Dynamo: maar welke heb ik?
Dynamo: maar welke heb ik?
Hallo allemaal.
Daar mijn zelfbouw buscamper al aardig opschiet ben ik nu bezig met het elektro gedeelte
heb daarvoor nodig een cytrix accuscheider 120A of 230 A
Kan echter niet ontdekken welke daarvoor te bestellen (hoogte Ampere)
Naar fiat gebelt chassisnummer doorgegeven ook die konden niet zeggen welke dynamo ik heb er zijn 3 types met verschillende amperes
Fiat Ducato XLH2 35 2.3 MultiJet 130 bouwjaar 02-2014.
iemand een tip.
bedankt Hans
Daar mijn zelfbouw buscamper al aardig opschiet ben ik nu bezig met het elektro gedeelte
heb daarvoor nodig een cytrix accuscheider 120A of 230 A
Kan echter niet ontdekken welke daarvoor te bestellen (hoogte Ampere)
Naar fiat gebelt chassisnummer doorgegeven ook die konden niet zeggen welke dynamo ik heb er zijn 3 types met verschillende amperes
Fiat Ducato XLH2 35 2.3 MultiJet 130 bouwjaar 02-2014.
iemand een tip.
bedankt Hans
Re: dynamo maar welke heb ik
Beste,
Een scheidingsrelais moet niet het volle vermogen aankunnen van de alternator. De wagen gebruikt een groot deel van het vermogen van de alternator zelf om zich draaiende te houden. De batterij zelf zal ook nooit het volle vermogen van de alternator kunnen op nemen, dus je hebt aan een 120 A zeker genoeg. Een recente ducato met airco heeft meestal een alternator van 180 A.
Joske
Een scheidingsrelais moet niet het volle vermogen aankunnen van de alternator. De wagen gebruikt een groot deel van het vermogen van de alternator zelf om zich draaiende te houden. De batterij zelf zal ook nooit het volle vermogen van de alternator kunnen op nemen, dus je hebt aan een 120 A zeker genoeg. Een recente ducato met airco heeft meestal een alternator van 180 A.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
Ik vraag me met mijn lekenverstand het volgende af: je hebt een flink stuk gereden en stopt. Je staat twee dagen vrij. Je rijdt weer verdr. De hh accu lijkt me dan een stuk leger. De startaccus is nog vrijwel zo vol als na het stuk rijden. De overgrote bulk van de stroom zal dan toch naar de hh accu gaan?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
De stroom van de dynamo zoekt de weg van de minste weerstand en dat is de leegste accu.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
Zou dat dan niet die vrijwel gehele 180 amp kunnen zijn? Dan is die cyrix van 120 een beetje te krap bemeten
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
De stroom gaat niet alleen naar het camperbedrijf (huishoudaccu, koelkast). Ook de auto zelf gebruikt stroom.
De huishoudaccu zal trouwens geen laadstroom van 180A vragen. Daarvoor is de inwendige weerstand van de accu te groot.
Wij hebben waarschijnlijk een 140 A dynamo en een af-fabriek scheidingsrelais van 70 A en dat gaat al jaren goed.
Ik heb in een Engelse brochure van de Ducato gevonden dat er bij uitvoeringen met climate control een 140 A dynamo in zit. In de overeenkomstieg Nederlandse brochure staat niet vermeld wat het vermogen van de dynamo is.
De huishoudaccu zal trouwens geen laadstroom van 180A vragen. Daarvoor is de inwendige weerstand van de accu te groot.
Wij hebben waarschijnlijk een 140 A dynamo en een af-fabriek scheidingsrelais van 70 A en dat gaat al jaren goed.
Ik heb in een Engelse brochure van de Ducato gevonden dat er bij uitvoeringen met climate control een 140 A dynamo in zit. In de overeenkomstieg Nederlandse brochure staat niet vermeld wat het vermogen van de dynamo is.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
en zit er geen sticker op de dynamo.?, of via een automaterialenzaak via kenteken opvragen welke dynamo.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
Daar zit hem nu juist de kneep. Op kenteken krijg ik niets, want volgens het kenteken is het een Hobby. Mijn Fiat Professional dealer kon het op basis van het VIN ook niet vinden en TS heeft dezelfde ervaring met Fiat Nederland. Er zijn 110, 140, 150 en 180 A dynamo's.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
Waarschijnlijk wel, maar in de stalling kan ik die zeker niet zien. Volgens mijn dealer zou de dynamo misschien gedemonteerd moeten worden om het te kunnen zien, want hij zit nogal verstopt. Dat vond ik het niet waard.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
Beste,
Neen dat is niet te krap. Ik heb de 180 A alternator en heb nog nooit meer dan 30 ampère zien binnen komen, (afgelezen op de batterijmonitor) op de huishoudaccu van meer dan 220 ah, zelfs al is die batterij voor 50% ontladen.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
en uw situatie is het zelfde als die van de vraagsteller?
mijn dynamo geeft max 70 ampere volgens de sticker, ik heb geen cyrix maar een diode blok en de laadspanning van de dynamo aangepast, mijn 230 Ah hh accu word geladen door een kabel van 25mm2 en 1,5 mtr lengte, en de laadstroom bij een flink lege accu is volgens de bmv +- 6o ampere, er zijn dus duidelijke verschillen in de diverse situaties.
jos
mijn dynamo geeft max 70 ampere volgens de sticker, ik heb geen cyrix maar een diode blok en de laadspanning van de dynamo aangepast, mijn 230 Ah hh accu word geladen door een kabel van 25mm2 en 1,5 mtr lengte, en de laadstroom bij een flink lege accu is volgens de bmv +- 6o ampere, er zijn dus duidelijke verschillen in de diverse situaties.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Dynamo: maar welke heb ik?
Nog een vraagje hoe dik maak ik de kabel tussen beide accu's huishoudaccu (130 A.) bij het plaatsen
van de cytrix.(afstand accu's 3 mtr)
Heb ook een lader victron Victron Blue Smart Charger 12/15 (3) gebruik ik nu de 2 uitgangen voor elke accu een ?
bedankt alvast.
gr hans
van de cytrix.(afstand accu's 3 mtr)
Heb ook een lader victron Victron Blue Smart Charger 12/15 (3) gebruik ik nu de 2 uitgangen voor elke accu een ?
bedankt alvast.
gr hans