MPPT versus PWM-laadregelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door simple simon »

Goedemorgen allen
Fijne paasdagen!,
Is bij een moderne mppt laadregelaar het nog nodig dat je de volgorde van paneel en regelaar aansluiten en/of loskoppelen nog juist doet?
Hoe minder te onthouden hoe makkelijker het (camping) leven dacht ik zo, :eh:

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mppt vs pwm



Bericht door Kroppie »

ja zeker is dat aanteraden/nodig , hoewel b.v. de nieuwe victron mppt regelaars een keer aangesloten op een 12 volt systeem die instelling behouden blijft ,ook bij weer los en weer aankoppelen , bij die regelaars moet je het via het menu instellen als je hen voor een andere spanning gaat gebruiken.
maar voor andere types of merken regelaars zie de gebruiksaanwijziging

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door Atoz »

Ja, ik zou dat toch zo doen.
Net als dat het wenselijk is om de polariteit juist aan te sluiten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door Vertrokken2 »

Staat zelfs in gebruiksaanwijzing
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door simple simon »

Aha, geeft zo' n mppt regelaar netjes 12volt af of hoger, dit ivm het onwenselijk zijn dat daardoor mijn slimme relais denkt dat de huishoud accu wel prima mee kan doen bij het starten van de motor en daar zijn mijn huishoud accu kabels niet voor bedoelt :) :(
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door Kroppie »

de regelaar zal naar gelang van de laadtoestand van de hh accu de laadspanning aanpassen, en dat kan varieeren van 13,5 volt bij volle accu tot 14,4volt bij legere accu.
bij te weinig zonlicht uiteraard minder

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door henk en lila »

simple simon schreef:
ma 22 apr 2019, 13:45
Aha, geeft zo' n mppt regelaar netjes 12volt af of hoger, dit ivm het onwenselijk zijn dat daardoor mijn slimme relais denkt dat de huishoud accu wel prima mee kan doen bij het starten van de motor en daar zijn mijn huishoud accu kabels niet voor bedoelt :) :(
Als de startaccu normaal vol is, dan zal dat meedoen wel meevallen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door travelscout »

Persoonlijk zou ik om grote stromen tijdens starten uit de huishoudaccu te voorkomen, dat slimme scheidingsrelais vervangen door een gewone.
Of door hem juist dommer te maken.
Neem daartoe in de massa of min (=de behuizing) een NO-contact (maakcontact) op, bedient door de D+ van de dynamo.

Bedenk dat naarmate de startaccu door veroudering minder startstroom kan leveren, het tekort graag wil aanvullen uit de huishoudaccu.
Paul.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door simple simon »

Paul, mijn probleem was dat ik geen D-plus @ heb in mijn Ducato dus vandaar, wat wel op het slimme relais zit is een nul draadje, wanneer je die los koppeld doet ie helagaar niets slims meer maar als je die laat schakelen bij contact is er nog steeds op het moment van starten een mogelijke koppeling,

@ik heb in de motorkap wel een keer een kabelboom helemaal uitgemeten en vond een draadje die wel degelijk alleen contact had bij motor ''draaiend' echter is dit niet logisch en niet een dynamo contact en heb ik ik dit niet (behoudens wat proefjes) in de volle praktijk kunnen testen.
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door Kroppie »

en de hhaccu kabel aanpassen voor de eventueel hogere stroomsterkte, (is alleen maar de kabel tussen hh accu en cyrix en de massakabel van de hhaccu), en een cyrix schakeld pas parallel na een bepaalde tijdvertraging, meestal loopt de motor dan allang, hoelang die vertraging is?, ff handleiding lezen.

data sheet en manual:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... -120a.html


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door simple simon »

Ik heb de Westech 3064-1. Deze verbind bij 13.7volt en er staat Delay 2- 5 seconds
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: MPPT versus PWM-laadregelaar



Bericht door henk en lila »

Met een beetje zon (of licht) is de hh-accu spanning al gauw hoog genoeg voor verbinden door het relais. Bij een Cyrix al vanaf 13 Volt met 10 minuten vertraging. Overdag is er praktisch altijd wel verbinding.

Aangezien mijn auto binnen 2 seconden start, maak ik me daar geen zorgen over.
Ik heb overigens voldoende dikke en korte kabels aan de hh-accu.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie