Zonnepaneel regelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jager
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 15:03
Locatie: Groningen

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door jager »

ja maar daar staan drie modellen in vermeld 65 100 en 135 w.
Maar ik zal straks even kijken dan weet ik vast meer en anders vakje tellen
Rieks
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door Kroppie »

en de maat nemen, dus rolmaat mee naar boven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jager
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 15:03
Locatie: Groningen

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door jager »

Nou even gekeken, maar kan niets vinden over hoeveel watt.
Ze zijn in ieder geval 1m bij 45 cm en hebben 36 vakjes per zonnepaneel.
Hierbij nog even een foto van de panelen
Bijlagen
zon.jpg
zon.jpg (105.93 KiB) 332 keer bekeken
Rieks
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door Kroppie »

100 x 45 cm is 0,45 m2 dus dat zullen panelen zijn van +-65Wp ze hebben een werk voltage van +- 18 volt (0,5 x aantal cellen), ik tel er trouwens 36 maar dat maakt niet veel uit.

dat betekent dat de regelaar die u nu heeft gewoon goed past bij de panelen, maar gezien dat het een simpele pwm regelaar is , die het voltage van de panelen (18volt), wat boven de maximum laadspanning(14,4 volt) van de accu komt niet gebruikt , dat overschot ben je dus gewoon kwijt.
er word dus maar 14,4 volt maal 3,6 ampere is 52 watt per paneel in de accu gestopt, terwijl het paneel max 65 kan leveren

een modernere mppt regelaar zet dat overtollige voltage om in bruikbaar vermogen, zodat het volledige vermogen van een paneel gebruikt word, en dan is ([15-20%], regelaar werkt ook niet voor niets :D )toch meegenomen.

wel is een mppt regelaar duurder dan een pwm , maar dat kunt u zelf alleen beoordelen of dat rendabel is of niet, en een mppt regelaar van in uw geval 8 ampere is voldoende meer kan geen kwaad alleen de prijs word dan hoger.

en ook kunnen de panelen nog in serie geschakeld worden waardoor er nog iets meer te halen is, (ik weet niet hoe handig met elektra u bent) en wat de kabels betreft, op de foto te zien is de dikte goed genoeg (2,5mm2geschat)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door kampo »

Jammer dat de camera+lat en de schotelantenne voor schaduw op de panelen kunnen zorgen.
Daar gaat veel opbrengst verloren...

De Votronic pwm regelaar is een DUO
Die is bestemd om zowel start als huishoudaccu te laden.
Maar is dat aangesloten ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door Kroppie »

op de foto niet, daar is ook het paneel niet aangesloten, ik neem aan dat die losse draden van het paneel komen.

(ja ik weet het wat betreft aannames :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door veetee »

kampo schreef:
zo 14 apr 2019, 12:12
Jammer dat de camera+lat en de schotelantenne voor schaduw op de panelen kunnen zorgen.
Vreemde plek ook voor een camera, midden op het dak. Zo te zien kijkt ‘ie ook naar voren, tegen de alkoof aan? :?:
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door Zwerfsteen »

Wanneer je de borden niet vertrouwd kan je wel zien of de camper onder de tunnel past
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door appellover »

Is voor mij nieuw een tunnelcamera.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
jager
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 15:03
Locatie: Groningen

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door jager »

Dank voor alle info.
Een mppt regelaar van 10 ampère is dus ruim voldoende dus en geeft meer rendement.
Is elke mppt regelaar goed of is een bepaald merk zoals victron het beste?
De losse draden komen inderdaad van de zonnepanelen maar dat komt omdat ik de huishoudaccu had losgekoppeld, ze zitten nu weer gewoon aangesloten.
Ik denk niet dat ze zonnepanelen op de startaccu aangesloten zitten want ik meet twee verschillende voltages op de huishoudaccu en de startaccu.
Dat de schotel schaduw werpt op de panelen zal denk ik wel meevallen want overdag staat hij meestal gewoon naar beneden.
En wat betreft de camera ja die staat inderdaad naar voren gericht.
Ik heb ook een naar achteren natuurlijk en die gebruik ik ook altijd.
De camera op het dak had ik gewoon over en kon ik als tweede camera aansluiten op de monitor.
Leek mij wel makkelijk als ik bijvoorbeeld bij een benzinestation die niet zo hoog is kan zien dat alles gewoon goed gaat.
Rieks
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Zonnepaneel regelaar



Bericht door appellover »

Goed idee ,nu moet mijn vrouw gaan kijken ,er hangen wel eens camera’s onder zo’n overkapping en die steken soms behoorlijk uit.
Hoeveel amp is de hh accu ?
Toen ik mijn camper nieuw kocht (in Spanje) kreeg ik een 100 wp NDS erbij en 2 x80 amp. AGM ,ruim voldoende zei de dealer ,er is altijd zon.(spanjaarden)
Zomers prima maar in de winter veel te kort ,lage zon ,of geen zon en meer verbruik,vroeg donker.
Heb er 2x 150wp bijgezet met Epever ( tante alie) mppt regelaar ,beetje overkill met mooi weer maar genoeg stroom ook om hele avond tv te kijken in de winter.

Afbeelding



Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door Kroppie »

victron is bewezen kwaliteit en niet duurder of goedkoper dan ander kwaliteitsregelaars, maar er is een hoop puin te koop, vaak herkenbaar aan de prijs, maar pas na levering te constateren helaas.

let wel !!, kiest u voor een victron ,dan moeten de 2 panelen in serie geschakeld worden, anders kan de paneel spanning net te laag zijn om de regelaar te starten, bij in serie schakeling is dat geen enkel probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jager
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 15:03
Locatie: Groningen

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door jager »

Ik weet niet of ze in serie geschakeld zijn.
Is lastig te zien, komen gewoon twee kabels naar binnen.
We hebben twee huishoudaccu,s van elk 90 amp.
We gaan alleen van april tot september er mee weg (weekenden en vakantie).
We moeten ook nog af en toe werken tussendoor :-B
Rieks
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel regelaar



Bericht door Kroppie »

even meten op de draden van de panelen bij de regelaar, meet je +- 20 volt staan ze parallel, meet je +- 40 volt dan staan ze in serie.

wil je ze van parallel naar serie dan de plusdraad van het ene paneel aan de min draad van het andere paneel , en dan de overgebleven plus en min draden weer op de regelaar aansluiten.

jammer he dat er zoveel vrije tijd in dat werken gaat zitten. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie