MPPT versus PWM-laadregelaar
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
MPPT versus PWM-laadregelaar
Goedemorgen allen
Fijne paasdagen!,
Is bij een moderne mppt laadregelaar het nog nodig dat je de volgorde van paneel en regelaar aansluiten en/of loskoppelen nog juist doet?
Hoe minder te onthouden hoe makkelijker het (camping) leven dacht ik zo,
André
Fijne paasdagen!,
Is bij een moderne mppt laadregelaar het nog nodig dat je de volgorde van paneel en regelaar aansluiten en/of loskoppelen nog juist doet?
Hoe minder te onthouden hoe makkelijker het (camping) leven dacht ik zo,
André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Re: Mppt vs pwm
ja zeker is dat aanteraden/nodig , hoewel b.v. de nieuwe victron mppt regelaars een keer aangesloten op een 12 volt systeem die instelling behouden blijft ,ook bij weer los en weer aankoppelen , bij die regelaars moet je het via het menu instellen als je hen voor een andere spanning gaat gebruiken.
maar voor andere types of merken regelaars zie de gebruiksaanwijziging
jos
maar voor andere types of merken regelaars zie de gebruiksaanwijziging
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Ja, ik zou dat toch zo doen.
Net als dat het wenselijk is om de polariteit juist aan te sluiten.
Net als dat het wenselijk is om de polariteit juist aan te sluiten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Staat zelfs in gebruiksaanwijzing
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Aha, geeft zo' n mppt regelaar netjes 12volt af of hoger, dit ivm het onwenselijk zijn dat daardoor mijn slimme relais denkt dat de huishoud accu wel prima mee kan doen bij het starten van de motor en daar zijn mijn huishoud accu kabels niet voor bedoelt
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
de regelaar zal naar gelang van de laadtoestand van de hh accu de laadspanning aanpassen, en dat kan varieeren van 13,5 volt bij volle accu tot 14,4volt bij legere accu.
bij te weinig zonlicht uiteraard minder
jos
bij te weinig zonlicht uiteraard minder
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Als de startaccu normaal vol is, dan zal dat meedoen wel meevallen.simple simon schreef: ↑ma 22 apr 2019, 13:45Aha, geeft zo' n mppt regelaar netjes 12volt af of hoger, dit ivm het onwenselijk zijn dat daardoor mijn slimme relais denkt dat de huishoud accu wel prima mee kan doen bij het starten van de motor en daar zijn mijn huishoud accu kabels niet voor bedoelt
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Persoonlijk zou ik om grote stromen tijdens starten uit de huishoudaccu te voorkomen, dat slimme scheidingsrelais vervangen door een gewone.
Of door hem juist dommer te maken.
Neem daartoe in de massa of min (=de behuizing) een NO-contact (maakcontact) op, bedient door de D+ van de dynamo.
Bedenk dat naarmate de startaccu door veroudering minder startstroom kan leveren, het tekort graag wil aanvullen uit de huishoudaccu.
Of door hem juist dommer te maken.
Neem daartoe in de massa of min (=de behuizing) een NO-contact (maakcontact) op, bedient door de D+ van de dynamo.
Bedenk dat naarmate de startaccu door veroudering minder startstroom kan leveren, het tekort graag wil aanvullen uit de huishoudaccu.
Paul.
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Paul, mijn probleem was dat ik geen D-plus @ heb in mijn Ducato dus vandaar, wat wel op het slimme relais zit is een nul draadje, wanneer je die los koppeld doet ie helagaar niets slims meer maar als je die laat schakelen bij contact is er nog steeds op het moment van starten een mogelijke koppeling,
@ik heb in de motorkap wel een keer een kabelboom helemaal uitgemeten en vond een draadje die wel degelijk alleen contact had bij motor ''draaiend' echter is dit niet logisch en niet een dynamo contact en heb ik ik dit niet (behoudens wat proefjes) in de volle praktijk kunnen testen.
@ik heb in de motorkap wel een keer een kabelboom helemaal uitgemeten en vond een draadje die wel degelijk alleen contact had bij motor ''draaiend' echter is dit niet logisch en niet een dynamo contact en heb ik ik dit niet (behoudens wat proefjes) in de volle praktijk kunnen testen.
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
en de hhaccu kabel aanpassen voor de eventueel hogere stroomsterkte, (is alleen maar de kabel tussen hh accu en cyrix en de massakabel van de hhaccu), en een cyrix schakeld pas parallel na een bepaalde tijdvertraging, meestal loopt de motor dan allang, hoelang die vertraging is?, ff handleiding lezen.
data sheet en manual:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -120a.html
jos
data sheet en manual:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -120a.html
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Ik heb de Westech 3064-1. Deze verbind bij 13.7volt en er staat Delay 2- 5 seconds
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: MPPT versus PWM-laadregelaar
Met een beetje zon (of licht) is de hh-accu spanning al gauw hoog genoeg voor verbinden door het relais. Bij een Cyrix al vanaf 13 Volt met 10 minuten vertraging. Overdag is er praktisch altijd wel verbinding.
Aangezien mijn auto binnen 2 seconden start, maak ik me daar geen zorgen over.
Ik heb overigens voldoende dikke en korte kabels aan de hh-accu.
Aangezien mijn auto binnen 2 seconden start, maak ik me daar geen zorgen over.
Ik heb overigens voldoende dikke en korte kabels aan de hh-accu.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).