Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DanwelDanny
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 sep 2018, 6:40
Locatie: Venlo

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door DanwelDanny »

aan de foto's te zien heeft deze wel een D+ ( blauw/geel )
deze zit op de acc. klemstrook, net als de 15 + en de 30+
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

Er wordt hier veel aan bladvulling gedaan. …
Iets algemeens schrijven over elektriciteit zoals D+ is in dit geval niet zo interessant.
Nogmaals herhalen waar het over gaat:
kampo schreef:
do 25 apr 2019, 8:22
WestfaliaCalifornia schreef:
wo 24 apr 2019, 23:22
...Onder het rijden loopt de HH accu leeg. Camper MB Sprinter (2015) Euro 6 dynamo. Lithium accu met bms en een EBL 29. Zonnepaneel met een MPPT lader. Systeem werkte perfect totdat laatst alles in de camper donker werd. ...
Staat er in de handleiding hoe het systeem werkt ?
Begrijp ik juist dat er geen probleem was en nu wel ?
De D+ en de PSM (Parametrierbares Sonder Module) voor speciale opbouwerstoepassingen hebben hier niets mee te maken.
Dit lijkt helemaal op een klassiek geval van intelligente dynamo. De problematiek daarrond is mij, en een aantal anderen hier, bekend.
Maar wat hier bijzonder is , is dat het HH systeem tot 3 weken geleden wel goed zou gewerkt hebben. Hoe dan? Waar staat de booster?
Dit kan niet werken zonder booster.
En dan hier in combinatie met een Lithium Huishoudaccu. Met hogere spanning in de meeste gevallen.
Wie heeft die geplaatst? Hymer zelf? Is het een gewone HH-accu of is het zo een hybride Hymer opstelling?

De foto onder de chauffeurszetel zien we niets speciaals aan.

Maak eens een foto van de aftakking naar de huishoudaccu. Dat zal gedaan zijn aan de startaccu onder de voeten van de chauffeur.
Wat we zoeken is een booster of een relais in de kabel naar de LiFePO4 accu. Welke accu is dat ? Waar staat die? Wat is daar allemaal op aangesloten?

PS
De lichten aanzetten helpt niet bij een intelligente dynamo. Dat trucje werd meermaals uitgeprobeerd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door travelscout »

Ik hoop wel dat ts alleen de D+ losgemaakt heeft en niet alleen een hele stekkert waar die D+ bij zit.
Als hij dit wel gedaan heeft, zou het totaal uitvallen van de EBL zeer onlogisch zijn.
Verder betwijfel ik of genoemde/afgebeelde laadrelais, hetzelfde zijn als scheidingsrelais.

Gezien de grote stromen bij remenergie terugwinningssystemen en de daartoe logische zeer grote capaciteit van dynamo's in de zwaardere MB's (was het niet zelfs 250A?), verbaas ik me in dit verband over die relatief kleine zekering van 50A tussen beide accu´s. Accu´ s die, zeker als ze leeg zijn, toch veel grotere laadstromen aan zullen kunnen. E.e.a. hangt uiteraard af van de accu specs.
In ieder geval zou dat wel kunnen duiden, op de aanwezigheid van een boostert. Immers, die zijn er niet zwaarder dan 50A.

Overigens geloof ik niet dat als je onderweg bent en storingen aan je camper ondervind, geholpen bent met opmerkingen over "bladvulling".
Maar inderdaad wel met een concrete aanwijzing, waarmee je de storing (desnoods tijdelijk) kan verhelpen.
Daar dragen, totdat ts meldt dat de storing verholpen is, alle ideeen en suggesties op een forum als deze, toch zeker aan bij.
Paul.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Kampo. Alhier een foto vd aansluitpunten etc. op de accu. Op de rest van het geschrevene kom ik nog terug.
Bijlagen
2C89E0D9-5E60-4672-854A-905710B9943E.jpeg
2C89E0D9-5E60-4672-854A-905710B9943E.jpeg (162.14 KiB) 656 keer bekeken
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Myway:
Idd een “ouderwetse D+ zal er niet opzitten. Kan zo geen betere naam bedenken maar mss een soort “fictieve” D+. KK en EBL moeten toch een signaal krijgen motor loopt of loopt niet.

Kampo:
Alles heeft in mijn beleving ook te maken met de “intelligente dynamo problematiek” alleen volgens mij heb ik alle plekken open gehad en vind geen booster. Kan dit navragen bij de dealer natuurlijk. De lithium heb ik zelf geplaatst. Kon de EBL niet anders instellen als AGM. Wel nieuwe en geschikte MPPT solarregelaar geplaatst. Een “gewone” Super B HH accu. Accu is gewoon omgewisseld met de AGM die er in zat.

De truck met de lichten -lees koplampen- werkt deels goed. Als ik ze NIET aanzet ontlaadt hij met minimaal 15Ah.

Paul:
Nee heb alleen de D+ losgehaald en niet de hele stekker.

Die 2 relais schakelen in mijn beleving wel een laadstroom. De kabels zijn net zo dik als die op de HH accu zitten. Mijn dynamo is trouwens 180 Ah en de remenergie kan ik uitlezen en is rond de 50 Ah.

