Zelfvoorzienend worden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
The Goof
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 mar 2019, 9:28

Zelfvoorzienend worden



Bericht door The Goof »

Deze vraag zal vast vaker gesteld zijn, ik kan zo eigenlijk niets concreets vinden hier of op het net.
Ik wil mijn bus zo zelfvoorzienend maken dat ik 2 dagen zonder stroom van de "paal" kan.
Ik heb niet al te veel eisen, een paar ledlampjes, een paar mobiele telefoonopladers en een iPad, een waterpompje, en voor mij het belangrijkste een koelkast die op 220 volt draait (zuinig 55watt). Ik weet ongeveer wat ik allemaal nodig heb maar het zou heel handig zijn als iemand zou zeggen; je hebt dan minimaal zoveel watt zonnepanelen nodig en deze omvormer, deze accu, dit relais, enz...er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

bedankt alvast voor het meedenken

Gr. Goof.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Zelfvoorzienend worden



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij heeft ons forumlid Mickel Moen (Geert voor intimi ;-)) daarover heel wat op zijn blog staan.

https://mickelmoen.blogspot.com
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zelfvoorzienend worden



Bericht door 't Busje »

Je telt op hoeveel Watt-uur je per etmaal nodig hebt. Bijvoorbeeld: 12 uur koelkast à 55 watt = 660 Wh, 4 uur licht à 10 W = 40 Wh, 2 uur TV à 30 watt = 60 Wh, 10 minuten waterpomp à 50 W = 9 Wh, enz. Je moet bij de berekening ook rekening met het eigen verbruik (verlies) van de omvormer.
Het totale aantal Watt-uur deel je door 12 en dan heb je de benodigde Ampère-uur per etmaal. Dat moeten je zonnepanelen opbrengen en je (lood)accu moet pakweg twee keer zo groot zijn.
De opbrengst van een zonnepaneel per etmaal is 3 tot 4 maal het piekvermogen. Een 100 Wp paneel brengt per etmaal 300 tot 400 Wh = 25 tot 33 Ah op. Het maakt verschil of je in het noorden met lage zonnestand zit of in het zuiden met hogere zonnestand. Hetzelfde geldt voor het voor- en najaar met lage zonnestand en midzomer met hoge zonnestand. Er zijn overal ook bewolkte dagen met een lage opbrengst.
In het noorden heb je lange avonden en heb je niet veel verlichting nodig. In het zuiden zijn de avonden korter en gebruik je meer verlichting. Misschien gebruikt je koelkast in het noorden wat minder dan in het zuiden, omdat het er gemiddeld wat koeler is.
De omvormer moet het totale vermogen van je 230 volt apparaten kunnen leveren. Denk daarbij ook aan de aanloopstroom van de koelkast.

Je kunt er wel exact aan rekenen, maar er zijn nogal wat onzekere en onvoorspelbare factoren in het spel. Een exacte uitkomst krijg je dus niet. Je kunt mikken op twee dagen vrij, maar dat kan onder ongunstige omstandigheden ook best maar één dag worden of als alles mee zit drie.

Je kunt wat stoeien met die Excelsheet van de NKC, maar de vooringevulde waarden daarvan vind ik niet erg realistisch.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfvoorzienend worden



Bericht door Atoz »

Die koelkast ga je toch op een omvormer zetten ?
De enige regel die hier geld is:
Je moet kunnen produceren wat je verbruikt en je moet het ook kunnen opslaan in je accu.

Daglichtpanelen bestaan niet.
Zelf heb ik een 12 volt compressor koelkast , 12 led lampen, sat tv (kijken bijna nooit), en een massa elektronica bij ons. Ook nog wat zendapparatuur.
400 wp op het dak, 205 AGM, stecca pr-3030.

Er is GEEN koppeling tussen de auto en de huishoudbatterij, wij laden dus enkel via de zon.
(Deze ik laat ook omdat de laadspanning van een AGM anders is dan een loodzuur batterij)
Bv vorig jaar 164 dagen weg, ook in maart, ook in december en ja wij zoeken de zon wel wat op.
Maar in december krijg je zelfs in een zonnig Spanje maar eens beperkte hoeveelheid elektriciteit binnen.

We hebben een omvormer van 300W zuivere sinus. Gebruiken we oa om onze Rebox satellietontvanger (4 tuners, 500Gb HD) te voeden.

Als 's morgens onze accu onder de 85% staat, dan is er iets speciaals gebeurd.

Wat ik vandaag zou installeren is:
Huispanelen, goed bevestigd, (zie Kroppie), een AGM accu, een Victron van voldoende capaciteit met een accu monitor op.
Gebruik voldoende kabeldikte.

Normaal ben ik een zuinige jongen, goedkoper is heel dikwijls mijn moto.
MAAR.... De zon levert mij gratis elektriciteit en die wil ik absoluut kunnen gebruiken.
DUS.... Mocht het me wat kosten.

Prijzen...
Mijn 4 (ondertussen zeven jaar oude) 100wp panelen was 1€ per Wp nu koop je een huispaneel per 300wp aan minder dan 150€ per stuk.
Stecca pr-3030 150€ zou ik. Nu zou ik opteren voor een Victron met accumonitor kopen (prijs ??)
AGM de eerste koste 320€ is na ze en jaar vervangen door een nieuwe die 540€ koste
(Die was niet aan vervanging toe, maar een 'deskundige' Belgische planar verkoper zei dat ze stuk was, uiteindelijk was het de diesel pomp van de verwarming die stuk was)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Zelfvoorzienend worden



Bericht door Raimon »

Ik probeer mijn camper ook zelfvoorzienend te laten zijn.
Heb een kleine alkoofcamper die ook puur op de zonnepanelen moet werken.
Heb dus ook geen koppeling tussen de motoraccu en de huishoudaccu's,
Ook omdat de huishoudaccu AGM is en laad met een hogere spanning.
Ik heb 300W op het dak liggen met 3 panelen en 280Ah aan accu eronder.
Ik heb wel een buitenaansluiting voor 230V van de paal,
daar zit trouwens ook geen lader tussen naar mijn accu's.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfvoorzienend worden



Bericht door myway »

Met de juiste accu scheider kun je ook met verschillende accu’s deze door de dynamo laten laden.
Als je gebruik maakt van een argofet hebben de accu’s niets met elkaar te maken.
The Goof
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 24 mar 2019, 9:28

Re: Zelfvoorzienend worden



Bericht door The Goof »

Nou bedankt , ik kan voorlopig wel vooruit met deze info :thumbup:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zelfvoorzienend worden



Bericht door Vertrokken2 »

Ik ben volledig zelfvoorzienend wat stroom betreft. Met slechts 230 Wh aan panelen en een 95 Ah accu kom je een heel eind. Uiteraard moet ik geen dagen achtereen regen hebben, dan gaat het alsnog mis.
Een TV heb ik overigens niet. Dat vind ik domme dingen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie