Amperemeter

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Amperemeter



Bericht door JoopBrekken »

20190424_170830.jpg
20190424_170830.jpg (138.5 KiB) 383 keer bekeken
De echt simpelste oplossing is voor 5 tientjes deze meter bij conrad bestellen. Kan 0,001A meten.
Niets demonteren of plaatsen. Alleen als + en - in 1 bundel zitten, die even losmaken om de kabels apart te kunnen omklemmen.
://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc-330-stroom ... co-1307544
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Amperemeter



Bericht door Kroppie »

,t simpelst en 100% effectief, een gewone massa schakelaar, bij auto verlaten , ding uit schakelen, en geen enkel sluipverbruik, veel of weinig, meer mogelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Amperemeter



Bericht door JoopBrekken »

Ts wil meten, en heeft problemen met de startaccu. Daarin een hoofdschakelaar ( 400A?) zetten lijkt me minder simpel als een clampmeter bestellen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Amperemeter



Bericht door macfocus »

Kroppie schreef:
wo 24 apr 2019, 17:31
,t simpelst en 100% effectief, een gewone massa schakelaar, bij auto verlaten , ding uit schakelen, en geen enkel sluipverbruik, veel of weinig, meer mogelijk.

jos
Daar heb ik ook over nagedacht Jos. Maar ik wil gewoon graag weten of in normale toestand ik iets vergeten ben uit te zetten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Amperemeter



Bericht door dieseltje+ »

Als er aan verbruikers niks is veranderd of is bij gekomen t.o.v. een half jaar geleden kan het ook zijn dat de accu zijn beste tijd heeft gehad?!
Accu was wel vol 12.6 of meer?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Amperemeter



Bericht door kampo »

Een clamp meter is niet mijn ding als het gaat over sluipverbruik en mA …

@Macfocus
Niet zo makkelijk wat je daar wenst te doen.
Je wilt dus een ampèremeter zetten over de startaccu met een monitor op het dashboard
en dat systeem moet zowel 600A startstroom als 10mA sluipstroom kunnen weergeven ?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Amperemeter



Bericht door myway »

Het is toch niet zo moeilijk om met een simpele multimeter een sluipverbruik te meten.
Waarom moet er een shunt of iets dergelijks gemonteerd worden.
Het lijkt mij handig om te weten of er lekstroom is en zo ja hoeveel.
Bij het voertuig van TS zijn er geen zaken die de accu blijven belasten en zou het sluipverbruik nul moeten zijn.
Kies je er voor om bv. de radio op de startaccu te zetten, tja dan heb je een sluipverbruiker.
Laat je iets van de verlichting van de wagen aanstaan heb je zelf de zaak niet goed gecontroleerd toen je de motor uitschakelde.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Amperemeter



Bericht door macfocus »

Myway, je beschrijft precies het “probleem”. Ik vergeet iets (radio, licht) uit te zetten en wil dat simpel kunnen zien.

Die startstroom wil ik niet zien.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Amperemeter



Bericht door kampo »

macfocus schreef:
do 25 apr 2019, 8:06
Die startstroom wil ik niet zien.
Dat begrijp ik maar hij is er wel...
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Amperemeter



Bericht door jansloos »

Macfocus.

Heeft u al gekeken naar de plus aansluiting op de accu.
Of daar meerdere kabels op zitten?
Eventueel een foto hier.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Amperemeter



Bericht door travelscout »

voor het zoeken naar kleine (sluip-)stromen (mille amps dus), volstaat een universeel meter van een euro of 5 goed (action?).
maar wel opletten dat alle bekende gebruikers uit blijven staan tijdens die meting anders zul je weer een hele nieuwe meter moeten aanschaffen :-)
Paul.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Amperemeter



Bericht door pwhooftman »

kampo schreef:
do 25 apr 2019, 8:19
macfocus schreef:
do 25 apr 2019, 8:06
Die startstroom wil ik niet zien.
Dat begrijp ik maar hij is er wel...
En daarom is die clampmeter van Conrad een goede optie. Bij een gewone multimeter moet je óf een zware shunt plaatsen die de startstroom aankan (waardoor kleine stromen moeilijker te meten zijn), óf je moet telkens de draden losnemen en de multimeter er tussen hangen en weer tussenuit halen voordat je start. Die clampmeter kun je bij wijze van spreken op stand 2A laten staan, ook als er 200A startstroom getrokken wordt. Die laat hij dan simpelweg niet zien.
Nadeel blijft dat ook die clampmeter stroom nodig heeft, van batterijen of een permanente aansluiting (dus sluipverbruik 😳)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Amperemeter



Bericht door Kroppie »

het allerbeste is en blijft 1x dat sluipverbruik opzoeken en verhelpen, radio op de hh accu, en een verklikkertje voor het vergeten van het licht installeren en klaar.

1x een ampere meter tussen een accupool en accuklem (kan gewoon met een multimeter van b.v. de action)dan 1 voor 1 de zekeringen eruit om te vinden waar het sluipverbruik zit en dat oplossen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Amperemeter



Bericht door veetee »

@jos, +1, wat ik zei... :cheers:
Plaats reactie