nog een kabelvraagje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

nog een kabelvraagje



Bericht door Borinoco »

Nu ik eraan uit ben welke kabel ik ga nemen voor mijn ledlampjes, namelijk toch maar een 2 x 1.5 mm2 neopreen kabel kom ik erachter dat ik de kabel voor de 230 volt stopcontacten (ook 2 x 1.5 mm2 neopreenkabel) niet samen door de flexibele electrabuis buis krijg die al in de buscamper gemonteer zitten en een inwendige maat heeft van 14 mm.
Nu heb ik gelezen dat Alois alleen maar een plus draad naar zijn verlichting heeft lopen en de massa van het chassis afpakt. Nu wilde ik de plus en min allebei van de HH accu afpakken maar in het geval van Alois neem ik aan dat hij de min van de HH accu aan het chassis heeft gekoppeld en dus ook de min (massa) van de ledlampjes.

Als ik hetzelfde zou doen als Alois zou ik wel een enkele plus kabel voor de ledverlichting en een 2 aderige kabel voor de 230 volt stopcontacten door de flexibele electra buis krijgen.

Kan ik de min van de HH accu gewoon aan het chassis vastmaken terwijl de start accu ook aan het chassis zit en zo ja hoe veel mm2moet de massa (min) draad dan zijn die aan het chassis komt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nog een kabelvraagje



Bericht door Kroppie »

de min van de startaccu zit altijd aan de massa(chassis), en aangezien onder het rijden de hh accu ook geladen word zal de min van de hh accu ook aan de massa zitten dus daar hoef je niets extra,s toetevoegen, en zou indien wel , voor verlichting met led, een draad van 2,5mm2 meer dan genoeg zijn
dus gewoon de minnen van de lampjes aan massa .

MAAR pas op volgens de geldende regels mogen leidingen voor 230 volt en leidingen voor 12 volt NIET samen door eenzelfde kanaal(buis) lopen.!!!!!!!!!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: nog een kabelvraagje



Bericht door Teisman »

Dus nooit 220 en 12 v in 1 buis.
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: nog een kabelvraagje



Bericht door Borinoco »

Hallo Jos,
Ik heb nog geen huishoudaccu in mijn bus (binnen kort wel :-B ) en deze wordt in de toekomst waarschijnlijk ook niet bijgeladen tijdens het rijden maar wel door een zonnepaneel.
Mischien dat ik er ooit een cyrix tussen zet zodat de HH accu ook tijdens het rijden oplaad.

Het was eerst de bedoeling om een soort afgezonderd systeem te maken, dus de plus en min beiden van de HH accu en de min niet gekoppeld aan het chassis.

Ik wist niet dat de 12 volt en 230 volt kabels niet samen door 1 buis mochten lopen, kan iemand zeggen wat daar de reden voor is.

In ieder geval alvast bedankt voor de tip.
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: nog een kabelvraagje



Bericht door Teisman »

Dat is om te voorkomen dat er per ongeluk 220v op het 12 v systeem komt te staan. B.v als gevolg van doorschuren kabels of foute montage. E.e.a kan dodelijk zijn of brand in je camper. Niet doen dus
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: nog een kabelvraagje



Bericht door Borinoco »

Ik dacht al dat het zoiets zou zijn,gelukkig heb ik nog genoeg flexibele electra buis liggen dus ga ik komende week maar weer de nodige extra meters in de camper leggen voor de 230 volt kabels.
Plaats reactie