We kunnen ons redden tot thuis. Daar ga ik mij eerst eens dieper inlezen in deze materie en kan kan ik mij natuurlijk veel praktischer en uitgebreider onderzoeken😏. Tot zover allen bedankt voor de vele uitgebreide adviezen. Nieuwe tips blijven natuurlijk welkom. Ik laat weten wanneer nieuws heb ter lering en vermaak. Wim
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

WestfaliaCalifornia schreef:
ma 29 apr 2019, 11:25
Kampo. Alhier een foto vd aansluitpunten etc. op de accu. Op de rest van het geschrevene kom ik nog terug.
Afbeelding

Zo ziet het er ongeveer standaard uit, kan je tellen hoeveel + kabels er werden toegevoegd.
Waarvoor dienen die allemaal ?


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

en hier zie je 2 Sprinters waar de buck boost in de chauffeurs zetelvoet werd toegevoegd.


Afbeelding

Afbeelding



Let op bij sommige Sprinters zit er veel meer in de zetelvoet als bij andere.
Onder andere een kleine nood accu en 3 niveaus.
Hier zie je er zo één.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Kampo:
Superdank voor je vele aanvullingen. Moet alles nu op de tlf doen en das nie zo handig allemaal. Thuis ff op het grote scherm. Weet zeker dat ik mooi vergelijkingsmateriaal heb. Zie op 1 ook die 2 witte relaisblokjes. Die heb ik ook en schakelen een behoorlijke stroom gezien de dikte. Thuis wil ik ook alles beter kaal bouwen zodat ik de kabels beter kan volgen. Ben wel heel benieuwd of ik ergens ook zo’n booster kan vinden. Of het alternatief hoe Hymer de intelligente “dynamoperikelel” regelt🤨. Blijft een feit dat het tijden goed heeft gewerkt en nu sinds ong 4 weken niet meer. Dus ergens....
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Update:
Rijden we de laatste dag van de vakantie terug werkt het systeem weer als vanouds. Constant laden en meet ong 25 Ah.
Bij afremmen weer ri 50 Ah. En belangrijker ....hij wordt niet meer ontladen. In een mum van tijd zat de accu weer vol.
Echter mijn gevoel zegt natuurlijk dat de storing vanzelf weer een keer terug komt.

Ik heb e.e.a. mbt deze problematiek doorgelezen.

- Begrijp ik goed dat bij een MB als de motor draait de ecu zowel de start- als de HH accu als 1 ziet?
- Heb ik goed begrepen dat op de minpool de signaalgever (a9065460121) zit die aan de ecu doorgeeft hoe vol de accu zit?
- Als deze signaalgever nu niet goed functioneert en maar tegen de ecu zegt accu is vol ......krijg je precies het gedrag/storing die ik heb.
- Is het IN de ecu niet mogelijk om de intelligente dynamo constant spanning te laten afgeven. Ofwel constant het signaal:accu is niet vol?

Heb de vraag ook gesteld op het Hymer-Forum of iemand (uiteraard met een MB versie euro6) last had van dezelfde problematiek.
Mn de vraag WAAR zit de booster. Bij 1 had zich hetzelfde probleem voorgedaan en daar is met wat getouwtrek een Schaudt WA 121525 geplaatst.
Zie ook: https://www.wohnmobilforum.de/w-t120064.html
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door myway »

WestfaliaCalifornia schreef: - Is het IN de ecu niet mogelijk om de intelligente dynamo constant spanning te laten afgeven. Ofwel constant het signaal:accu is niet vol?
Als dat zo maar ff te doen was werden die dure boosters niet heel veel van verkochtAfbeelding
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

myway schreef:
di 07 mei 2019, 20:02
WestfaliaCalifornia schreef: - Is het IN de ecu niet mogelijk om de intelligente dynamo constant spanning te laten afgeven. Ofwel constant het signaal:accu is niet vol?
Als dat zo maar ff te doen was werden die dure boosters niet heel veel van verkochtAfbeelding
Ze kunnen de egr ook uitschrijven, startonderbreker deblokkeren, kmstand etcetc wijzigen dus wie weet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door hathi »

Dat klopt maar je schrijft terecht ze kunnen,dus moet je het laten doen,....dus is even duur dan een booster,waarom dan moeilijk doen?
Hans
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door WestfaliaCalifornia »

hathi schreef:
di 07 mei 2019, 21:54
Dat klopt maar je schrijft terecht ze kunnen,dus moet je het laten doen,....dus is even duur dan een booster,waarom dan moeilijk doen?
Zover ben ik nog niet wil eerst het bovenstaande uitzoeken of ik correct zit.
Goede booster is aan de prijs en moet ook aangesloten worden. Optie schoot mij zo te binnen. Mss heeft iemand dit al geprobeerd. egr uitschrijven is 150-200.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Huishoudaccu ontlaadt tijdens rijden met Euro 6



Bericht door kampo »

Volgens mij kan je nergens de intelligente dynamo laten uitschrijven.
In een ver verleden was dat wel mogelijk bij MB en Iveco. Maar niet meer sinds dieselgate.
Dat zou de CO2 waarde aantasten en de COC moet dan een aanpassing krijgen.
Groeten Kampo
Plaats reactie