanagement oid gaat. Steeds als ik wat aanzet lopen de Ah op. Behalve de verlichting dan schommelt het weer rond de 0 Ah. En bij afremmen dik 50 Ah erbij.

Kampo:
In de gebruiksaanwijzing van Hymer staat niets speciaals omschreven. En idd goed gelezen:tot paar weken terug niets aan de hand. Nu zaten we na een lange avond/nachtrit in donker. Denk dat onder het rijden verbruik van de hele auto van beide accus af. Als ik de KK ook op stroom zou zou laten werken is het nog eerder afgelopen met de pret.

Travelscout:
Ga ik proberen. Kun je ieder geval zien of het mogelijk een of ander relais is.

Albertrietjens:
Zie boven wat antwoorden. Denk zelf ook dat het daar ergens zit maar nu nog het juiste component. Er zit zoveel elektronica onder de stoel en bedrading laat zich soms slecht volgen. Kom er op terug!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door Kroppie »

vaak word er bij een euro 6 voertuig met een slimme dynamo een z.g. booster geplaatst, om via de startaccu de hh accu toch voldoende te laden, misschien dat daar het wel goed gewerkt heeft, daar iets mee aan de hand is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door jurgenc »

In ieder geval, met mijn zeer beperkte kennis kan ik je niet verder helpen. Maar wees gerust, anderen hier (mits je hen de juiste en voldoende informatie bezorgt), zullen je zeker kunnen helpen (zoeken).
H20
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door hathi »

Ook ik zou in de Richting zoeken die Jos aangeeft,eerst kijken of er een laadbooster op zit,meestal voor de startaccu,en het zal er wel opstaan? (Defect?)...Zit er (nog) geen op ,kun je er (zelf) een monteren,het schema zit er bij,is de Camper nog in de garantie ,terug,want er dient er standaard een op te zitten,bij zo een Mercedes
Hans
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Vandaag de HH accu afgekoppeld (zekering 50 Ah er uit). Dan worden er GEEN Ah meer uit de HH accu getrokken. Wordt dan uiteraard alleen geladen door zonnepaneel. Ik mag toch aannemen dat Hymer bekend is met het “probleem” euro 6 dynamo en dat het er op zit. Mn omdat alles goed goed functioneerde.

Zit de laadstroomregelaar altijd voor de startaccu of is een andere schakeling ook mogelijk? Daar moet dus altijd een dikke laadstroom draad aanzitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door Kroppie »

een laadstroom regelaar praten we over als we het hebben over de regelaar aan de zonne panelen, ik denk dat je de booster bedoelt, die zit met dikke kabels aan de hh accu en aan de startaccu, het kan zijn dat de zonnepaneelregelaar ook aan de startaccu zit maar dat is in dat geval dan een dunnedraad.
probeer erachter te komen of er inderdaad een z.g. booster in zit en gebruik dan de juiste benaming, om misverstanden te voorkomen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Idd Jos dat bedoel ik. De booster. De MPPT zit direct aangesloten op HH accu. Zal proberen de dikke kabels te volgen. Vrees alleen dat de bestuurdersstoel gedemonteerd moet worden. Zijn op vakantie dus beetje behelpen allemaal. Zie zo’n booster ieder geval niet bij de ebl en HH accu zitten. Je leert zo wel je camper kennen zeg maar ;;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door Kroppie »

zo,n booster heeft ook vaak een D+ nodig al dan niet gesimuleerd door een D+simulator, dat is het signaal dat de dynamo bij draaiende motor stroom levert , als die vebinding verbroken is of de zekering defect zal de booster ook niet goed werken, zal een kleine zekering zijn met een lage waarde, doet de koelkast het wel goed die word ook vaak aan gestuurd door de D+, misschien is dat een oorzaak , want het heeft wel goed gewerkt toch?
heb je nog meer te zoeken. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie